Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 8:15 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 96 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 26, 2004 9:51 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Meriadoc skrev:
Men han kan väl ta av sig ringen bara. Det enda Saruman kan göra är ju att antingen ta ringen från honom eller själv trä på ringen på hans finger. Gandalf måste ju ha makt att göra som han vill med sin egen ring, sålänge han ägde den själv.


Jag vet inte. Men bortsett från teorin som Jag framlade så ser Jag inget annat alternativ än att Tolkien har gjort en miss.

Meriadoc skrev:
Eller hade verkligen den Enda så mycket makt att den kunde få ägaren till alvringarna under sin lydnad?


Om inte: varför tog då Gil-galad, Galadriel och Círdan(om han nu fick Narya av Celebrimbor) av sig ringarna när Sauron tog på sig Den Enda?

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Senast redigerad av Fëanor fre nov 26, 2004 10:30 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 26, 2004 10:23 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3815
Ort: Göteborg
Fëanor skrev:
Men bortsett från teorin som Jag framalde så ser Jag inget annat alternativ än att Tolkien har gjort en miss.

När är den aktuella passagen i "Sagor från Midgård" ursprungligen skriven? Det är väl snarare regel än undantag att det som står i de böcker som Christopher publicerat baserar sig på tidigare utkast, ej genomförda hugskott osv, och ofta inte stämmer med LotR.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 26, 2004 10:32 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Den stegrande kamelen skrev:
När är den aktuella passagen i "Sagor från Midgård" ursprungligen skriven? Det är väl snarare regel än undantag att det som står i de böcker som Christopher publicerat baserar sig på tidigare utkast, ej genomförda hugskott osv, och ofta inte stämmer med LotR.


Förvisso mäkta sant. Men då Saruman är den kunnigaste inom Ringkunskap och slutligen även har luskat ut att Gandalf vet var Den Enda finns, så tycker man ju att det är fullständigt rimligt att han var medveten om att Gandalf bar Narya.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 26, 2004 10:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3815
Ort: Göteborg
Fëanor skrev:
Förvisso mäkta sant. Men då Saruman är den kunnigaste inom Ringkunskap och slutligen även har luskat ut att Gandalf vet var Den Enda finns, så tycker man ju att det är fullständigt rimligt att han var medveten om att Gandalf bar Narya.

Det är sant. Men jag tycker inte att det är totalt orimligt heller att han inte kände till det, ringbärarna verkar ju väldigt måna att hålla sina ringar hemliga. Och eftersom det senare alternativet undviker en logikmiss inom själva LotR, något som det ju finns ytterst lite av, så föredrar jag att tro på det!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 27, 2004 1:53 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Och dessutom så säger väl Gandalf någon gång att endast bärarna själva (ellre de som burit dem tidigare) vet var ringarna finns.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 02, 2004 5:21 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 18, 2004 12:12 pm
Inlägg: 936
Ort: Onsala
Citat från Sagor från Midgård
Christopher Tolkien skrev:
Anmärkningsvärt är också att Istari tydligen kom till Midgård vid olika tider; Círdans snabba insikt om att Gandalf var den störste av dem; Sarumans vetskap om att Gandalf hade den Röda ringen i sitt förvar och den avund han kände


Enligt Cristopher Tolkien så kände Saruman till att Gandalf hade Narya.

_________________
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Arthur C. Clarke


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 96 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010