Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre maj 01, 2026 10:23 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Pippin borde stannat kvar?
InläggPostat: ons sep 24, 2008 1:50 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

I första boken, när ringens brödraskap utses, ”kräver” Merry och Pippin de två kvarstående platserna. Elrond är tveksam till detta och menar att ”Fylke inte är fritt från faror, och dessa två hade jag tänkt sända tillbaka som budbärare för att varna sitt folk”. De för oväntat stöd av Gandalf men Elrond hade ändå velat se att just Pippin stannade kvar. ”Mitt hjärta säger mig, att han inte borde gå med”

Min fråga är, varför tror ni att han ville att just Pippin skulle stanna kvar? För att han är den yngre och Elrond ville ha någon som budbärare till Fylke eller finns den en annan anledning? Samt tror ni att Gandalf gjorde rätt som ställde sig bakom Pippin. Jag vet att det kan vara svårt att spekulera huruvida historien hade ändrats men om Elrond kunde se in i framtiden. Varför ville han ändå att Pippin skulle stanna?

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 24, 2008 2:07 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Pippin var 29 år gammal och alltså inte ens vuxen, så det kan vara en av anledningarna.

Elrond visste hur som helst ganska säkert att Fylke var sårbart och därför ansåg han det som lämpligt att åtminstone Pippin skickas tillbaka dit. Han kanske också anade att Pippin inte var så modig eller att han skulle ställa till en massa saker, men det är förstås spekulation.

Gandalf ville förlita på hobernas vänskap snarare än att ha en stark krigare som Glorfindel med sig. Vilket nog inte var så dumt eftersom Glorfindel är väldigt synlig för Nazgulerna o skulle avslöja brödraskapets position nästan direkt.

Det var nog bäst som det blev; Pippin åstadkom inte så mycket jämfört med Merry (som dödade WK), men han räddade Faramir iaf.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 24, 2008 2:35 pm 
Maia

Egalmoth skrev:
Pippin åstadkom inte så mycket

Vad hade hänt om han inte använt palantiren? Sauron hade inte stressat anfallet mot Gondor och allt hade blivit annorlunda, även om utgången kanske hade blivit densamma.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 24, 2008 3:08 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Visst. Men åtskilliga gånger var han mest till besvär. Som i Moria t.ex. då han slängde ned en sten i en brunn. Och då de försökte ta sig igenom Caradhras pass.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 24, 2008 5:43 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Elrond hade rätt, det hade antaglien varit visare att ta med sig någon mera "andvändbar" tex Glorfindel, detsamma gäller för Merry.
Men samtidigt var hoberna viktiga, men nog inte på det sätt som inte kan ersättas.

mot solnedgången och dödens gast.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 24, 2008 6:19 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Jag vet inte, utan Pippin hade det inte gått som det gick i Moria, och Gandalf hade inte dött för att återuppstå som den vite. Utan dessa kanske överfallet vid Amon Hen slutat annorlunda och delar av brödraskapet hade inte kommit till Edoras i rätta tid för att "rädda" Theoden. Utan dem kanske Lavaskägg inte hade reagerat som han gjorde mot Saruman (eller?). Utan Merry hade Wk inte besegrats osv. Det finns en mängd olika detaljer som kunde ha ändrats och allt verkar ju behöva hända för att slutet skulle ske som det skedde. Om man kan tänka på det sättet var kanske dessa två oersättliga.

Jag menar, minsta lilla ändring på deras färd skulle leda till att alla "tillfälligheter" på vägen inte skulle ske och därför skulle hela slutet av historien ändras. Därav oersättliga... eller är jag helt ute och vimsar? :)

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 24, 2008 7:51 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Templar skrev:
Jag menar, minsta lilla ändring på deras färd skulle leda till att alla "tillfälligheter" på vägen inte skulle ske och därför skulle hela slutet av historien ändras. Därav oersättliga... eller är jag helt ute och vimsar? :)

Så ser jag det också, även om jag också kan roas av spekulationer av typen "om inte". Ett av de viktigaste bidragen Merry och Pippin gör, helt ovetandes, är ju också att de drar bort både Sarumans och Saurons fokus från ringen, då de tror att det är Frodo som infångats och är på väg till Orthanc. Pippins bidrag med palantiren hjälper ju sedan till ännu mer.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 24, 2008 10:08 pm 
Maia

Egalmoth skrev:
Vilket nog inte var så dumt eftersom Glorfindel är väldigt synlig för Nazgulerna o skulle avslöja brödraskapets position nästan direkt.

varför skulle han vara mer synlig för egentligen?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 24, 2008 10:17 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Därför att han är en ljusalv (Calaquendi) och har stor makt i Nazgulernas värld. Det gör att dom fruktar honom; men det ljus han avger skulle avslöja brödraskapets position.

Jämför gärna med hur Frodo såg Glorfindel som en skinande figur vid slaget om Bruinens vad.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 25, 2008 6:59 am 
Noldoli
Användarvisningsbild

Jag tror på den teorin. Nazgulerna hade säkert (vilket ju tydligörs i vad Frodo ser med ringen på) stärkta sinnen just för att känna igen andra med makt, varav en återuppstånden noldorfurste stod högt på listan. Därför skulle de haft lättare att känna igen Glorfindel, men han hade säkert metoder att dölja sig eller sin makt också. Att han inte går med sällskapet beror ju annars mest på att de inser att det inte är med vapenmakt (eller magi) som de kan lyckas, utan genom att smyga. Paradoxen i det hela är väl att Gandalf borde vara minst lika synlig i sammanhanget som Glorfindel, samt att det flera gånger krävdes vapenmakt och magi. Och nio för att matcha nazgulernas antal är ju mer av en poetisk framställning än vad man kanske själv hade valt: 10 för att vara fler än de, men inte alltför många för att kunna smyga omkring. Då hade de kunnat ta med de unga hobbitarna och Glorfindel.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 25, 2008 4:30 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Gandalf var visserligen grå vid det läget, men kunde definitivt lysa på det sättet om han tog av sig sin kappa. Det hotar han till och med Bilbo med om han inte tar sitt förnuft till fånga och överger Ringen.

Så Glorfindel skulle gjort bäst i att leta rätt på en del trasor isf :lol:

Fast Nazgulerna kanske skulle känna av det ändå.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]