Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:57 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kummelåsarna
InläggPostat: tor dec 03, 2020 9:42 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
En delvis bortglömd episod (mycket beroende på att de utelämnas ur alla filmer som görs) är händelserna som utspelas på Kummelåsarna.
De rymmer många frågor och min första fråga är långt ifrån den mest intressanta. Men nu var det den som dök upp.
När Frodo färdas norrut (?) över Kummelåsarna efter att dimman kommit träffar han på två stora stenar. De beskrivs såhär (min översättning):

"Och plötsligt såg han två enorma stenstoder som reste sig olycksbådande framför honom. De lutade svagt inåt mot varandra likt pelarna på en dörr utan överstycke. Han kunde inte minnas att han sett skymten av dem när han tittade ned i dalen från kullen samma förmiddag. Han kom igenom nästan innan han blev medveten om dem och medan han gjorde det tycktes mörkret tätna runt omkring."

Finns det belagt vad dessa stenar är för något? Vad är det rent "magiskt" som sker när man passerar mellan dem? Och då Frodo inte kan se skymten av dem senare när de tillsammans med Tom Bombadil rider norrut undrar jag om han helt enkelt var helt på villovägar tidigare eller ifall stenarna har "försvunnit" och inte längre går att se?
Tankar kring detta?

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kummelåsarna
InläggPostat: lör dec 05, 2020 12:06 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Om det finns uttalat någonstans vad detta är så känner jag inte till det. Så jag tillåter mig att spekulera fritt! :)

Jag tror inte att det är något särskilt med stenarna som sådana, de är bara ett av många fornminnen från tiden då dúnedain bodde där. Men däremot kan jag tänka mig att den kummelgast Frodo sedan råkar ut för hade valt ut dem som gräns för "sitt" område av kullarna. Väl innanför var Frodo inom räckhåll för gastens makt; det var därför det kändes som om det blev mörkare, och gasten kunde nu börja lura Frodo och de andra upp mot kumlet. Hade de tagit en annan väg så hade de kanske inte fångats in av just den här gasten – men kanske av en annan längre fram. Att stenarna inte syntes till efteråt tror jag inte är av magiska skäl utan bara för att hoberna och Tom tog en lite annan väg. Stenarna kanske stod i en sänka så att de inte syntes på lite håll.

Men visst bidrar stenarna till den kusliga stämningen! Hela gastepisoden är en väldigt välskriven spökhistoria, tycker jag.

Bild
("Fog on the Barrow-downs" av Paul Raymond Gregory. Men så där stora är de INTE, tycker jag!)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kummelåsarna
InläggPostat: lör dec 05, 2020 12:47 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jag uppfattar det ungefär på samma sätt som Kamelen. Möjligen hade kummelgasten satt någon förtrollning över stenarna så att de som passerade mellan dem skulle känna sig vilsna och förtvivlade och bli lätta byten.
Karen Wynn Fonstad har med de två stenarna på sin karta över Kummelåsarna, alldeles nedanför höjden där kummelgasten håller till.
Och visst är det en både välskriven och lite bortglömd spökhistoria! Den var en av mina favoritepisoder när jag började läsa verket som liten. Om jag gjorde en filmatisering skulle jag definitivt ha med Gamla skogen, Tom Bombadill och Kummelåsarna.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010