Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 26, 2024 1:25 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hobbitarnas färd mot Riftedal mm.
InläggPostat: mån jul 01, 2013 4:47 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 15, 2013 3:19 pm
Inlägg: 367
Som jag skrev i min förra tråd här så har jag tyvärr inte tillgång till Ringens brödraskap nu och jag har lite mer frågor.

1. Hur många gånger stötte hobbitarna på nazgûler på vägen till Riftedal? Det var ju en gång innan de träffade Gildor & Co och sen var det ju vid färjan, men var det någon gång där i mellan?

2. Hur många gånger hade Frodo på sig ringen under hela äventyret? Dvs från Fylke till Domberget. Jag får det till 6 gånger, men jag är osäker om det var hos Bombadil som var första gången. Gandalf skriver ju i sitt brev (som skrevs på sommaren, några månader innan Bombadil) "PS. Do NOT use It again, not for any reason whatever! Do not travel by night!". Här får han det att låta som om Frodo använt ringen redan någon gång i Fylke.

Tacksam för svar! :)

_________________
"I am Aragorn son of Arathorn; and if by life or death I can save you, I will."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbitarnas färd mot Riftedal mm.
InläggPostat: mån jul 01, 2013 8:26 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
1. Khamûl besökte Gubbtjyven just kvällen innan start (men det räknas inte tycker jag). På andra dagen var de nära att bli upptäckta av en svart ryttare, och Frodo tänkte ta på sig Ringen. Sedan såg de en svart ryttare som kom nära men blev skrämd av Gildors följe. Ytterligare en gång, när de precis lämnat landsvägen och gått nedför en slänt (och siktade på att ta sig igenom skogen till Maggots stuga) såg de en svart ryttare högt uppe vid platsen de just lämnat. Efter det så såg de en svart ryttare då de precis korsat Vinfloden (på andra sidan). Sen blev Merry "överfallen" av några av dem i självaste Bri (de stod böjda över honom då Nob dök upp vilket fick dem att fly). Efter det dröjde det ända till Väderklint och därefter just före Bruinens vad.

Alltså 7 gånger, men därutöver hörde de svarta ryttares skrik på avstånd vid ett tillfälle innan de nått Maggots hus (när de befann sig i skogen) och senare då de korsade landsvägen då de lämnade Väderklint... Om jag inte missat något tillfälle.

2. Det står säkert någonstans på något forum, men jag kan ju försöka:

Ett okänt antal gånger i Fylke, men att döma av första "mötet" med en svart ryttare så kanske han aldrig använde Ringen i Fylke:

Citera:
A sudden unreasoning fear of discovery laid hold of Frodo, and he thought of his Ring. He
hardly dared to breathe, and yet the desire to get it out of his pocket became so strong that he
began slowly to move his hand. He felt that he had only to slip it on, and then he would be safe.
The advice of Gandalf seemed absurd. Bilbo had used the Ring. 'And I am still in the Shire,' he
thought, as his hand touched the chain on which it hung.
At that moment the rider sat up, and
shook the reins. The horse stepped forward, walking slowly at first, and then breaking into a
quick trot. Frodo crawled to the edge of the road and watched the rider, until he dwindled into the
distance.
Three is a Company (min fetstil).

Men det motsägs av nedanstående citat, så jag skulle säga allra minst fem gånger och förmodligen mer än så.

Citera:
Only thrice have you set the Ring upon your finger since you
knew what you possessed.
-Galadriel (The Mirror of Galadriel).

(Bombadills Hus, Bri, Väderklint)

Lägg till den gången han blev vettskrämd av Boromir samt vid Domedagsklyftan. Minst 5 gånger alltså. Hur fick du det till 6?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbitarnas färd mot Riftedal mm.
InläggPostat: mån jul 01, 2013 8:34 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3816
Ort: Göteborg
Egalmoth skrev:
Lägg till den gången han blev vettskrämd av Boromir samt vid Domedagsklyftan. Minst 5 gånger alltså. Hur fick du det till 6?

Han använde ringen två gånger i samband med Boromir-incidenten. Andra gången tog han på den för att smyga ner till båtarna.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbitarnas färd mot Riftedal mm.
InläggPostat: mån jul 01, 2013 8:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Helt riktigt, det missade jag!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbitarnas färd mot Riftedal mm.
InläggPostat: mån jul 01, 2013 9:29 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 15, 2013 3:19 pm
Inlägg: 367
I så fall blir det 7 gånger. Ni missade när hobbitarna var på Kummelåsarna och Frodo använda ringen för att försöka rädda sig själv från Kummelgasten (om jag inte finns helt fel). Så...

1. Hos Tom Bombadil
2. Kummelåsarna
3. Bri
4. Väderklint
5. Amon Hen (1)
6. Amon Hen (2)
7. Domedagsklyftan / Domstöten

_________________
"I am Aragorn son of Arathorn; and if by life or death I can save you, I will."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbitarnas färd mot Riftedal mm.
InläggPostat: tis jul 02, 2013 4:49 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 833
Frodo använde inte ringen i gravkumlet. Han funderade på det, men längre än till att gräva i fickan kom han aldrig.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbitarnas färd mot Riftedal mm.
InläggPostat: tis jul 02, 2013 6:40 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Pellegrino skrev:
Frodo använde inte ringen i gravkumlet. Han funderade på det, men längre än till att gräva i fickan kom han aldrig.


Ja, det stämmer. Hans mod hade vuxit sig för starkt för att använda Ringen och lämna Merry, Pippin och Sam i sticket.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbitarnas färd mot Riftedal mm.
InläggPostat: tis jul 02, 2013 8:43 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 15, 2013 3:19 pm
Inlägg: 367
Ja, just det. Det stämmer faktiskt. Jag blev nog lite "lurad" av att läsa igen ett engelsk Tolkien-forum lite snabbt. Annars hade ju Galadriels "Only thrice have you set the Ring upon your finger since you knew what you possessed" inte stämt så bra.

Men om han med tanke på citatet från Three is Company, så förstår jag fortfarande inte Gandalfs "Do NOT use It again". Frodo fick ju brevet efter att ha använt ringen två gånger, men brevet skrevs ju flera månader innan han hade använt den en enda gång. En ovanlig miss från Tolkien?

_________________
"I am Aragorn son of Arathorn; and if by life or death I can save you, I will."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbitarnas färd mot Riftedal mm.
InläggPostat: mån sep 09, 2013 4:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Jag tycker såväl Gandalfs brev som Galadriels replik tyder på att Frodo använde ringen en eller fler gånger innan Gandalf berättade för honom vad för tingest det är. Åtminstone verkar Gandalf och Galadriel, som väl får bedömas som trovärdiga individer, vara eniga om det. Sedan kan man fråga sig hur de kunde veta. Det skulle kunna vara så att de som alvringsbärare får någon form av TMS när den Enda används.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbitarnas färd mot Riftedal mm.
InläggPostat: tis sep 10, 2013 4:46 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Ohlmarxisten skrev:
Det skulle kunna vara så att de som alvringsbärare får någon form av TMS när den Enda används.
Precis så har jag tänkt mig att det fungerade. Så länge de bar sina var de kopplade till den Enda och kunde känna av den. Däremot har jag ställt mig undrande till om de kunde känna vem som bar den Enda, vilket jag inte tror att de kunde, utan att de istället drog den slutsatsen utifrån Gandalfs kunskap om vem Bilbo gett ringen vidare till. (Om Sam eller någon annan lånat den och använt den, borde de alltså ha trott att det var Frodo som använde den även vid de tillfällena.)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010