Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 8:02 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 11, 2008 5:07 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
de borde de har gjort. Blev nog en ganska omfattande förlust.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 11, 2008 5:22 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
ja 75% av orch-krigarna i norr stupade i 5-hära slaget så det var en rejäl förlust.
Vill minnas att jag skrev något om detta tidigare i tråden och jämförde tiden gentemot den allvarligare förlusten för orcherna under dvärgarna och orcehernas krig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 11, 2008 6:53 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
den måste också ha varit omfattande. Orcherna verkar ha en del av bra återhämtningsförmåga.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 11, 2008 10:41 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Ja det verkar så. Skillnaden mellan 5-hära slaget och orch-dvärg kriget är ju att deras städer fanns kvar efter 5-häraslaget. I det andra kriget intogs ju alla deras städer o fästen. Det måste ju gjort återhämtningen svårare.

och ändå kunde de samla en jättestor armé till 5-hära slaget.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 12, 2008 7:51 am 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Har alltid fått för mig att en orch-här lätt tar till flykten om det går emot, flydde inte de större delen av Azogs här utanför Moria?

Det är sällsynt att att en förkrossande seger på slagfältet betyder att fienden tillintetgjordes till snudd på siste man. Är kanske ute och cyklar här, men slänger in lite siffror som vi kanske kan bolla med. Detta behöver inte vara orcher, utan bara två st allmänna härar. Säg att ett slag utkämpats 25000 (A) man mot 22000 man (B), A vinner en förkrossande seger, (med förkrossande menas enligt mig oftast att den andra hären upplöses och är ej mer i stridbart skick, men inte utplånad) resultatet kanske skulle se ut så här på förlorarsidan;

Förluster i döda ca 3000
Förluster av tillfångtagna 5000-6000
Övriga, skingrade, flyende 13000-14000

Skriver ej in siffror i min teoribatalj för vinnarsidan, men tanken är att deras övertag från början växer sig starkare, och tillslut så brister leden hos förlustsidan. Ska man sedan tänka sig förlorarsidan som orcher så borde man kunna ändra om lite siffror, tex kan man nog dra antalet tillfångatagna väldigt mycket, för orcher dög inte att till att fylla ut i de egna leden eller såldes inte som slavar. Däremot tror jag att orcherna har ett större antal flyende och att det på så sätt jämnar ut det lite, det som talar för det är deras behov av en stark ledare, utan en sådan så finns det inre friktioner som inte gagnar dem särskilt väl, och att orcher beskrivs som fega, de gillar att anfalla ur bakhåll och när de är mannstarka i jämförlse med fienden.

Detta blev ett långt inlägg, hoppas det finns en råd tråd, har fått springa fram och tillbaka mellan datorn och min nyfödda son, jäktigt :) .

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 12, 2008 3:43 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Först, STORT GRATTIS! Det var kul! :D men ja rejält jäktit.

Azogs här tog ju till flykten när Järn-bergs dvärgarna som var sena kom till slagfältet (utvilade :roll: ) Innan dess var slaget jämt.

Vet inte om orcher egentligen flyr lättare än andra, de var ju i princip bara avlade för krig. Att betala 10 egna stupade mot varje fiende för en mindre framgång känns inte som att de sjappar lätt även om man väger in att de skulle ha stort numerärt övertag så är det ju rejäla förlustsiffror.

Men håller med om att ledaren nog spelar större roll för orcher.
Intrycket är ju att orcherna flyr när ledaren stupar. Andra försvarar ledarens kropp in i det sista.

Nej du är inte ute o cyklar om att förintelse segra är sällsynta. Cannae och liknande är ju undantag.
De siffrorna för ett generellt slag där ena sidan lidit ett allvarligt nederlag verkar vettiga tycker jag.
10% döda o (allvarligt) sårade var ganska höga siffror i den typen av fältslag.
Att räkna fler flyende än fångar för orcher, ja det tror jag med.

Jag hoppas jag hittat något slags tråd :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 12, 2008 4:05 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Tack.

Det är ju också en väldig skillnad på orcher i krig under Saurons/Häxmästarens ledning, eller i ringens närvaro, då blir de nog hårdare att knäcka.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 12, 2008 4:47 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
ja, drivna av sin herres obarmhärtiga piska..
Det är nog inte en tom fras


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 14, 2008 7:18 am 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Som sagt, detta krigsspel var rätt så kul, tråkigt om det inte går att sinna vidare. Men det känns som de flesta teorier har blivit presenterade här. Det är ingen som verkar ha velat ta itu med alvernas eller dvärgarnas riken i första hand, dvs, börja anfallet från norr. Det skulle kunna vara en strategi att fundera över, Isengård håller Rohan i schack, medan Gondor inte vågar bistå norden av rädsla för Mordor och Harad.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 14, 2008 8:27 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Risken är väl att Gondor hade fått andrum att förstärka sina fästen och arméer och kanske bistå Rohan till en snabb seger.

Men visst hade en eliminering av norra flanken haft några fördeler om Dal, Erebor, järnbergen och Thranduil hade fallit tillräckligt fort.

Tex sedan sänt trupper från norden som anfallit Rohan och kunnat gå vidare ner mot Gondor som då hade kunnat angripas från tre håll.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 15, 2008 11:01 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
mycket intressanta inlägg, synd att jag inte såg dem förrens nu. Och grattis till pojken =) ! när ska du börja högläsa ur bilbo för honom?

det är faktiskt något jag funderade på det där med hur många som dör i ett slag.

10% är ju inte mycket egentligen, om man förlorar.

Det finns ju slag som blivit högre procent, Boudiccas nederlag, där måste det varit högre, och slaget vid hastings. Men de kanske är stora undantag?

För ibland har jag fått känslan av att vissa armeer helt går under.


Det vore ju stor fördel för Mordor att anfalla från flera håll. Inte kanske främst för att Gondors armeer blir så uppdelade utan att förstärkningar och försörjnings led kan klippas av, eller har jag fel?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 16, 2008 1:52 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Den stora fördelen att anfalla Gondor från flera håll vore väl om man lyckades få Gondor att sprida ut sina trupper för att försvara ett stort geografiskt område, styrkemässigt så vinner Sauron iaf med ett så oerhört mycket större numerär av trupper.

Lyckas man inte med att få Gondor att sprida ut sina trupper (utan de placeras på viktiga strategiska platser) så gäller det att slå till hårt mot just deras strategiskt viktiga platser. Som att tex belägra Minas Tirith och Dol Amroth, se till att varken mat eller vatten når försvarana.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 16, 2008 4:15 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
mm. men inte lyckades han, inte.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 16, 2008 8:03 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
jovisst har det hänt att arméer i det närmaste utplånats. Cannae, Fraustadt tex.

Men ofta var det allvarligt nog om ens trupper revs upp och kom på reträtt, ju mer oordnad flykt desto värre.
Följden med deserteringar. Förlust av tross som kunde leda till svält. Sårade inte kunde tas om hand mm kunde få allvarliga konsekvenser och försätta en armé ur stridbart skick.

Så även om förlusten av stupade i slaget inte var så hög kunde en allvarlig upprivning leda till armén som sådan gick under. Nå sekundärt kunde ju dödssiffrorna öka också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 16, 2008 8:18 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
strategiska platser tror jag vore att föredra. Dit finns ju en stark linje att hålla i Anduin. Om man har hjälpt Rohan vilket bör varit ett naturligt beslut om trycket från öst lättade så finns ju en utmärkt hörnsten i norr i Lorien.
Det ultimata vore nog isf. dels välbefästa och starka förband vid flodövergångarna. Dels framskjutna spejare som bevakade mot ev. bro- och/el. båtbyggen.
Med Rohirrim skulle man ju ha en stark ryttarreserv som snabbt kunde ta sig till en sån plats.

Skulle man fått släppa Rohan hade norra fästet sannolikt fått bli Minas Tirith och söder därom Anduin-linjen. Men det hade inte varit bra.

Kusten är ett problem med piraterna men det är ju samma som tidigare.

Vatten fanns väl i Minas Tirith? där fanns väl brunnar och fontäner IIRC?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010