Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån jun 15, 2026 12:27 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 104 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 1:07 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Skatt hade ju varit fint. Det är ju faktiskt något man kan säga till någon man tycker mycket om. Och så är ju guldringen en riktig skatt, men även en dyrgrip men jag skulle nog inte kalla min älskade för min dyrgrip dock gärna min skatt.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 1:44 pm 
The Magnificent

Martinus skrev:
Meriadoc skrev:
Jo det blir nog bättre för dem, men de säger det ju bara vars en gång(ungefär), och Gollum ca 200 gånger. Man får väl prioritera vem det ska passa bäst för

Icke desto mindre måste det fungera på ALLA ställen, inte bara de flesta. Det låter krystat om Isildur skulle säga "den har blivit älskad för mig". Men visst, ett väsljud hade varit kul.

Vaför inte säga "den har blivit älskvärd för mig" eller "den är min älskade"

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 2:04 pm 
Redaktionen

Citera:
Vaför inte säga "den har blivit älskvärd för mig" eller "den är min älskade"

Därför att det inte riktigt är vad Isildur säger, tycker i alla fall jag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 3:30 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Kanske 'den har blivit mig en oumbärlig skatt'? Men jag antar att det är försent för att spekuleras i nu då boken är släppt.

Jag kanske snedassocierar, men 'dyrgrip' för närmast mina tankar till det ekonomiska värdet hos ett föremål; och när någon använder det om ringen får jag känslan av att personen ämnar sälja eller pantsätta den.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 3:46 pm 
The Magnificent

phibxr skrev:
Kanske 'den har blivit mig en oumbärlig skatt'?

Ja, det skulle ju bli perfekt med min skatt...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 3:55 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag tycker nog inte att
Citera:
För mig är den en dyrgrip, även om jag bekom den med stor smärta.
är en helt lyckad översättning av
Citera:
It is precious to me, though I buy it with great pain.
Det känns inte som om översättningen riktigt fångar Isildurs sätt att uttrycka sig. Jag håller med phibxr om att "dyrgrip" känns mer materiellt än känslomässigt värdefullt. Och jag saknar definitivt ett s-ljud! Det är rent osannolikt hur ofta Gollum använder ordet, så det har en ganska stor inverkan på uppfattningen om hans sätt att tala.

Kanske kostbar hade varit ett alternativ? "Den är kostbar för mig, om än jag bekom den med stor smärta" och "Min kossstbare!"

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 4:04 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:
Kanske kostbar hade varit ett alternativ? "Den är kostbar för mig, om än jag bekom den med stor smärta" och "Min kossstbare!"

Själv skulle jag nog vara nöjd med det mesta förutom just dyrgrip; och att ha ett 's' med i ordet är helt klart ingen nackdel.

Sen har jag lättare att föreställa mig att någon under stark psykisk påverkan från ett föremål stryker det under maniskt stirrande och väser 'min skatt', 'min älskade' eller möjligen det nyss nämnda 'min kostbare' än att denne person väser 'min dyrgrip' då alla de tidigare känns mycket mindre opersonliga än det sistnämnda.

På något sätt tycker jag att 'min dyrgrip' fokuserar mer på själva värdet i ägandet; emedan 'min älskade' eller 'min skatt' fokuserar på själva det emotionella förhållandet mellan ringen och ringbäraren.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 4:08 pm 
Maia
Användarvisningsbild

phibxr skrev:
Sen har jag lättare att föreställa mig att någon under stark psykisk påverkan från ett föremål stryker det under maniskt stirrande och väser 'min skatt', 'min älskade' eller möjligen det nyss nämnda 'min kostbare' än att denne person väser 'min dyrgrip' då alla de tidigare känns mycket mindre opersonliga än det sistnämnda.

Men jag tycker inte att det går att få till ett trovärdigt Isildur-uttalande med vare sig "skatt" eller "älskade".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 4:11 pm 
Redaktionen

Dyrgrip kanske passar till Isildurs uttalande men inte till GOullum. Han kan inte väsa fram min dyrgrip som den käraste ägodel han har/haft.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 4:57 pm 
Noldo

Varför är det ett absolut måste att använda samma uttryck i Isildurs och Gollums munnar? Finns det några sådana direktiv? Annars så är det ju bara en faktor att taga hänsyn till som inte måste följas. Blir översättningen mer lidande av att ha två olika uttryck än ett icke passande?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 5:22 pm 
Maia
Användarvisningsbild

andersson skrev:
Varför är det ett absolut måste att använda samma uttryck i Isildurs och Gollums munnar? Finns det några sådana direktiv? Annars så är det ju bara en faktor att taga hänsyn till som inte måste följas. Blir översättningen mer lidande av att ha två olika uttryck än ett icke passande?

Uttrycket etablerar en länk mellan dem som innehaft och påverkats av ringen. Hög som låg verkar de alla ha använt det begreppet; Sauron, Isildur, Gollum, Bilbo... Till och med Tom Bombadil säger det faktiskt på ett ställe! Det är uppenbart medvetet gjort av Tolkien. Så ja, jag tycker det är viktigt att använda samma ord.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 5:50 pm 
Noldo

Jag skulle gärna se att man använde samma ord. Det skulle tillföra mycket. Men eftersom det inte verkar finnas ett motsvarande ord på svenska som motsvarar detta så är frågan vilken lösning som är den minst illa.

Några förslag på ord är käre och dyre.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 15, 2004 7:05 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag blir lite full i skratt när jag läser den här tråden. Skulle en "utomstående" läsa detta skulle nog orden insnöade och urflippade ligga ganska nära till hands. Så mycket tyck och tänk över ett enda ord.

Missförstå mig inte nu. Jag tycker också att det är ett viktigt ord som inte känns helt klockrent och skulle kunna diskutera detta i timmar, men sett lite utifrån... Finns det andra böcker i vår värld som blivit lika granskade in i minsta bokstav tro?

Detta var bara en parantes. Don´t mind me.

Förbaskat skönt att kunna läsa boken utan måttomvandlare och miniräknare förresten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 15, 2004 9:53 pm 
Redaktionen

Citera:
Finns det andra böcker i vår värld som blivit lika granskade in i minsta bokstav tro?

Shakespeares verk och Bibeln, skulle jag tro. Men annars... nej, det tror jag inte! :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 26, 2004 11:48 pm 
Maia
Användarvisningsbild

(Min översättning:)
"Dyrgrip, dyrgrip, dyrgrip!" skrek Gollum. "Min dyrgrip! Å min dyrgrip!" I och med det, just när hans blick lyftes för att gotta sig åt sin belöning, klev han för långt, tippade utåt, stod och famlade ett ögonblick på kanten, och med ett skri föll han. Upp från djupet kom ett sista klagande Dyrgrip, så var han borta.

Nja... Något borde göras...

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 104 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]