Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån apr 29, 2024 12:38 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens missar
InläggPostat: tis nov 03, 2020 10:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3816
Ort: Göteborg
Randalin skrev:
En detalj som alltid gäckat mig är öknamnet Gollum. Det blir naturligtvis fånigt och akademiskt att kalla det en miss av Tolkien, men visst är det fascinerande att såväl Sméagols släktingar som Bilbo kallar honom "Gollum"?

Det dröjde obegripligt länge i mitt Tolkienliv innan jag upptäckte kopplingen mellan Sméagol och Gollum. Det var nog bara härom året, faktiskt. Men man kan ju tänka sig att Gollum är en mer eller mindre elak förvanskning av hans riktiga namn, förutom att syfta på sväljljudet.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens missar
InläggPostat: ons nov 04, 2020 1:00 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1262
Ort: Älvsjö och Västernäs
Den stegrande kamelen skrev:
Randalin skrev:
En detalj som alltid gäckat mig är öknamnet Gollum. Det blir naturligtvis fånigt och akademiskt att kalla det en miss av Tolkien, men visst är det fascinerande att såväl Sméagols släktingar som Bilbo kallar honom "Gollum"?

Det dröjde obegripligt länge i mitt Tolkienliv innan jag upptäckte kopplingen mellan Sméagol och Gollum. Det var nog bara härom året, faktiskt. Men man kan ju tänka sig att Gollum är en mer eller mindre elak förvanskning av hans riktiga namn, förutom att syfta på sväljljudet.

Vår käre vän frifräsaren Åke Ohlmarks har ju spirituellt lagt till "ett gammalt ord som betyder 'grymtaren'" till sin illustra tolkning. Är du inne på samma spår som han att ordet skulle vara etablerat på Väströna eller något av hobbitspråken?
Kopplingen "Sméagollum" gjorde jag relativt snabbt. Däremot minns jag att jag blev överraskad av att det inte var Déagol som var Gollum (jag visste att jag var framme vid Gollum-delen när jag kommit så långt i texten). När jag läste passagen: "Han hade en vän som hette Déagol, som mycket liknade honom själv. Han ägde dock SKARPARE ÖGON ..." antog jag att det var en hint om de mörkerseende ögonen som beskrivits så detaljerat i Bilbo.
(Minns förövrigt att jag läste dessa rader sent en söndagskväll i baksätet på vår bil som just svängt in på min hemgata Sandfjärdsgatan på hemväg från landet. Men det hör ju inte alls hit för övrigt. Emellertid dyker alltid Sandfjärdsgatan upp när jag läser om det ödestigra fiskafänget. :D )
Nja ... Jag misstänker att Gollum bara hette Gollum tills professorn bestämt sig för att skriva en uppföljare. I Bilbo/Hobbiten säger Gollum "gollum" så ohyggligt många gånger att jag kan köpa att Bilbo oberoende av Gollums släktingar kallar honom för det, men liiite lurt är det. Namnet Sméagol kan ingen levande ha känt till förrän Gandalf pressade honom på bakgrundshistorien långt senare.
(Kul, förresten, att få ett ansikte på dig härom sistens. Men det hör ju inte heller hit. :wink: )

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens missar
InläggPostat: ons nov 04, 2020 12:12 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 833
Jag tänkte mig alltid (bortsett från när Ohlmarks grymtare ställde till det) att "Gollum" var Bilbos personliga tolkning av Sméagols svälj-ljud som han sedan använde i sina memoarer. Det hade lika gärna kunnat bli "Glunk" eller "Glomm". Därför ska nog Gandalfs förklaring i "Shadow of the past" tolkas som att han helt enkelt anpassade sin berättelse till vad Frodo kände till. Det hade ju inte varit så pedagogiskt att säga "De kallade honom 'Glunk'" när namnet Gollum redan var etablerat bland hobbitarna. Så oavsett vad Sméagols släktingar brukade kalla honom fick det bli Gollum i Gandalfs redogörelse.

(Edit) Förutsatt att Tolkien överhuvudtaget tänkte på saken alltså. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens missar
InläggPostat: ons nov 04, 2020 12:54 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1262
Ort: Älvsjö och Västernäs
Pellegrino skrev:
Det hade ju inte varit så pedagogiskt att säga "De kallade honom 'Glunk'" när namnet Gollum redan var etablerat bland hobbitarna. Så oavsett vad Sméagols släktingar brukade kalla honom fick det bli Gollum i Gandalfs redogörelse.

(Edit) Förutsatt att Tolkien överhuvudtaget tänkte på saken alltså. :)
Här tycker jag att du har en väldigt stor och avgörande poäng. Naturligtvis är det så (fiktivt)! Vad Gollums eventuella släktingar faktiskt sa är både okänt och ointressant. När Gandalf pressar Gollum kan Gollum ha hasplat ur sig att han fick öknamn eller liknande. "De små s-s-svikarna kallade oss snas-s-skiga sakingar ... gollum ... snas-skiga sakingar som vi inte tyckte om att kallas", osv. Och Gandalf väljer att koppla det till Bilbos öknamn. Och det blir etablerat. Frodo kallar honom omväxlande Sméagol och Gollum när deras vägar korsas. Rätt snart torde det gå upp för Gollum att de använder det ordet som tilltal även om han kanske aldrig har hört det förr. Förmodligen hörde han andra kalla honom det redan när Aragorn fångade honom och Thranduils alver höll honom fången. Så Gollums eventuella reaktion på tilltalet ligger utanför berättelsen.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010