Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 2:04 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 12, 2009 5:46 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Egalmoth skrev:
Det är en teori Sammie. Jag tror dock inte så mkt på den tredje delen. Han var snarare tvungen att lyda Sauron via palantiren och hans tydliga ställningstagande var ju att det var meningslöst att kämpa emot Sauron. Även då Gandalf bröt hans stav så hade han ju uppenbarligen en del planer som stod i strid mot Saurons planer-- han hade ju knappast gett Sauron ringen om han fått den.


Ja :)
Jag tänker mer en helt ofrivillig klyvning, via palantiren, förslavad genom Saurons makt, nåt i den stilen ;P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 13, 2009 9:47 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Jag tänker så här: Saruman försökte ha för många bollar i luften: han sökte efter Ringen för sig själv, han ställde sig (ofrivilligt) under Saurons makt genom Palantíren, han försökte hålla god min gentemot Vita rådet, och det skulle inte förvåna mig om en liten del av Saruman fortfarande ville tjäna Valar. Som vi alla vet misslyckades han, men jag tvivlar på att han såg det själv. Kanske var den Saruman han såg en Saruman som kunde göra allt det här (och lite till) samtidigt (en "Saruman of many colors"), medan de andra istari i hans ögon bara kunde fokusera på en sak samtidigt (och därför bara bar en färg)?

_________________
Bild


Senast redigerad av Líndaletaro fre feb 13, 2009 6:10 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 13, 2009 10:57 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Líndaletaro skrev:
Jag tänker så här: Saruman försökte ha för många bollar i luften: han sökte efter Ringen för sig själv, han ställde sig (ofrivilligt) under Saurons makt genom Silmarillen, han försökte hålla god min gentemot Vita rådet, och det skulle inte förvåna mig om en liten del av Saruman fortfarande ville tjäna Valar. Som vi alla vet misslyckades han, men jag tvivlar på att han såg det själv. Kanske var den Saruman han såg en Saruman som kunde göra allt det här (och lite till) samtidigt (en "Saruman of many colors"), medan de andra istari i hans ögon bara kunde fokusera på en sak samtidigt (och därför bara bar en färg)?



Silmarillen!? ;)
Ja det är på ett liknande sätt jag ser på :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 13, 2009 6:09 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Sammie skrev:
Silmarillen!? ;)
Ja det är på ett liknande sätt jag ser på :)

Oj! Palantíren menade jag så klart. :) Tack för påpekandet, jag ändrar genast.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 13, 2009 7:11 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Jag tänker så här:
Saruman ville utföra uppdraget som han hade fått. Någongång när han hade satt sig in i Sauron och ringens makt och han hade sett vilka väldiga härar Sauron kunde tillgå i östern samtidigt som han såg alvernas och Numenors makt vissnade alltmer drabbades han av tvivel att uppdraget kunde fullföljas enligt Valars riktlinjer. Här avvek han från uppdragets förhållningsregler MEN fortfarande med avsikten att fullfölja uppdraget. Men genom att möta makt med makt.
Han greps såväl av tjusningen i makten, begär efter ringen och även kan man tänka att Sauron manipulerade honom listigt.
Saruman intalade sig säkert att han kunde lura Sauron osv. och att han ensam i rådet såg den rätta vägen...

Förändringen med färgerna tänker jag speglar att han ansåg att han såg klarare än de övriga "enfärgade" att han såg något större. Också att han på så sätt tog avstånd från sina ordensbröder som han då ansåg inte var lika insiktsfulla. Dels gav det på ett sätt uttryck för makten han begärde. de andra hade sin del av spektrat, Saruman hade hela.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 13, 2009 8:24 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Saruman övergav nog ganska tidigt (ungefär vid vita rådet 2463 eller t.om . tidigare) sina moraliska principer. och där det berättades om hans sökande efter ringen stod det ju också att han avundades Sauron som medtävlare långt mer än han hatade hans verk.

Så jag håller inte helt med ordagnir där. Han var ute efter personlig vinning i princip hela tiden, det är min tro. Fast så manipulerades o tvingades han av Sauron att följa hans befallningar.

Och andra sidan finns det ju en version av hur svarta ryttarna kom till Isengård o då Saruman insåg fasan att tjäna under Mordor och tänkte skynda upp i tornet och be Gandalf om hjälp.

Men i det stora hela hade han nog helt övergivit alla försök att rädda Midgård undan Sauron.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 13, 2009 9:08 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
nja, jag tycker vi uttrycker något ganska likartat. Att han övergav sina moraliska principer ligger i sakens natur när han börjar söka makt och kopplat till det att söka ringen.
Makt man tillskansar sig genom ränker, tvång etc. är inte moralisk utan den moraliska makten är den som erbjuds och som man accepterar för att behovet finns att någon utför den. Inte för nöjet att härska. Det ser jag som ett genomgående tema i Tolkiens verk.

När han började sträva efter makt som medel att möta Sauron blev han en medtävlare och då ligger avund närmare till hands. Och han såg ju ringen som nyckeln till att kunna besegra Sauron så det var en graal för honom snarare än ett objekt att hata.

Jag tror att han länge, kanske tom fram tills Gandalf bröt hans stav intalade sig att han handlade för att uppfylla uppdraget. Samtidigt blev det också mer och mer inre konflikt eftersom han egentligen visste att han handlade fel
Samtidigt såg han uppdraget enligt dess riktlinjer som alltmer hopplöst och ansattes mer av tvivel. vilket i sin tur gjorde att han intalade sig allt starkare att han såg rätt lösning. Vilket i sin tur gjorde att han blundade alltmer för att han handlade fel.
Vilket gjorde honom till ett alltmer lättmanipulerat verktyg för Sauron. Vilket han insåg vilket fick honom att intala sig än mer att det var en del i hans egen plan vilket drev honom djupare ned i innre konflikt osv.
Nån som orkade följa resonemanget?

Ja i praktiken hade han nog givit upp det men jag tror han länge intalade sig att han handlade med det syftet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 14, 2009 4:25 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Mm, han lurade nog sig själv mer än en gång och gick och intalade sig saker.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010