Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 8:27 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 88 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 14, 2009 5:09 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Líndaletaro skrev:
Jag kan i och för sig inte komma på någon karaktär som levde under Ringens krig som jag tror hade kunnat kasta Ringen i elden (t.o.m. Isildur misslyckades ju), men Tolkien skriver inte uttryckligen att ingen kunnat göra det.
Jag kan tänka mig att en person som Bombadil hade klarat det. Det var väl mest problemet med att anförtro honom ringen man ville undvika? Hade han bara kunnat ta sig till elden hade han nog utan vidare kunnat kasta i ringen. Enter kanske också hade klarat det.

En annan sak de kunde provat var att låta flera personer bära ringen i korta omgångar. På så vis skulle de inte bli nedtyngda av den och på slutet kunde en färsk hobbit eller dvärg ha fått den att slänga i. Alla personerna skulle hållas omedvetna om vad de bar, så att de inte skulle frestas.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 14, 2009 5:34 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Men blir inte deras själar förstörda fast dem bara höållt ringen i några minuter?

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 14, 2009 5:37 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Eldalie skrev:
Bombadil hade klarat det. Det var väl mest problemet med att anförtro honom ringen man ville undvika? Hade han bara kunnat ta sig till elden hade han nog utan vidare kunnat kasta i ringen. Enter kanske också hade klarat det.

Bombadill tror jag definitivt hade kunnat kasta i ringen! Å andra sidan ligger han "utanför" hela Tolkiens mytologiska ramverk, på något sätt.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 14, 2009 5:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Moreover, so overpowering was its:
Citera:
power of lust, that anyone who used it became mastered by it;it was beyond the strength of any will (even his {Sauron's} own) to injure it, cast it away, or neglect it. So he thought.{Letter # 131}


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 14, 2009 7:11 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Bombadill skulle nog ha kunnat ja, OM han hade gått utanför gränserna för sitt land och OM han inte slängt bort den på vägen... :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 14, 2009 7:25 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Mm, jag har flera gånger föreställt mig Tom Bombadill på en av örnarna fastpänd med tvångströja.

Och med det obligatoriska "merry doll" då han förstör ringen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 14, 2009 10:51 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Kunde man inte ha lurpassat på en intet ont anande orch och tagit honom till fånga. Sedan är det bara att hålla honom hårt fjättrad på någon form av bår. Då trär man ringen (med hallsband) runt halsen på honom. Sedan trippar man bara iväg tillMordor och slänger i både orchen och ringen.
Där ser ni: Lätt som en plätt! :wink:

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 14, 2009 11:35 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Men då slänger man ju i ringen, vilket man inte riktigt skulle klara av. Det måste nog vara en olyckshändelse för att det ska fungera eftersom nära nog ingen har den viljestyrka som krävs.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 15, 2009 8:03 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Egalmoth skrev:
Moreover, so overpowering was its:
Citera:
power of lust, that anyone who used it became mastered by it;it was beyond the strength of any will (even his {Sauron's} own) to injure it, cast it away, or neglect it. So he thought.{Letter # 131}
Det är därför bärarna inte ska veta vad de bär. De är ju då inte brukare av ringen och har aldrig känt dess makt. Frågan är om de ens skulle hinna känna av att det var någonting mäktigt som de bar, även om ringen kanske skulle göra sig mer påmind ju närmare elden de kom.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 15, 2009 11:40 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Jag tror att ringen utan problem skulle kunna utöva sin makt på dem ändå. Pippin dras ju till palantíren utan att ha en aning om vad den är för något, och dess tjuskraft måste ändå ha varit mycket svagare än ringens (såvida man inte ska tolka det som att det endast är Pippins egen nyfikenhet som driver honom, men det är inte den bild jag får).

Dessutom skulle det nog vara ännu farligare att sätta ringen i händerna på någon som inte visste något om dess makt. Är man medveten om ringens manipulativa kraft kan man kanske genomskåda den och stå emot den till en början, men annars lär man inte märka över huvud taget att den tar över ens vilja.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 15, 2009 2:18 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Egalmoth skrev:
Moreover, so overpowering was its:
Citera:
power of lust, that anyone who used it became mastered by it;it was beyond the strength of any will (even his {Sauron's} own) to injure it, cast it away, or neglect it. So he thought.{Letter # 131}

Ett lite längre utdrag ur samma brev:
Tolkien skrev:
There was another weakness: if the One Ring was actually unmade, annihilated, then its power would be dissolved, Sauron's own being would be diminished to vanishing point, and he would be reduced to a shadow, a mere memory of malicious will. But that he never contemplated nor feared. The Ring was unbreakable by any smithcraft less than his [Saurons] own. It was indissoluble in any fire, save the undying subterranean fire where it was made - and that was unapproachable, in Mordor. Also so great was the Ring's power of lust, that anyone who used it became mastered by it; it was beyond the strength of any will (even his own) to injure it, cast it away, or neglect it. So he thought. It was in any case on his finger.

Det är alltså Sauron som tror att "it was beyond the strength of any will ... to ... cast it away", och inte Tolkien själv som påstår att så var fallet.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 15, 2009 4:09 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Beledhel skrev:
Jag tror att ringen utan problem skulle kunna utöva sin makt på dem ändå. Pippin dras ju till palantíren utan att ha en aning om vad den är för något, och dess tjuskraft måste ändå ha varit mycket svagare än ringens (såvida man inte ska tolka det som att det endast är Pippins egen nyfikenhet som driver honom, men det är inte den bild jag får).

Dessutom skulle det nog vara ännu farligare att sätta ringen i händerna på någon som inte visste något om dess makt. Är man medveten om ringens manipulativa kraft kan man kanske genomskåda den och stå emot den till en början, men annars lär man inte märka över huvud taget att den tar över ens vilja.
Men det skulle inneburit att folk bredvid ringbäraren kände av kraften, vilket de flesta inte gjorde. Vidare skulle de med uppdraget att bära den kunna få information om att det var av oerhörd vikt att de fraktade den, men utan att veta vad de fraktade.

Líndaletaro: Det är fortfarande bara brukare av ringen som avses, inte de som bär den utan att använda sig av den.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 15, 2009 4:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
http://www.tuckborough.net/onering.html där står det så, liksom på Tolkien Gateway.
Citera:

Det är alltså Sauron som tror att "it was beyond the strength of any will ... to ... cast it away", och inte Tolkien själv som påstår att så var fallet.


S. var ingen idiot. Men visst Gandalf kunde avstå från att ta Ringen. Men att förstöra den är en helt annan sak.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 16, 2009 9:53 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Eldalie skrev:
Líndaletaro: Det är fortfarande bara brukare av ringen som avses, inte de som bär den utan att använda sig av den.

Jag har i och för inte argumenterat emot det påståendet än. :) Men jag skulle nog säga att "the strength of any will" inte bara syftar på de som använt Ringen, utan också på de som inte använt den (Smeagol t ex).

För övrigt tror jag nog som Beledhel, att man inte ska ha behövt använda Ringen för att den ska utöva sin makt över en. Jag får i alla fall känslan att den ofta lockar också icke-ringbärare att använda den.

Egalmoth skrev:
http://www.tuckborough.net/onering.html där står det så, liksom på Tolkien Gateway.

Jag är ledsen, men det är inte Tolkien som har skrivit texten på tuckborough.net. Du har alltså fortfarande inte givit något direkt citat från Tolkien där han hävdar att ingen kunde förstöra Ringen av fri vilja. Tills du gjort det väljer jag att inte tro på det påståendet. :wink:

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 16, 2009 10:09 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Líndaletaro skrev:
Eldalie skrev:
Líndaletaro: Det är fortfarande bara brukare av ringen som avses, inte de som bär den utan att använda sig av den.

Jag har i och för inte argumenterat emot det påståendet än. :) Men jag skulle nog säga att "the strength of any will" inte bara syftar på de som använt Ringen, utan också på de som inte använt den (Smeagol t ex).

För övrigt tror jag nog som Beledhel, att man inte ska ha behövt använda Ringen för att den ska utöva sin makt över en. Jag får i alla fall känslan att den ofta lockar också icke-ringbärare att använda den.


Ja, här har vi ju det fina lilla exemplet när Boromir försöker ta ringen :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 88 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010