Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 4:02 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Oklarheter i Tolkiens vida värld
InläggPostat: sön dec 29, 2019 4:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Pellegrino skrev:
En oklarhet som jag själv lade märke till tidigt är Bilbos och dvärgarnas vandring till Vattnadal i hobbitboken jämfört med kapitlet "Flight to the ford" i FOTR.

I Bilbos version kommer sällskapet till en flod med en gammal stenbro och strax efter ser de trollens lägereld och hamnar i trubbel. I "Flight to the ford" kommer sällskapet också till en flod med en stenbro, men sedan vandrar de i ett par dagar till innan de till sist upptäcker gläntan med de förstenade trollen. Jag fick aldrig ihop geografin i de två skildringarna, det verkade fattas en flod eller också drog Aragorn iväg med hobbitarna på en onödigt lång omväg.

Till min tröst har både Christopher i HOME och Fonstad i sin atlas tagit upp denna diskrepans, så det var i alla fall inte mig det var fel på. :)

Nu kan jag besvara denna "eviga" fråga.
Såväl Karen Wynn Fonstad som Christopher Tolkien (märkligt nog) är dåligt uppdaterade.
Man kan nämligen gå tillbaka till J.R.R. Tolkiens egna anteckningar för att enkelt få svar på frågan.
I julklapp fick jag det mycket uppskattade verket "The Art of The Lord of the Rings" av min kära dotter. Det är en bok fullspäckad med Tolkiens alla illustrationer, skisser och minnesteckningar från arbetet med ringensagan.
Väl framme vid kapitlet From Bree to Rivendell dyker så en mycket intressant och klargörande karta upp.
Den har utförliga anteckningar om såväl Frodos och Gandalfs rutter som även kommentarer från Bilbos tidigare rutt.
Sista bron är utritad relativt centralt på kartan. Därefter följer en röd båge söderut som beskriver själva landsvägen. Ovanför den syns en svart streckad linje som beskriver Frodos väg i obygden norr om landsvägen.
Vid den röda landsvägens sydligaste punkt har Tolkien ritat en cirkel. I den står "place where pony fell in". "Klockan elva" på cirkeln syns två vertikala streck vilket är Tolkiens symbol för bro (jämför symbolen vid Sista bron västerut). Man ser även en pil åt höger (österut) där Tolkien flyttar bron och ponnyincidenten från Bilbos äventyr längre österut till en tredje brosymbol. Texten förklarar att detta är gjort för att bättre passa in på var Bilbo och dvärgarna mötte trollen.
En detalj som man bör uppmärksamma är att landsvägen på sin väg uppåt nordost tycks löpa parallellt med Bruinen. Det stämmer med Tolkiens första upplaga, men senare övergav han den tanken för att berättelsen skulle stämma bättre överens med den karta som hans son Christopher ritade för utgivningen.
Att de aldrig diskuterade broarna och att Christopher inte kände till den här detaljen med en andra bro är mycket märkligt.
Nåväl! Nu är det äntligen bekräftat. Ponnyn i Bilbo föll inte i vattnet i närheten av Sista bron - utan vid "Allra sista bron".
Fast, det är klart, bosättningen av Midgård skedde ju österifrån och det är mycket möjligt att det är Vattnadalfolket som har namngivit broarna. Och då är förstås Sista bron den "sista bron" sett ur deras perspektiv. :D


Bilagor:
Tolkiens ponnyvad - anpassad.jpg
Tolkiens ponnyvad - anpassad.jpg [ 248.86 KiB | Visad 3189 gånger ]

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!
Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oklarheter i Tolkiens vida värld
InläggPostat: sön dec 29, 2019 8:15 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Tack för det Randalin! Tolkien verkar ha tagit ganska allvarligt på de jämförelsevis få oklarheter som finns i hans verk. Han hade nog rett ut allt i kommande upplagor om han fått leva tio år till.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oklarheter i Tolkiens vida värld
InläggPostat: mån dec 30, 2019 8:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Tack Randalin, mycket intressant karta! Grattis till en fin julklapp. (Och grattis på födelsedagen, förresten!) Jag älskar verkligen hur mycket Tolkien kämpade med alla detaljerna i sina epos. "Leaf by Niggle", indeed! :D

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oklarheter i Tolkiens vida värld
InläggPostat: tis mar 28, 2023 9:56 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Angående kapitlet Gamla skogen: Merry är ju Bockrike-bo och uppvisar ju en hel del kunskaper om Gamla skogen: att det finns träd som kan tänka och röra sig, att något eller någon trampar upp stigar därinne o.s.v. Är det då inte lite märkligt att han inte verkar känna till Tom Bombadill? Om man får tro sångerna i "Tom Bombadills sagor" så är ju Tom inte direkt okänd i Fylke eller åtminstone Bockrike. Så varför blir Merry lika förvånad som de andra hoberna över att möta honom? Jag kan möjligen köpa att han kände till Tom men inte brydde sig om att nämna honom, kanske för att han ansåg att det bara var en av många obekräftade myter om Gamla skogen. Men då tycker jag att Tolkien kunde låtit Merry visat någon form av igenkännande när Tom Bombadill dök upp.

Kanske en bagatell, men jag tycker ändå det säger lite om Tolkiens tämligen invecklade skapelseprocess; det var nog inte lätt för honom att knyta ihop alla trådar och täppa till alla små luckor i berättelsen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010