Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:30 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 129 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Vem uträttade minst i brödraskapet?
Frodo 1%  1%  [ 1 ]
Sam 1%  1%  [ 1 ]
Gandalf 0%  0%  [ 0 ]
Aragorn 0%  0%  [ 0 ]
Merry 4%  4%  [ 3 ]
Pippin 16%  16%  [ 11 ]
Legolas 22%  22%  [ 15 ]
Gimli 16%  16%  [ 11 ]
Boromir 23%  23%  [ 16 ]
Alla uträttade lika mycket 16%  16%  [ 11 ]
Antal röster : 69
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 01, 2009 12:10 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Eldalie skrev:
Sista platsen blir rätt jämn mellan Pippin (de hade förmodligen upptäckt palantiren ändå, och det räckte med en hobbit - Merry - för att lura hem uruk-haierna och starta enterna)


Stopp där! Nu var det väl lite felaktigt, va? Om inte Pippin varit med hade Merry dött, dels för att han var svårt skadad och dels för att han var fastbunden. Så den teorin spricker, tyvärr.
Tror inte vi kan räkna bort någon av hobbitarna, i alla fall. De uträttade alla fyra mycket viktiga saker. Så min röst ligger på Gimli eller Legolas, inte för att de inte var nödvändiga, men ändå.
Dessutom glömmer du att det var Boromir som skrämde iväg Frodo, annars hade nog de flesta i brödraskapet följt efter och hur hade det slutat då, månntro? :wink:

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 01, 2009 1:30 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Nä, jag glömmer inte att Boromir skrämde iväg Frodo, men som jag skrev hade han kanske flytt ändå när uruk-haierna anföll. Vad gäller Merrys eventuella död om inte Pippin varit där, kan vi inte veta hur det hade gått. Kanske hade han blivit lösgjord för att plocka upp ringen, uruken blivit dödad av rohirrim och Merry flytt in i skogen?
Hur som helst hamnar min röst på Boromir.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 04, 2009 8:59 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Hur mycket gjorde egentligen Merry?
Visst jag ger honom cred för att hugga WK i knät.

Men de andra känns mer oersättliga.

Vem skulle stå emot ringen lika väl som Frodo? Möjligen Sam - men Sam hade aldrig lämnat The Shire från första början.

Sam, vem annars hade gjort skit jobbet att följa med till Mordor och allt annat han gjorde, ingen annan tror jag.

Pippin, vem annars hade hittat på den genomkorkade idén att titta i Palantíren som visade sig vara grymt viktigt, troligen ingen annan.

Boromir, ingen annan hade fått iväg Frodo på sin flykt.

Aragorn, de dödas armé blan annat, kan ej ersättas.

Gandalf, kan ej ersättas.

Legolas, stabil bågskytt, men uträttade ingen märkvärdigt - går att ersätta.

Gimli, stabil med yxan, går att ersätta.

Merry, gjorde väl i princip ingen annat förutom WK, då vilken hobbit som helst hade kunnat gära samma sak - går att ersättas.

Ganska lamt resonemang, jag vet. Men men ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 04, 2009 10:22 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Sammie skrev:
Merry, gjorde väl i princip ingen annat förutom WK, då vilken hobbit som helst hade kunnat gära samma sak - går att ersättas.

Nja, knappast vilken hobbit som helst. Den stora majoriteten hobbitar hade nog vänt och sprungit hem igen halvvägs till Bri. :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 05, 2009 7:56 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Beledhel skrev:
Sammie skrev:
Merry, gjorde väl i princip ingen annat förutom WK, då vilken hobbit som helst hade kunnat gära samma sak - går att ersättas.

Nja, knappast vilken hobbit som helst. Den stora majoriteten hobbitar hade nog vänt och sprungit hem igen halvvägs till Bri. :wink:


Oj, skulle ha skrivit i brödraskapet, eller någon som varit med om ett liknande äventyr, typ som Bilbo. ;)

Hur som helst känns Merrys bragd inte som nåt som ingen annan hade kunnat gjort, det känns de andras som. :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 05, 2009 10:45 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Håller med om att Merry bortsett från att sticka Witch King i knät, uträttade minst, men hade han inte fixat WKs knä hade utgången i slaget varit mera oviss: Eowyn hade blivit dödad, och sedan troligen även Eomer och en stor andel av rohirrim, en del gondorianer och kanske någon/några ur brödraskapet. Sedan hade han kunnat bege sig hem och förhindra Ringens öde. På det hela taget var Merrys enda bragd en av de viktigare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 05, 2009 11:19 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Eldalie skrev:
Håller med om att Merry bortsett från att sticka Witch King i knät, uträttade minst, men hade han inte fixat WKs knä hade utgången i slaget varit mera oviss: Eowyn hade blivit dödad, och sedan troligen även Eomer och en stor andel av rohirrim, en del gondorianer och kanske någon/några ur brödraskapet. Sedan hade han kunnat bege sig hem och förhindra Ringens öde. På det hela taget var Merrys enda bragd en av de viktigare.


Fast trots att det är en stor bragd så hade det lika gärna kunnat vara Pippin som utförde detta.

För att det ska bli en jämförelse med någorlunda perspektiv tycker jag att man jäämföra mellan hobbitarna.

Frodo, hade kunnat hugga WK i samma läge, ta ringen hade ingen annan från början gjort även fast jag tror att Sam hade klarat det, kanske.

Sam hade helt klart kunnat hugga WK, vågar man trotsa Lockan så.. Även fast det var ett aningen annorlunda läge, men ingen annan hade nog klarat av Sam's uppgift.

Pippin, den fullständigt galna idén om att kolla in i Palantíren känns som en genuin Pippin grej och hade med alla sanolikt inte gjorts av nån annan.

Merry gjorde nåt viktigt, defentivt. Men inget unikt. Så ser jag det! :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 05, 2009 12:02 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Vem som helst med en specialtillverkad Carn Dûm-klinga hade kunnat sticka WK och bryta hans magiska skydd, men Merry var den enda som hade chansen, så utifrån personernas geografiska positioner är han den ende som hade möjlighet om inte Pippin rusat på WK när han inträdde i Minas Tirith strax innan, eller någon av hobbitarna gjort den på Amon Sûl.

Vad gäller personernas göromål om de bara haft möjligheten, kan det spekuleras hej vilt kring vem som hade kunnat titta i palantiren, skjuta ner en mörkerbest, sticka ner ett troll etc. Den diskussionen blir snabbt ohållbar. Så utifrån var de var och vad de bar: vad genomförde personerna i Brödraskapet då? Det är väl det som är frågan?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 05, 2009 1:28 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Eldalie skrev:
Vem som helst med en specialtillverkad Carn Dûm-klinga hade kunnat sticka WK och bryta hans magiska skydd, men Merry var den enda som hade chansen, så utifrån personernas geografiska positioner är han den ende som hade möjlighet om inte Pippin rusat på WK när han inträdde i Minas Tirith strax innan, eller någon av hobbitarna gjort den på Amon Sûl.

Vad gäller personernas göromål om de bara haft möjligheten, kan det spekuleras hej vilt kring vem som hade kunnat titta i palantiren, skjuta ner en mörkerbest, sticka ner ett troll etc. Den diskussionen blir snabbt ohållbar. Så utifrån var de var och vad de bar: vad genomförde personerna i Brödraskapet då? Det är väl det som är frågan?


Ja och jag gjorde en djupdykning - vem utförde mest, eller snarare det minst unika. Som ingen annan hade kunnat/hade en tanke på att göra.

Då ber jag om ursäkt för min övertolkning av topicen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 05, 2009 2:27 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Först; bra djupdykning sammie den var intressant.
Men Eldalie har rätt vi bör hålla oss till förutsättningarna som vi känner till för denna diskussion.

Tycker att en diskussion som är väldigt spekulerande kan vara intressant på sitt sätt. Kanske läge för en ny tråd om vem som kunnat göra vad i brödraskapet?

Min egen syn på minst viktige spelare :wink: Så min röst går till Boromir. Jag upplever inte på något sätt att hans insats var avgörande.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 05, 2009 2:38 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
ordagnir skrev:
Först; bra djupdykning sammie den var intressant.
Men Eldalie har rätt vi bör hålla oss till förutsättningarna som vi känner till för denna diskussion.

Tycker att en diskussion som är väldigt spekulerande kan vara intressant på sitt sätt. Kanske läge för en ny tråd om vem som kunnat göra vad i brödraskapet?

Min egen syn på minst viktige spelare :wink: Så min röst går till Boromir. Jag upplever inte på något sätt att hans insats var avgörande.


Hade inte Aragorn följt med Frodo till Mordor då? eller är jag förblindad av filmen?

Det känns som att Frodo var medveten om att han behövde ge sig av, men behövde knuffen av Boromir. Precis som Bilbo behövde gandalfs innan han gav sig av på sitt ävent(tur). ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 05, 2009 3:03 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Aragorn ville främst till Minas Tirith men kände det som sitt ansvar att följa med till Mordor. Frodo visste var Aragorn behövdes bäst.

Sam visste att Frodo skulle ge sig av ensam "så sant han hette Bagger".
Frodo gav sig inte av direkt efter Boromirs vanvett utan han fortsatte med det han gått iväg för; att fundera över beslutet. Han visste vad han "måste" göra. Boromirs agerande gav ytterligare ett argument att gå själv men han hade redan flera och han visste vad beslutet måste bli så i sak ändrade Boromirs handling inte mycket även om den sannolikt underlättade beslutet.

Bilbo och Frodo var inte precis i samma situation.
Frodo hade ett givet uppdrag med ett mål som han åtagit sig och inlett. Det som var i situationen var ett beslut om utförandet.
Bilbo var i situationen hemma, och hade blivit lite bekväm med åren. Han hade en undangömd dröm om äventyr som Gandalf kände till men som nästan skrämde livet ur honom när han insåg att den höll på att bli verklighet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 05, 2009 3:35 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
ordagnir skrev:
Sam visste att Frodo skulle ge sig av ensam "så sant han hette Bagger". Frodo gav sig inte av direkt efter Boromirs vanvett utan han fortsatte med det han gått iväg för; att fundera över beslutet. Han visste vad han "måste" göra. Boromirs agerande gav ytterligare ett argument att gå själv men han hade redan flera och han visste vad beslutet måste bli så i sak ändrade Boromirs handling inte mycket även om den sannolikt underlättade beslutet.

Bra spekt som jag instämmer helt i!
Sammie: jag tycker absolut inte det är fel att som du säger, djupdyka lite. Det är bra för diskussionen. Men i det här fallet kan det förstöra själva omröstningsfrågan - dock inte diskussionen i sig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 05, 2009 4:18 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Står det ordagrant att Sam visste att han Frodo skulle sjappa iväg själv? Eller är det nåt man bör anta från texten?`:)

Det jag menade med liheten mellan Bilbo och Frodo var
Bilbo kände sig trygg med sitt liv och tvekade inför äventryet som låg framför.

Frodo tvivlade på att han var rätt man (hobbit) att utföra uppdraget/äventyret på egenhand.

Båda två fick eld i rumpan - Gandalf fick äventyret så nära in på Bilbo att det knappt fanns mågon annan väg ut ur det än att låta 'strömmen föra honom fram'.

Frodo däremot tvivlade på sig själv och äventryetsom låg fram framför honom, tills han såg att enda lösningen var att ge sig av själv, mycket pga Boromir. Han hade säkert kommit fram till samma beslut så småningom, men kasnke alltför sent? :p


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 05, 2009 5:54 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Citera:
Står det ordagrant att Sam visste att han Frodo skulle sjappa iväg själv? Eller är det nåt man bör anta från texten?

Ja.

Citera:
Det jag menade med liheten mellan Bilbo och Frodo var
Bilbo kände sig trygg med sitt liv och tvekade inför äventryet som låg framför.

Frodo tvivlade på att han var rätt man (hobbit) att utföra uppdraget/äventyret på egenhand.

Båda två fick eld i rumpan - Gandalf fick äventyret så nära in på Bilbo att det knappt fanns mågon annan väg ut ur det än att låta 'strömmen föra honom fram'.

Det var väl snarare så att Gandalf lockade fram Bilbos dröm och sedan inte gav Bilbo något val?

Citera:
Frodo däremot tvivlade på sig själv och äventryetsom låg fram framför honom, tills han såg att enda lösningen var att ge sig av själv, mycket pga Boromir. Han hade säkert kommit fram till samma beslut så småningom, men kasnke alltför sent? :p

Frodo var mitt uppe i "äventyret", personligen tycker jag det är fel uttryck för Frodos mission.
Han hade sedan de lämnade Rivendell haft gott om tid att begrunda vad han måste utföra. DET hade blivit en plikt för honom en skillnad mot Bilbo som mer korrekt gav sig ut på äventyr.
Han hade som sagt redan länge insett att han skulle gå själv.
Han hade begärt en timme för att ta beslutet hur brödraskapet skulle göra.
Det var givet att där måste beslutet tas.
Orcherna hade anfallit oavsett vad Boromir gjorde.
Sam hade aldrig lämnat Frodo oavsett vad Frodo tyckt.

Så sammantaget; effekten hade blivit samma med endast marginella tidsskillnader.
Det är möjligt att Boromir försenade avfärden (marginellt) och gjorde den riskablare.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 129 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010