Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör maj 18, 2024 12:20 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 135 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Eowyn ingen människa???
InläggPostat: lör aug 07, 2004 5:17 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Jag är en av alla oss som har tröttnat på alla Ohlmarks alla fel i böckerna...

Förutom alla stavfel, som man igentligen borde kunna rätta till innan man trycker böckerna, så har jag nu märkt ett större fel:

I både Silmarillion och Ringens värld, och Härskarringen för den delen, så står det helt klart att ingen människa kan döda Häxmästaren av Angmar. Och trotts att Eowyn bara är kvinna :wink: , så borde hon anses som en människa, tycker åtminstone jag...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 07, 2004 5:28 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Undrar om den som översatte Silmarillion och Ringens Värld (namn?) ens har läst Lotr?! Uppenbarligen inte... :(

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eowyn ingen människa???
InläggPostat: lör aug 07, 2004 6:09 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Meriadoc skrev:
Jag är en av alla oss som har tröttnat på alla Ohlmarks alla fel i böckerna...

Förutom alla stavfel, som man igentligen borde kunna rätta till innan man trycker böckerna, så har jag nu märkt ett större fel:

I både Silmarillion och Ringens värld, och Härskarringen för den delen, så står det helt klart att ingen människa kan döda Häxmästaren av Angmar. Och trotts att Eowyn bara är kvinna :wink: , så borde hon anses som en människa, tycker åtminstone jag...


Det är inte Ohlmarks' fel, och inte Adlerberths heller. Det är en oöversättlig ordlek -- i originaltexten står det "man", som kan översättas med både "man" och "människa".

När Häxkonungen säger "Thou fool! No living man may hinder me!" menar han att ingen människa kan hindra honom, eftersom det är det han tror att Glorfindels profetia betyder.
Men på grund av tvetydigheten i ordet "man" kan Éowyn svara "But no living man am I! You look upon a woman."

Och Häxkonungen blev mycket riktigt dödad av Éowyn -- som inte var någon man -- och Merry -- som inte var någon människa. Typiskt för en profetia att vara så lurig! :)

Möjligen skulle man kunnat översätta "man" med "man av människosläkt", men då blir det alldeles för övertydligt.

Ännu en gång -- detta misstag kan inte skyllas på vare sig Ohlmarks eller Adlerberth.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 07, 2004 6:12 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Crumui skrev:
Undrar om den som översatte Silmarillion och Ringens Värld (namn?) ens har läst Lotr?! Uppenbarligen inte... :(


Den som översatte Ringens värld var Åke Ohlmarks, så han hade uppenbarligen läst LOTR.
Den som översatte Silmarillion var Roland Adlerberth och han hade uppenbarligen också läst LOTR, åtminstone ÅO:s översättning, eftersom han var tvungen att ta hänsyn till ÅO:s grodor som "Vattnadal" och liknande.

Anledningen till att det blivit "människa" i översättningen, vilket inte fångar originalets tvetydighet, står i mitt svar till Meriadoc.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 07, 2004 7:00 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
I min upplaga av rinens värld är det ohlmarks som har översatt. Men än dock alla dessa stavfel som dykerupp så gott som på varje sida i böckerna gör en ganska iiriterande.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 07, 2004 7:04 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Hej igen du Crumui. Jag tycker jag ser ditt namn överallt. Alltid när jag har gjort något innlägg så är du jämt där. Är du här jämt eller???


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 07, 2004 7:08 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Jag tycker ändå att det skulle blivit bättre med "ingen man kan döda mig", det skulle ju liksom bli mer sanningsenligt. Det som står nu är ju egentligen, om man läser ordagrant, en ren lögn.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 07, 2004 9:41 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Meriadoc skrev:
Jag tycker ändå att det skulle blivit bättre med "ingen man kan döda mig", det skulle ju liksom bli mer sanningsenligt. Det som står nu är ju egentligen, om man läser ordagrant, en ren lögn.


Och med den lösningen blir det också en ren lögn, eftersom den formuleringen ignorerar Merrys roll. Visst står det någonstans att Glorfindels spådom gick i uppfyllelse genom att det var Éowyn och Merry som dödade Häxkonungen? Då funkar inte formuleringen "ingen man".

Dessutom, vilket måhända förklarar ÅO:s översättning av stycket i Ringens värld, sa Glorfindel "Far off yet is his doom, and not by the hand of man will he fall." När man utelämnar artikeln så där och talar om "man" rent abstrakt är det "människa" man menar. Förmodar att det kan ha förvirrat ÅO.

Nej, den där biten måste formuleras om för att fungera på svenska.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 07, 2004 10:09 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Martinus,

jag trodde det var samma snubbe som översatt Silmarillion och Ringens Värld, och eftersom jag visste att ÅO inte översatt den förstnämnda så...

Meriadoc,

du har avslöjat mig! Jag har inget liv, därför hänger jag här. :)

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 08, 2004 3:26 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Jag började ana det Crumui, men att hänga här tycker jag känns som ett ganska härligt liv :wink: .

Och Martinus, det är ju faktiskt inte merry som dödar honom ur man än vrider och vänder på det. Han hugger honom bara i ryggen så att han tappar koncentrationen och Eowyn dödar honom.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 08, 2004 4:04 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Meriadoc skrev:
Och Martinus, det är ju faktiskt inte merry som dödar honom ur man än vrider och vänder på det. Han hugger honom bara i ryggen så att han tappar koncentrationen och Eowyn dödar honom.


I knävecket, inte ryggen. Och hur man än vrider och vänder på det så är Häxkonungens död ett lagarbete -- Éowyn skulle aldrig ha fått chansen att köra svärdet i nyllet på honom om inte Merry hade varit där. Så min invändning kvarstår -- "no living man may hinder me" är så tvetydigt som en profetia brukar vara, "ingen man kan döda mig" är det inte.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 08, 2004 4:15 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Ok, jag håller med om att det låter bättre...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 08, 2004 4:20 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Men varför blev häxmästaren skrämmd av Glorfindel första gången men sen inte när Glorfindel bar med sig Frodo mot Vattnadal, var det för att han hade de andra med sig den här gången?

Och varför kunde de inte ge sig på Aragorn på väderklint. Det var ju, efter att hitta ringen, hans största mål att döda Isildurs arvinge. De var ju flera stycken och aragorn ensam så det borde klarat det, och de borde ju rimligtvis veta att det var han.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 08, 2004 4:23 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Meriadoc skrev:
Han hugger honom bara i ryggen så att han tappar koncentrationen och Eowyn dödar honom.


Precis som Martinus påpekade så hugger Merry WKoA i knät. Och han får honom inte endast att tappa koncentrationen. Med sitt svärd från The Brrow-downs, ett svärd som förövrigt smitts enbart i syftet att dräpa WKoA, så bryter Merry förtrollningen som gör WKoA odödlig vilket leder till att Éowyn kan dräpa honom. Så precis som Martinus säger så är det ett lagarbete. Ingen av dem skulle ha kunnat göra det utan den andre.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 08, 2004 4:30 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Vilket ställe är det där "The Brrow-downs"?

Menar du att personen som smitt svärdet/dolken visste att det skulle dräpa WKoA, eller att en profetia gjordes efteråt om det. I andra fallet så borde ju någon i böckerna känna till den, t ex Gandalf, Elrond eller Sauron. Och om det svärdet kunde bryta förtrollningen så måste det ju vara väldigt speciellt eller magiskt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 135 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010