Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:02 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Den lömske spionen Sam
InläggPostat: fre feb 13, 2015 1:38 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Det har varit lite väl dött på forumet på sistone, så jag gör väl ett försök att dra igång en diskussion, och samtidigt kanske få svar på något jag funderat över ett tag men inte kommit mig för att fråga om.

I femte kapitlet i FotR, A Conspiracy Unmasked, får Frodo förbluffad veta att Merry & Co redan känner till Fiendens ring och att han är i fara och tänker gå i landsflykt. Merry säger rent konkret att:

Citera:
Anyway: there it is. We know most of what Gandalf has told you. We know a good deal about the Ring. We are horribly afraid – but we are coming with you; or following you like hounds.

Och att de sammansvurna vet allt detta beror, får vi veta, först och främst på spionen Sam. (Utom då själva Ringens existens, som Merry blev varse långt tidigare när han såg Bilbo använda den.)

Citera:
You are not a very easy nut to crack, and Gandalf is worse. But if you want to be introduced to our chief investigator, I can produce him.'
'Where is he?' said Frodo, looking round, as if he expected a masked and sinister figure to come out of a cupboard.
'Step forward, Sam!' said Merry; and Sam stood up with a face scarlet up to the ears. 'Here's our collector of information! And he collected a lot, I can tell you, before he was finally caught. After which, I may say, he seemed to regard himself as on parole, and dried up.'


Men frågan är nu: Hur visste Merry & Co att det var just Saurons ring, och att Frodo tänkte gå i landsflykt snarare än bara vandra iväg i Bilbos fotspår, som de sammansvurna ursprungligen hade befarat? Gandalf berättade ju inte för Frodo om vad det var för en Ring förrän i det långa samtalet i The Shadow of the Past - men det samtalet avslutas med att Sam åker fast! Om han nu verkligen betraktade sig själv som villkorligt frigiven och inte berättade något om det samtalet, då kan väl Merry & Co inte ha känt till sanningen om Ringen? Kan Sam verkligen ha varit en så lömsk usling att han trots allt berättade om detta samtal, och bröt sin parole?

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den lömske spionen Sam
InläggPostat: lör feb 14, 2015 9:39 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Jag tolkar det som att han inte samlade in någon mer information EFTER att han blivit fångad, men att han delgav allt som utspelat sig fram tills dess.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den lömske spionen Sam
InläggPostat: lör feb 14, 2015 9:42 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
För övrigt tror jag nog att Sam hade brutit sitt löfte om han trodde att Frodo var i allvarlig fara.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den lömske spionen Sam
InläggPostat: sön feb 15, 2015 12:56 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Tenderfoot skrev:
Jag tolkar det som att han inte samlade in någon mer information EFTER att han blivit fångad, men att han delgav allt som utspelat sig fram tills dess.

Nja... Det är klart att man kan tolka det så rent semantiskt. Men jag har väldigt svårt att tro att Tolkien skulle låta den genomsympatiske Sam agera så svekfullt. Att lova att aldrig göra om det (vilket Sam ju gör åtminstone tyst för sig själv, i och med att han betraktar sig som on parole) innebär ju ur hederssynpunkt rent självklart att hålla käft även om den just genomförda spionerirundan - i synnerhet som Frodo i samma sekvens starkt inskärper vikten av att han inte säger nåt. "Annars, om du så andas ett enda ord om vad du fått höra här, då hoppas jag att Gandalf verkligen förvandlar dig till en fläckig padda och fyller hela trädgården med snokar." Om Sam ansåg att ändamålen helgade medlen och att det var viktigare att rapportera än att vara hederlig, då hade han väl lika gärna kunnat fortsätta spionera och rapportera även senare.

Jag tror nog snarare att Tolkien faktiskt gjorde ett av sina få misstag här, att han inte helt hade tänkt igenom hur mycket eller lite Merry & Co borde ha kunnat snoka reda på om Ringen och Frodos flykt.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den lömske spionen Sam
InläggPostat: sön feb 15, 2015 1:30 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Nå, han kan säkert fåtts att yppa både det ena och det andra efter ett par rundor på puben. Frodo själv gjorde ju det misstaget.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den lömske spionen Sam
InläggPostat: lör feb 21, 2015 1:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Den stegrande kamelen skrev:
Jag tror nog snarare att Tolkien faktiskt gjorde ett av sina få misstag här, att han inte helt hade tänkt igenom hur mycket eller lite Merry & Co borde ha kunnat snoka reda på om Ringen och Frodos flykt.
Intressant iakttagelse, kamelen, som jag själv gått bet på (eller snarare missat helt). Alldeles oavsett om Sam avslöjade detta det sista spionerade samtalet mellan Frodo och Gandalf, kan han ju knappast beskrivas så som Merry gör: "And he collected a lot, I can tell you, before he was finally caught." När skulle han ha collectad det, dvs vad skulle han ha collectat? Frodo har inte gjort eller sagt någonting om ringen sedan dagen efter Bilbos 111-årsdag, då Gandalf försvinner iväg (ovanligt böjd).
Därefter lever väl Frodo ett stillsamt liv som Säcks ändes nye innehavare och verkar mest upptagen med att överta Bilbos roll som kufisk och excentrisk.
Så, om inte kamelen ska ha helt rätt i att Tolkien har gjort ett misstag, måste Sam helt enkelt ha avslöjat vad som sades mellan Frodo och Gandalf den där dagen när han blev avslöjad. Annars har sammansvärjningen bara Merrys vittnesmål och deras gemensamma upplevelse av Bilbos försvinnande att gå efter.

Alternativt har de tjuvlyssnat på Gandalfs samtal med Frodo under de besök han gör under de sjutton åren mellan kalaset och Frodos sista Fylke-sommar, och på ett rent otroligt intuitivt sätt lyckats förstå avsikterna med Gandalfs frågor om Frodos hälsa och avsikterna med hans återkommande besök över huvud taget.

Eftersom de påstår sig veta en hel del om ringen (och inget har sagts om den tidigare) så måste Sam helt enkelt ha tagit bladet från munnen, om inte tidigare så när Gandalf försvunnit iväg ner mot Isengård, och inte längre kan bestraffa honom - måhända med Frodos bästa för ögonen, vilket alltså skulle ha vägt tyngre än löftet om att tiga. Men Sam har i så fall inte försökt lyssna eller pumpa de två på mer information mellan Sams sista tjuvlyssning i april/maj (?) och Gandalfs sorti i juni.

Det är nog i varje fall vad Tolkien tänker sig när han litet slarvigt hittar på sammansvärjningens resultat.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010