Någon kanske undrade varför jag nyligen i
en annan tråd så mödosamt lade fram alla argument för varför jag har valt att översätta
Baggins till 'Backing'. Det var ju inte som om någon hade frågat! Anledningen är att jag ändå var i färd med att försöka samla ihop argumenten för alla mina diverse namnöversättningar. Eftersom
Baggins är ett så centralt namn så tyckte jag att jag lika gärna kunde lägga in mina tankegångar här på forumet också.
Det jag håller på med - och det passar nog bra att avslöja det nu, samtidigt som jag har inte mindre än två milstolpar att fira!* - är att så här ett decennium senare på nytt sparka liv i min gamla hemsida, där jag har samlat alla mina översättningar på ett ställe. Sidan finns från och med nu nåbar via min signatur. Jag ber om ursäkt på förhand för den gammaldags designen och tekniska utformningen. Jag menar, ingen -
ingen! - använder ju ramar i webdesign längre. Men det var så sidan gjordes från början, och jag har inte itts göra mer än några små kosmetiska ändringar, utan har fokuserat på innehållet istället. Kanske att jag någon gång framöver ger mig på en mer seriös omdesign. (Men håll inte andan medan ni väntar!

)
Min ansamling av namnöversättningar är väldigt långt ifrån komplett ännu. Jag har varken fått med alla namn jag hittills har använt i min pågående översättning, eller alla namn som jag haft liggande sedan förra gången det begav sig. (Dessa finns bevarade, men jag släpper inte ut något på sidan som jag inte har sett över i modern tid!) Listan kommer, liksom förhoppningsvis även listan över versöversättningar, att fyllas på allt eftersom. Hoppas att någon - förutom jag själv, som har stor användning av den! - kan finna nöje i min sida.
* Två milstolpar?

Ja, för det första kan jag stolt meddela att jag i min pågående översättning just har fått färdigt
kapitel fyra!

Och för det andra märkte jag just att jag i och med mitt förra inlägg har skrivit 2000 inlägg här på forumet! (Det är dessutom bara tio månader kvar tills det blir tioårsjubileum. Herregud vad tiden går!)