Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 12:45 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ljudböckerna Ringarnas herre, Hobbiten
InläggPostat: lör maj 04, 2013 11:34 am 
Offline
Uruk

Blev medlem: tis apr 16, 2013 5:08 pm
Inlägg: 18
Är det någon av er som har gett dem en chans? Efter att ha läst böckerna blev jag sugen på att höra hur de fått till berättelserna som ljudbok. Jag jobbar som målare så det passar perfekt att lyssna på då man oftast jobbar ensam. Jag blev först tveksam när jag såg att Jan Waldekranz hade läst in dem, men jag tycker han får till det väldigt bra. Han förställer rösten så man hela tiden hör vem det är som pratar. Gollums röst var lite svår att vänja sig vid men efter en stund tyckte jag att det blev suveränt.

Vad tycker ni? Nöjda, missnöjda?

Ha det gott!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ljudböckerna Ringarnas herre, Hobbiten
InläggPostat: sön maj 05, 2013 8:57 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Jag var väl inte helt nöjd med dem men jag har å andra sidan svårt för ljudböcker öht då jag lätt tappar koncentrationen och missar för mycket.

Då gillar jag de gamla radiodramatiseringarna betydligt bättre, speciellt BBCs men även Sveriges Radio fick till det ganska bra tycker jag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ljudböckerna Ringarnas herre, Hobbiten
InläggPostat: mån maj 06, 2013 6:14 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: tis apr 16, 2013 5:08 pm
Inlägg: 18
BBCs har jag inte hört, den ska jag leta reda på men jag håller med om att Sveriges Radios version var ganska bra. Även om det var ganska varierad kvalité på skådespelarna.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ljudböckerna Ringarnas herre, Hobbiten
InläggPostat: tis sep 24, 2013 9:26 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 23, 2013 4:45 pm
Inlägg: 39
Ort: Dimmiga Bergen
Antii85 skrev:
Är det någon av er som har gett dem en chans? Efter att ha läst böckerna blev jag sugen på att höra hur de fått till berättelserna som ljudbok. Jag jobbar som målare så det passar perfekt att lyssna på då man oftast jobbar ensam. Jag blev först tveksam när jag såg att Jan Waldekranz hade läst in dem, men jag tycker han får till det väldigt bra. Han förställer rösten så man hela tiden hör vem det är som pratar. Gollums röst var lite svår att vänja sig vid men efter en stund tyckte jag att det blev suveränt.

Vad tycker ni? Nöjda, missnöjda?

Ha det gott!


Jo lyssnade på Ringens Brödraskap och tyvärr måste jag säga att jag inte gillade Waldekranz tolkning , Tomas Norströms tolkning av Härskarringen är betydligt bättre men då är det ju det här ständiga ältandet om Ohlmarks översättning.

_________________
En ring att sämja dem,
en ring att främja dem,
en ring att djupt i mörkrets
vida riken tämja dem.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ljudböckerna Ringarnas herre, Hobbiten
InläggPostat: mån dec 23, 2013 5:34 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 05, 2008 10:20 pm
Inlägg: 28
Ort: överallt
Tomas Norström gör 4 fantastiskt bra hörböcker. Lotr 1-3 & Bilbo. Förlaget, PAN, har dessutom fina omslag/lådor.

Det som jag reagerade över när jag lyssnade var dock att berättaren benämnde ett av dom tre trollen fel. Alltså när Bilbo kommer hem igen så får man
ju återigen höra om trollen som blev till sten. Då återger han ett av namnen fel, d.v.s. ett av namnen är något helt annat :)

_________________
Do you not know death when you see it old man!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ljudböckerna Ringarnas herre, Hobbiten
InläggPostat: ons aug 04, 2021 10:51 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Andy Serkis har tydligen läst in hela The Lord of the Rings som utkommer i höst.

Tycker han gjorde The Hobbit väldigt bra av det jag hört.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ljudböckerna Ringarnas herre, Hobbiten
InläggPostat: ons aug 04, 2021 11:11 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Tenderfoot skrev:
Andy Serkis har tydligen läst in hela The Lord of the Rings som utkommer i höst.

Tycker han gjorde The Hobbit väldigt bra av det jag hört.

Jag tyckte inte att han gjorde The Hobbit så särskilt bra, faktiskt. Dock var ju omständigheterna svåra den gången – han läste väl hela klabbet i en enda jättesittning, gjorde han inte det? – så det kanske inte säger så mycket om vad han kan "på riktigt". Dock är jag vansinnigt förtjust i Rob Inglis gamla inläsning, och jag har svårt att tro att Serkis kan toppa den!

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ljudböckerna Ringarnas herre, Hobbiten
InläggPostat: ons dec 08, 2021 1:03 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 21, 2016 8:06 am
Inlägg: 38
King of the Iron-crown skrev:
Tomas Norström gör 4 fantastiskt bra hörböcker. Lotr 1-3 & Bilbo. Förlaget, PAN, har dessutom fina omslag/lådor.

Det som jag reagerade över när jag lyssnade var dock att berättaren benämnde ett av dom tre trollen fel. Alltså när Bilbo kommer hem igen så får man
ju återigen höra om trollen som blev till sten. Då återger han ett av namnen fel, d.v.s. ett av namnen är något helt annat :)


Ej att förnimma feluttalet på Khazad-Dûm, det gör sig extra uppenbart i slutet på sången om Gandalfs död, där han försöker svänga till en räddning på rimmet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ljudböckerna Ringarnas herre, Hobbiten
InläggPostat: mån aug 01, 2022 6:58 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Kommit till Book Two i The Fellowship of the Ring med Andy Serkis. Tycker i stort sett han får till det väldigt bra, med stor variation på röster för olika karaktärer även om inte alla blir helt lyckade. Svårast har jag med Scotty.. Jag menar Pippins dialekt. Väntar bara på att han ska säga "Four to beam up!".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ljudböckerna Ringarnas herre, Hobbiten
InläggPostat: lör aug 26, 2023 11:21 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
I sommar har jag avverkat The Two Towers med Andy Serkis. Han har verkligen fått till otrolig variation på karaktärerna. Men ibland blir det för mycket. Orcherna blir otydliga och svåra att förstå och Treebeard talar så långsamt så jag blir tvungen att speeda upp ljudet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ljudböckerna Ringarnas herre, Hobbiten
InläggPostat: fre sep 22, 2023 10:24 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 21, 2016 8:06 am
Inlägg: 38
Serkis gjorde The Hobbit rätt bra, kunde varit bättre på sina ställen dock (sångerna). Men är besviken på Fellowship. Han går förlängt i sina karaktärer, varför är Merry och Pippin rå skotte samt irländare?! Har inte tagit mig igenom den än men hoppas att Silmarillion är mer talbok.
Däremot finns det ett hobbyprojekt av någon viss herre på Spotify som bör ligga många i smaken. Han gjorde allt själv och kryddade (lite väl mycket för min smak) med Jacksons soundtrack.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010