Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons maj 15, 2024 6:42 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 14  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 19, 2008 3:35 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Hagbard skrev:
mm men sauron hade väl högmod också


Självklart hade han det. Men det var inte riktigt min punkt.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 19, 2008 4:25 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
mm, men jag förstår nog ändå om Sauron anföll på bred front. Hur ofta skulle inte Minas Tirith fallit för 200 000 soldater + olifanter. hans förlust var ju mest på grund av de dödas armé vilket man inte direkt kan ha förutsett innan.

Sen att han skulle anfallit Dal kanske var ett försök att symboliskt visa för resten av Midgård att han kunde krossa så mycket i ett svep, eller ja vet inte.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 19, 2008 6:55 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: tor mar 06, 2008 6:55 pm
Inlägg: 12
Spökarmén användes av Aragorn i syfte att neutralisera piraterna från Umbar vid Pelargirs port.

När jag skriver att Denethor var i Saurons våld syftar jag på det faktum att han köpte Saurons beskrivning av de härar som tågade mot Gondor, vilket hade varit utfallet även om anfallet kommit tidigare. Något som däremot gjorde honom defintivt deprimerad. Du bortser dessutom från hans påverkan av Boromirs död.

Gondors destruktiva spiral fullbordades genom de horribla besluten försvaret av Osgiliath samt Rammas Echor. En händelseutveckling som under alla omständigheter gagnade Saurons syften.

_________________
Sauron - Lord of the earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 19, 2008 7:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
"Du bortser dessutom från hans påverkan av Boromirs död."

Han gjorde sitt bästa såväl före som efter Boromirs död.

Det var en bra ide att försvara Rammas Echor och Osgiliath till en början; allt för att köpa tid så att Rohirrim skulle hinna komma. Men Denethor skulle naturligtvis inte ha beordrat Faramir att rida ut på det där självmordsuppdraget. Men det var det enda felet han gjorde.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 20, 2008 12:16 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
har inte filmen fel gjort självmordsuppdraget? anföll dom verkligen på hästar och blev beskjutna?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 20, 2008 10:40 am 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Nej, i boken blev Faramir skickat på ett annat självmordsuppdrag, han blev skickad till Osgiliath, för att Denethor inte ville ge upp staden och slätten. Tror staden och muren föll inom ett halvt dygn (om jag minns rätt).

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 20, 2008 2:24 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Något sånt, men det var nästan lika korkat som i filmen eftersom Faramir nästan inte får några soldater att försvara staden med.
Men det känn s som att filmen gjort soldaterna fler än dom var i boken.

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 23, 2008 7:46 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
hm.. är ju tvärtom annars i HELA filmen, alla är färre hela tiden utom vid helms klyfta tror jag.

Dom har gjort fler orcher i Moria också har jag för mig, som brödraskapet dräper.

Annars är det hela tiden för lite.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 23, 2008 8:39 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: tor mar 06, 2008 6:55 pm
Inlägg: 12
Nja, det var relativt många orcher i Moria plus att det var Uruker (var kommer villfarelsen ifrån att Saruman i filmerna avlade fram dessa?) emedan alla inte attackerade brödraskapet. Plus att en orcherhövding i böckerna skall ersätta grotttrollet.

_________________
Sauron - Lord of the earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 26, 2008 4:44 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
jo men dom döda inte så många som dom gjorde i filmen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 28, 2008 12:14 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Citera:
Saruman hade ju visserligen givit efter för Saurons och Ringens lockelser. Han lockades av krassa maktambitioner och det var det som fick honom att även försöka ta Ringen för egen del. Här ser vi direkt att Saurons medlöpare är snara att sätta sig upp emot honom (så länge de ännu inte blivit ringvålnader). Även Ormstunga hugger ju till slut Saruman i ryggen enligt samma logik. När Saruman slutligen dör framgår det ju även att han innerst inne var ett slags ringvålnad som suckande tynar bort i vinden från Väst.

Relevansen är? Vidhåller att Sarumans förräderi mot vita rådet var gynnsam för Sauron. Att hans agerande gynnade Sauron blir en form av medlöperi. Du missar att Sarumans ambition var ringen och hans egen makt. Inte att bli underhuggare till Sauron...
Är inte med på logiken ang. Ormstunga. Tror inte det var för att ta ringen för egen del då den varit förstörd ett bra tag vid det tillfället.

Citera:
Sarumans medlöperi innebär alltså även oundvikligen en splittring i Saurons led, en splittring mellan De två tornen. (Och denna splittring skulle uppstått förr eller senare, oavsett om den kom från Saruman eller någon annan mäktig konkurrent.) När Saruman försöker ta Ringen för egen del orsakar han bara sitt eget fall (genom att hans uruk-hai-trupp med makalös hastighet tar Merry och Pippin till Fangorn och enterna).

hmm tvivlar på att enigheten var särskilt stor från början. Sannolikt faktiskt mindre (IMHO) när Saruman var en trogen medlem av vita rådet. En intressant tolkning dock, utveckla gärna.
Poängen jag framfört var att även om Saruman handlade för sina egna maktambitioner och sin egen vinning så skadade det de fria folken (Rohan). Att Rohirrim bands upp och försvagades gynnade Sauron i hög grad.
Om Rohan eventuellt hade kunnat tas av Saruman genom infiltration eller efterhand splittrats innbördes och erövrats av Saruman hade det varit är gynnsammare för Sauron. Dvs Rohan hade hållts utanför kriget i Gondor (inga Rohirrim på Pelennor osv).
Saruman utan ringen hade vid en militär seger mot de fria folken för Sauron inte varit något bekymmer att underkuva/eliminera. Men vars förräderi hade varit en "god" hjälp till den segern.
Sannolikt höll Sauron väldigt hård koll på om Saruman var på väg att få tag i ringen.
Att föra hoberna till Enterna var ju knappast Sarumans avsikt eller mål. Det var ju en rad händelser som ledde till det. Inte minst Eomers trupps attack vid en så läglig plats. Den nästan osannolika turen att hoberna att inte dog under striden osv. mm.


Citera:
Dessutom leder Sarumans fall till att Aragorn får tag i Orthancs palantir och därmed kan visa sig för Sauron och locka ut dennes arméer ur Mordor mot Gondor, i panikartad fruktan för att den rättmätige Konungen kommit tillbaka och kan ersätta Denethors paralysering av Minas Tirith. Palantiren som Sauron haft för att snärja Saruman bidrar på så sätt till hans fall, genom att bana väg för Frodo och Sam.


Absolut men jag tvivlar på att det var avsiktligt från varken Sauron eller Saruman. Snarare åter en lyckosam händelse att en klumpig tjänare råkade kasta just det föremålet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 28, 2008 12:29 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Citera:
Det var en bra ide att försvara Rammas Echor och Osgiliath

Absolut, utnyttja möjligheterna så mycket som möjligt för att låsa fienden vid lättförsvarade punkter. Mer tid att stärka de inre försvaren, ta hand om förråden och föra fram förstärkningar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 28, 2008 11:43 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag tror mycket väl att männen från Dal och dvärgarna från Erebor skulle ha kommit till Minas Tiriths hjälp.

T.ex. så står dom alla i stor skuld till Gandalf och Bilbo m.fl, förutom vänskapen som redan rådde dom emellan. Dvärgar är måna att hjälpa sina vänner, det är så dom fungerar. Det var b.la. därför Turin Ekenskölde överhuvudtaget gick med på att ta med Bilbo. Gimli var ju dessutom Aragorns vän, och så får man inte glömma Gimlis kommentar där han undrade varför dom själva (han o Legolas) inte bad om hjälp från deras hemländer.

När deras äldste blev dräpt i Moria av Azog så samlades flera av dvärgarnas hus och gick i krig mot orcherna, vilket slutade i och med slaget vid Azanulbizar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 29, 2008 12:55 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
precis, Gandalf hade verkligen jobbat på att samla deltagare för krig mot Sauron och att dvärgarna var beredda att gå i krig mot Sauron visas av vad Gloin sa under Elronds rådslag.

Även om målsättningen för Gandalfs del aldrig var en militär seger eftersom han insåg att Saurons styrkor var alltför överlägsna. Men han insåg värdet av att hålla Sauron sysselsatt och ge ringbäraren tid.

Elronds rådslag är ju en tydlig markering på aktiva planer och försök att samla alvers, människors och dvärgars motstånd mot Sauron som inte ska underskattas för vilken påverkan det hade på Saurons agerande.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 29, 2008 3:05 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Visst samlade de till rådslag för att berätta att Sauron och ringen återuppstått, och Gandalf manade till att man måste enas, ringens brödraskap bildades och gick ut på sitt uppdrag, resten av rådet återvände till sitt. Det blev inga vapenpakter träffade såvitt jag vet, Gondor var ju inte ens bjudna till rådslaget, det var endast av en slump som Boromir råkade infinna sig i lagom tid, inga bud nådde Gondor om vad som sades i rådslaget.

För mig är det solklart att västerns makter var skingrade. Visst vill de alla försvara sina hem, och det gjorde de, så det föll väl till pass för västern att Sauron anföll på flera fronter samtidigt.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010