Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån apr 27, 2026 4:18 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sagan om Ringarnas herre
InläggPostat: tis okt 12, 2004 12:13 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Från nyhetssidan:

Citera:
Att översätta Tolkiens The Lord of the Rings är ingen lite uppgift. På Norstedts förlag har man bråda dagar, som utan tvivel kräver en exceptionell arbetsinsats. Kanske är insatsen rent av så exceptionell att den förtjänar en egen bok? Så översattes Ringarnas herre? Tanken på en sådan volym finns, meddelade förläggaren Stephen Farran-Lee under ett seminarium om arbetet under årets bokmässa i Göteborg (se nyhetsnotis från 04-09-22). Huruvida den förverkligas är en annan sak, men visst låter det spännande?

Definitivt spännande.

Är det någon som vet vad för material som kommer att ingå?

Vad bör ingå? Jag vill bl.a. gärna veta vilka resonemang som legat bakom de olika namnvalen, hur man har använt sig eller inte använt sig av Ohlmarks översättning och av andra översättningar, om någon har språgranskat (till skillnad från faktagranskat) texten och i så fall hur. Dessutom gärna en bagrund om den svenska översättningshistoriken där förlaget gärna får utnyttja den korrespondens mellan Ohlmarks, Hallqvist, Tolkien och andra som de förmodligen sitter på.

Kan man inte kalla boken Sagan om Ringarnas herre?

Inläggsrubrik: Re: Sagan om Ringarnas herre
InläggPostat: tis okt 12, 2004 12:33 pm 
Redaktionen

Ohlmarxisten skrev:
Från nyhetssidan:

Citera:
Att översätta Tolkiens The Lord of the Rings är ingen lite uppgift. På Norstedts förlag har man bråda dagar, som utan tvivel kräver en exceptionell arbetsinsats. Kanske är insatsen rent av så exceptionell att den förtjänar en egen bok? Så översattes Ringarnas herre? Tanken på en sådan volym finns, meddelade förläggaren Stephen Farran-Lee under ett seminarium om arbetet under årets bokmässa i Göteborg (se nyhetsnotis från 04-09-22). Huruvida den förverkligas är en annan sak, men visst låter det spännande?

Definitivt spännande.

Är det någon som vet vad för material som kommer att ingå?

Jag vet inget deinitivt, men Kommissionen har producerat en ganska omfattande mängd material om både det ena och det andra som säkerligen kan dyka upp.

Det har också förekommit önskemål om att Guide to the Names in the Lord of the Rings ska få vara med, och det vore definitivt trevligt, men det kan bli svårt. Guide publicerades ursprungligen i A Tolkien Compass, men i nytrycket av denna bok, vilket kom för något år sedan, sägs att Tolkiens dödsbo har dragit tillbaka tillståndet, så den är inte inkluderad längre. Detta kan peka på att de vill publicera den i något annat sammanhang, och då kan det kanske vara svårt att få loss rättigheterna till den.

Ohlmarxisten skrev:
Vad bör ingå? Jag vill bl.a. gärna veta vilka resonemang som legat bakom de olika namnvalen, hur man har använt sig eller inte använt sig av Ohlmarks översättning och av andra översättningar, om någon har språgranskat (till skillnad från faktagranskat) texten och i så fall hur. Dessutom gärna en bagrund om den svenska översättningshistoriken där förlaget gärna får utnyttja den korrespondens mellan Ohlmarks, Hallqvist, Tolkien och andra som de förmodligen sitter på.

Allt du föreslår låter som ypperliga idéer. Jag tror dock det kan bli problem med ev. brev från Tolkien -- det verkar som om dödsboet håller hårt i sådana rättigheter. :(

Dessutom korresponderade Tolkien i början direkt med Åke Ohlmarks, innan han blev sur på honom och började adressera sin korrespondens till förlaget. Huruvida dessa brev -- som onekligen vore de mest intressanta ur översättningsteoretisk synpunkt, och förhob/hobbit-debatten -- finns kvar, och i så fall var, vet jag inte.

Kan man inte kalla boken Sagan om Ringarnas herre?[/quote]

InläggPostat: tis okt 12, 2004 2:09 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Martinus skrev:
Det har också förekommit önskemål om att Guide to the Names in the Lord of the Rings ska få vara med, och det vore definitivt trevligt, men det kan bli svårt.

Bra idé! Jag skulle även gärna se att man inkluderade de brev från Tolkien där han uttalar sig om översättningsprinciper i samband med LotR. Brevet till Rayner Unwin från 1956 om den holländska översättningen är mycket intressant. Här säger Tolkien att namnen inte ska översättas! Han resonerar ungefär som Erik Andersson verkar ha gjort innan han kände till Guiden. Intressant nog verkar den inställningen gå tillbaka till ett aldrig glömt missnöje med att det The Hobbit blev Hompen på svenska. Ordet "hobbit" har sedan blivit Tolkiens verkliga "hobbyhorse" (the pun is intended), trots att hans allmänna inställning till namnöversättning ändrades. Ohlmarks spädde väl på när han (i ett skede då Tolkien inte är klar med några principer) kommer dragandes med "hob". Jag ser detta som ett skäl att inte lyssna alltför mycket till vad Tolkien har att säga om översättning av "hobbit". Breven är väl dessutom inte översatta till svenska? Men det kanske är samma problem där med dödsboet.

Martinus skrev:
Guide publicerades ursprungligen i A Tolkien Compass, men i nytrycket av denna bok, vilket kom för något år sedan, sägs att Tolkiens dödsbo har dragit tillbaka tillståndet, så den är inte inkluderad längre. Detta kan peka på att de vill publicera den i något annat sammanhang, och då kan det kanske vara svårt att få loss rättigheterna till den.

Aha! Jag har slarvat bort min kompass för länge sedan (läs: lånat ut den till en ful typ) och funderade på att skaffa en ny sent omsider. Men den verkade sig inte riktigt lik hos nätmånglarna. Det framgick inte om Guiden var med eller inte. Så jag begav mig till en riktig boklåda och kunde med bedrövelse konstatera att kompassen var utan nål. Som tur är finns ju Guiden på nätet, men jag litar inte helt på e-versionen, speciellt inte efter "ores" för "orcs" i min e-Hobbit. Någon som vet om e-Guiden går att lita på?

InläggPostat: tis okt 12, 2004 4:56 pm 
Redaktionen

Ohlmarxisten skrev:
Någon som vet om e-Guiden går att lita på?

I mångt och mycket bör den nog tas med en nypa salt. Jag har en utskrift som jag gjorde från en israelisk site förra året, och där finns ganska gott om det som för mitt lekmannaöga ser ut som inscanningsfel, men den går att läsa i alla fall. Och den enda version jag hittar online nu (en tjeckisk site?) har vissa småfel ("Cotman" har blivit "Cowman", "Easterlings" har inte blivit en egen rubrik, ej heller "Evenstar", m. m.).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 11:37 pm 
Maia
Användarvisningsbild

De flesta sådana där e-böcker är väl gjorda genom automatinläsning av texten, är de inte det? Då kan man råka ut för fel av typen orc ->ore, men knappast några större grejor.

Själv har jag Guide i ett Word-dokument, vilket är bättre än nätpublicerade versioner åtminstone på så sätt att kursivstil har förblivit kursiv. Om Word-versionen är mer pålitlig i övrigt kan jag inte svara på. Men om någon vill ha den lägger jag gärna upp den (tillfälligt), säg bara till.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 11:49 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Kamelen, var det "ores" även i din version av The Hobbit?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 13, 2004 12:52 am 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Kamelen, var det "ores" även i din version av The Hobbit?

Ja.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 13, 2004 8:32 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:
Själv har jag Guide i ett Word-dokument, vilket är bättre än nätpublicerade versioner åtminstone på så sätt att kursivstil har förblivit kursiv. Om Word-versionen är mer pålitlig i övrigt kan jag inte svara på. Men om någon vill ha den lägger jag gärna upp den (tillfälligt), säg bara till.

Självklart!!! Jag vill ha den. Dels för att det vore intressant, rent allmänt, dels för att jag ju jobbar med översättning här hemma. Har föresatt mig att översätta ett par av "brödraskapets" kapitel, och då är gajden oumbärlig. Hälsningar!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 13, 2004 9:14 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Randalin skrev:
Den stegrande kamelen skrev:

Självklart!!! Jag vill ha den.

Varsågod! Säg till när du är klar, så kan jag ta bort den igen.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]