Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:21 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Räven
InläggPostat: lör apr 22, 2017 9:40 am 
Offline
Uruk

Blev medlem: fre sep 12, 2008 12:19 am
Inlägg: 21
Ort: Fylke
"Några djur kom och tittade på dem när elden dött ut. En räv på väg genom skogen i egna angelägenheter stannade i flera minuter och vädrade.
'Hobbitar!' tänkte han. 'Vad skall det likna? Mycket märkligt har jag sett i de här trakterna, men sällan har jag hört talas om en hobbit som sover utomhus under ett träd. Och tre stycken! Det ligger något mycket besynnerligt i detta.' Han hade alldeles rätt, men han fick aldrig reda på något mer om saken."

Det finns ett par passager i Ringarnas Herre som författarna av Västmarks Röda bok inte kan känna till och där den gode professorn antar perspektivet av en allvetande berättare. Ett av dessa små stilbrott är ovan citerade lilla händelse med räven som passerar de sovande vännerna. Men nu kom jag på en teori om hur detta kunde hamna i boken:

Räven berättar det för något annat djur som i sin tur berättar det för Radagast. När den brune trollkarlen träffar Gandalf så nämner han detta. Gandalf tycker det är festligt och för det vidare till Frodo och Sam. Den sistnämnde tar sedan med det i det slutliga versionen av Västmarks röda bok.

Så måste det vara! :D

_________________
"If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Räven
InläggPostat: lör apr 22, 2017 2:38 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Intressant teori! Men jag tror mer på att den hobbit (Frodo eller Bilbo?) som nedtecknade dessa rader lade till den tänkande räven som en liten rolig detalj, utan att ana vilka diskussioner tilltaget skulle trigga bland framtidens läsare. :)
Om räven bara var ett humoristiskt hobbit-påhitt skulle det förklara både stilbrottet och trovärdighetsproblemet med ett djur som resonerar som en människa. Fast sådana trovärdighetsproblem finns det i och för sig många av i Midgård: korpar, trastar, örnar etc., så ett mer eller mindre kanske inte spelar någon roll.

Vad finns det mer för sådana här avsteg från berättarperspektivet? Det kanske skulle vara ämne för en egen tråd?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Räven
InläggPostat: lör apr 22, 2017 3:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Kanske hörde Frodo räven muttra lite och tog då på ringen.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Räven
InläggPostat: lör apr 22, 2017 10:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Kul att se dig på forumet igen, Fredegar! :D Det var längesen!

Jag gillar din teori! :P Fast själv brukar jag tänka mig det mer som att Tolkien återberättar och delvis dramatiserar Röda boken snarare än att bara återge den, och att såna här små saker är ditstoppade av honom och inte hämtade ur källmaterialet. Jag har till och med uttryckligen pådyvlat mina (hypotetiska) läsare det synsättet i förordet till min egen översättning:

Kamelen skrev:
Bästa läsare! Den bok du håller i din hand är en andrahandsöversättning. Historien som skildras här är en översättning, eller snarare ett återberättande, av skeenden som först nedtecknades i en uråldrig text vid namn Västmarks röda bok. Men denna källskrift, vår sista direkta länk till den svunna tid där detta utspelar sig, har tyvärr gått förlorad. Det enda som återstår är den dramatisering på engelska som gjordes av professor Tolkien i mitten av förra seklet, och det är på den engelska tolkningen som denna andrahandsöversättning till svenska är baserad.

Och det finns som sagt fler exempel på det där allvetande perspektivet i ringsagan. Fast oftast får man ju se det hela ur någon av karaktärernas ögon, och när det perspektivet lämnas ibland så är det inte alltid uppenbart om det är en allvetande berättare eller en "det-mesta-vetande" Västmarks röda bok-krönikör som tar över.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Räven
InläggPostat: tor apr 27, 2017 1:08 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: fre sep 12, 2008 12:19 am
Inlägg: 21
Ort: Fylke
Pellegrino skrev:
Vad finns det mer för sådana här avsteg från berättarperspektivet? Det kanske skulle vara ämne för en egen tråd?


Det är faktiskt inte så många fler - bland annat är det en passage när Gollum hittar Frodo och Sam sovandes och det är någon kommentar hur alla tre ser ut på avstånd (minns inte riktigt hur just nu, men jag kan återkomma i frågan).

_________________
"If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Räven
InläggPostat: tor apr 27, 2017 1:11 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: fre sep 12, 2008 12:19 am
Inlägg: 21
Ort: Fylke
Den stegrande kamelen skrev:
Kul att se dig på forumet igen, Fredegar! :D Det var längesen!


Tack! Jag är usel på att diskutera på forum men har en tanke att skriva ner lite tankar nu när jag precis har påbörjat min senaste omläsning. :)

Gillar utdraget ur ditt förord, känns helt i linje med Tolkiens förhållningssätt till historien.

_________________
"If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Räven
InläggPostat: tis maj 02, 2017 8:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Fast själv brukar jag tänka mig det mer som att Tolkien återberättar och delvis dramatiserar Röda boken snarare än att bara återge den, och att såna här små saker är ditstoppade av honom och inte hämtade ur källmaterialet.

Det kan ju vara Frodo själv som står för dramatiseringen, en dramatisering som fint ansluter till kapitelnamnet "Three is Company" och fint förebådar scenen lite senare i kapitlet då alverna får syn på de tre hoberna:

Frodo (I:89) skrev:
'This is indeed wonderful!' they said. 'Three hobbits in a wood at night! We have not seen such a thing since Bilbo went away. What is the meaning of it?'

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010