Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 1:08 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 14  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 06, 2008 4:19 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Orcherna intog Osgiliath med en flottstyrka på (uppskattningsvis) 20 000 orcher. När staden väl var tagen arbetade dom febrilt och snabbt för att bygga en bro över floden för att huvudstyrkan och Grond skulle kunna passera.

Antagligen var det en pontonbro för att ingen mer permanent brotyp nämns (bara boat-bridges). Men den måste ha varit mycket stadig för att Grond skulle kunna rulla över.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 06, 2008 7:04 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: tor mar 06, 2008 6:55 pm
Inlägg: 12
Saruman eller Gandalf med ringen hade gjort vare sig till eller från för Saurons vidkommande då Saurons vilja och ande är ingjuten i den varför han således kan kontrollera ringbäraren (oavsett kraft) med den på fingret. Det är just detta som blir Sarumans fall när han med arrogans och högmod tror sig på förhand kunna sätta sig emot Saurons vilja - medan Gandalf backar. Glöm inte heller att Sauron äger flertalet av maktens ringar utom alvringarna.

Sauron fläskade inte på med en armé vid Pelennor utan hade fortfarande arméer kvar i Mordor (till skillnad från Saruman) samtidigt som han sände andra arméer mot Järnkullarna och Mörkmården. Han var tämligen effektiv - var för stark för brödraskapet utanför svarta porten och Frodo som ville behålla den åt sig själv - men förlorade ganska oväntat av Gollum i ett händelsescenario som mycket väl kunnat sluta annorlunda.

_________________
Sauron - Lord of the earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 06, 2008 9:09 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Nej, nu har du missuppfattat en del saker Gorthaur.

Saurons ande är inte ingjuten i Ringen, den är hos Sauron. Däremot så fyllde han den med stora delar av hans ursprungliga kraft.

Sauron kan inte alls kontrollera den som har Ringen, snarare tvärtom om den nya ringbäraren är tillräckligt kraftfull. Alltså Sauron skulle potentiellt sett kunna bli förslavad av sin egen Ring, om t.ex. Gandalf eller Saruman tog Ringen som sin.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 07, 2008 4:46 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
just precis, sen ser jag inte vart detta kommer in, när vi pratar om broar?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 07, 2008 9:09 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Han svarar nog mer angående trådens rubrik..

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 07, 2008 11:30 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
jaha precis, det är nog vi som spårat. vart var vi? pontonbroar i osgiliath?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 12, 2008 4:09 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: tor mar 06, 2008 6:55 pm
Inlägg: 12
Anledningen till stickspåret är att många tycks vara av den uppfattningen att ringen kan i princip gå från person till person där vederbörande blir supermäktig, en missuppfattning som givetvis måste utslätas. Låt mig citera:

Gandalf was probably the only person in Middle-earth at the end of the Third-Age capable of using the ring to supplant Sauron. Gandalf and Sauron were both Maiar spirits who had taken physical form and therefor were of equivalent stature. If Gandalf had the Ring that would give him an advantage, but the rings allegiance was ultimately to Sauron

Others like Galadriel, Elrond, or Aragorn would probably not be able to best Sauron in a face-to-face confrontation while wielding the Ring. Aragorn, at least, would be compelled to surrender the Ring to Sauron immediately, as would any mortal. Galadriel envisioned herself as being capable of supplanting Sauron as a Dark Queen, but this may have been a delusion caused by the Ring.


Det är av den anledningen varför Saruman föreslår att Gandalf och han skall gå ihop och styra över Midgård med ringen i sin ägo. Men Gandalf backar då ringen bara kan sitta på ett finger och alltså kontrollera en ägare.

_________________
Sauron - Lord of the earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 12, 2008 5:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Kan ha missat något här, men..
Gorthaug, Sant, ringen svarar endast inför Sauron, men vem som heslt som har viljan kan andvända den och krossa Sauron, sen är frågan, om någon andvände ringen för att besegra Sauron, vad skulle då hända med ringen?

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 12, 2008 5:50 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: tor mar 06, 2008 6:55 pm
Inlägg: 12
Måste först säga "hej", fantastiskt med en Tolkien-sida på svenska och ser fram emot vidare diskussioner om dessa fantastiska epos.

Thingol, Book of Thain fastslår att detta är diskutabelt men med säkerhet så krävs att det är någon i paritet med Sauron (Sauron är en maia som tjänat under två ainur så det är inte vem som helst) och vad som är defintivt är att Ringen får alltid utslagsläget, och att en NY mörkrets furste kommer ersätta den gamle.

Min tolkning är att Sauron, som i tredje åldern mer är ett väsen än en kroppslig gestalt, tillsammans med ringen är en metafor för ondska som lever kvar i det väsen som mäktar med att bära och kontrollera ringen.

_________________
Sauron - Lord of the earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 12, 2008 6:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Gorthaug skrev:
Låt mig citera:

Javisst, gärna! Men det skadar inte om du talar om vad du citerar också. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 12, 2008 7:34 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Gorthaug skrev:
Måste först säga "hej", fantastiskt med en Tolkien-sida på svenska och ser fram emot vidare diskussioner om dessa fantastiska epos.

Thingol, Book of Thain fastslår att detta är diskutabelt men med säkerhet så krävs att det är någon i paritet med Sauron (Sauron är en maia som tjänat under två ainur så det är inte vem som helst) och vad som är defintivt är att Ringen får alltid utslagsläget, och att en NY mörkrets furste kommer ersätta den gamle.

Min tolkning är att Sauron, som i tredje åldern mer är ett väsen än en kroppslig gestalt, tillsammans med ringen är en metafor för ondska som lever kvar i det väsen som mäktar med att bära och kontrollera ringen.


"Book of Thain"?
Nu blir jag nyfiken.. :P

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 12, 2008 8:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
http://www.tuckborough.net/

Om det är denna sida du konsulterat Gorthaug så måste jag göra dig besviken. Den är nämligen ökänd för att ha faktafel och konstiga tolkningar även om det kanske inte verkar så vid första anblicken. Ett tips: lita inte på nån sida som påstår sig vara nån Tolkien encyclopedia på nätet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 13, 2008 7:57 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Välkommen Gorthaug, trevligt att du hittat hit!

Ringen kan användas mot Sauron. Det var ju det han fruktade allra mest, att någon stark person skulle få tag i den före honom och använda den mot honom.

Såvitt jag vet så har Sauron endast tjänat under en vala och det var Morgoth.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 13, 2008 8:57 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Älva skrev:
Såvitt jag vet så har Sauron endast tjänat under en vala och det var Morgoth.


Såvitt jag vet så tjänade Sauron under Aulë innan han blev rekryterad av Morgoth. Saruman tjänade också Aulë innan han blev ond.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 13, 2008 12:23 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: tor mar 06, 2008 6:55 pm
Inlägg: 12
Kamelen,

Ursäkta för avsaknaden av länken. Iverns hetta.

Egalmont,

Jag tackar för tipset även om just denna tolkningen (men det är ju tolkningar alltihop) ligger mycket i linje med vad jag själv anser. När Gandalf pratar med Frodo nämner han Saurons vilja ingjuten i den, när Elronds råd hålls fastslås att ringen är enbart ondska och att "endast en ny mörkrets furste ersätter" (Gandalfs replik på Boromirs önskan att nyttja ringen) och vid kapitlet av Galadriels spegel uppger hon till Frodo när denne ber henne ta ringen att "det hade säkert varit bra till en början".

Älva,

Sauron tjänade under Aule innan han korrumperades av Melkor, Saruman blev strateg i kemiska kunskaper under denne precis som Sauron behärskade och lärde Eregionsmederna i skapandets konst. Och precis som du säger krävs det att det är någon starkare, eller rättare ondare i sin vilja, än Sauron för att behärska ringen.

Som Tuckborough skriver är möjligtvis Gandalf den ende, men defintivt inte Saruman som blev paradoxalt nog kraftlösare i sitt förräderi mot rådet.

_________________
Sauron - Lord of the earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010