Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör maj 02, 2026 4:45 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Saruman ringsmeden
InläggPostat: fre aug 22, 2008 1:54 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

När Gandalf rider till Saruman för att rådslå med denna, och senare bli fånge där. Berättar boken att Saruman bar en blixtrande ring på sin hand, och att han kallade sig själv "Ty jag är Saruman den vise, Saruman ringsmeden, de många färgernas Saruman!". Jag vill minnas mig någonstans ha läst (en arktikel alltså) att Saruman hade skapat sig en ring, inte så mäktig som maktens ringar, men ändå tillräckligt stark för att han skulle kunna styra Isengård till en stormakt. Men isåfall, varför skapade han inte fler ringar, alla bunda till hans egen som maktens ringar är bundna till den enda. Och dessa ringar kunde han ge ut till sina lojalaste undersåtar för att ge dem mer makt och på så sätt själv få mer makt? På så sätt kanske hans arméer hade blivit ännu starkare och vunnit kriget mot Rohan.

För hans ring stod väl inte på något sätt under den endes inflytande då dessa inte skapats tillsammans av Sauron, eller?

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 22, 2008 4:01 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Han kunde kanske inte skapa ringar av sådan kaliber. Dessutom så fanns det ju många magiska ringar i världen men de mäktigaste var ju de som nämns i ringversen. Kanske han skapade flera ringar.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 22, 2008 4:30 pm 
Maia
Användarvisningsbild

jag har då aldrig läst i något av tolkiens verk att han skapade en ring som hade makt över dom som vistades i isengård. det är möjligt att den ringen han bar hade viss makt. men den var med säkerhet inte alls lika kraftfull som maktens ringar.

han saknade ett par viktiga pusselbitar i sina kunskaper för att göra riktigt kraftfulla ringar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 22, 2008 5:11 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Precis min poäng, och om man inte kan göra en kraftfull, varför då inte göra flera små som tillsammans kunde bli något, om de gavs till de rätta personerna.

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 23, 2008 7:03 am 
Noldo
Användarvisningsbild

min åsikt är väl mer att borde kunna göra ringar ändå med eller utan magi..haha..senare står det ju faktist att han har en blixtrande ring på fingret, jag har inte reflekterat över att det kanske var nån slags makt i den innan...

Dont say I didn't trye

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 23, 2008 8:35 am 
Noldoli
Användarvisningsbild

Någon form av makt är det nog i den ringen, vilket hans kommentar "Saruman Ring-maker" tyder på. Hade det varit en prydnadsring känns den kommentaren löjlig i munnen på en istari. Aragorn säger dessutom att Sarumans händer var "marvellously skilled" och han har säkerligen lärt sig en hel del om tillverkning från Aule, vilket över huvud taget hans namn tyder på. Eftersom han sökte den enda ringen utan att finna den, påbörjade han egen tillverkning av mäktiga ringar. Med tiden hade de nog blivit riktigt bra, men hur mäktig den han bär när han tar Gandalf till fånga är, framgår inte.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 23, 2008 6:26 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Jag förstår inte vad du menar att hans namn tyder på att han var skicklig, bara vis, eller?

Vad jag förstått så är "Curu" quenya för skicklig, men kanske inte på sindariska?

Jag håller nog med dig eldalie, de hade nog blivit bra om han fått mer tid på sig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 23, 2008 6:29 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Curunir= man of skill. alltså skicklig gubbstrutt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 23, 2008 8:07 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Precis, liksom fornengelskans saru (i äldre form searu) = skicklig, kunnig (ofta i association med metallarbete).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 23, 2008 8:43 pm 
Maia
Användarvisningsbild

jappjappjapp :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 01, 2008 8:17 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Curunir var ju också mindre mäktigare i sin Saruman form, vilket kan ha bidragit till att Curunirs ringar var mindre mäktigare.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 12, 2009 12:16 pm 
Sinda

Jag har alltid haft min lilla egna tolkning om Sarumans färgskifte; Dels ville han inte längre vara 'en del' av istari, han ville vara sin egen herre utan förplikteler. Sen har jag i min hjärna fått för mig att Saruman led en aning av multibel personligthetsklyvning, han var fler än bara Saruman.

Dels var en del av honom fortfarande den ursprungliga - visa saruman, sänd för att rädda ME.
En annan del var den självständiga högdragna Saruman som skulle krossa människornas värld och härska över ME med hjälp av Ringen.
En tredje del var Saurons underhuggare - ställd att lyda Sauron..

Det är en av mina teorier om varför Saruman blev den 'mångfärgade' ^^ :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 12, 2009 5:16 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Verkligen intressant analys av Sarumans personlighet! Jag håller med om att Saruman verkar ha en väldigt kluven personlighet, och att det på något sätt skulle återspeglas i hans val av "many colors" verkar inte helt otänkbart.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 12, 2009 5:51 pm 
Sinda

Líndaletaro skrev:
Verkligen intressant analys av Sarumans personlighet! Jag håller med om att Saruman verkar ha en väldigt kluven personlighet, och att det på något sätt skulle återspeglas i hans val av "many colors" verkar inte helt otänkbart.

Ja det skulle helt klart vara en 'hint' om att han är kluven imonbords :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 12, 2009 6:30 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det är en teori Sammie. Jag tror dock inte så mkt på den tredje delen. Han var snarare tvungen att lyda Sauron via palantiren och hans tydliga ställningstagande var ju att det var meningslöst att kämpa emot Sauron. Även då Gandalf bröt hans stav så hade han ju uppenbarligen en del planer som stod i strid mot Saurons planer-- han hade ju knappast gett Sauron ringen om han fått den.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]