Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:31 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 129 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Vem uträttade minst i brödraskapet?
Frodo 1%  1%  [ 1 ]
Sam 1%  1%  [ 1 ]
Gandalf 0%  0%  [ 0 ]
Aragorn 0%  0%  [ 0 ]
Merry 4%  4%  [ 3 ]
Pippin 16%  16%  [ 11 ]
Legolas 22%  22%  [ 15 ]
Gimli 16%  16%  [ 11 ]
Boromir 23%  23%  [ 16 ]
Alla uträttade lika mycket 16%  16%  [ 11 ]
Antal röster : 69
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 06, 2009 9:12 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
ordagnir skrev:
Citera:
Står det ordagrant att Sam visste att han Frodo skulle sjappa iväg själv? Eller är det nåt man bör anta från texten?

Citera:
Ja.

Okey, tvivlade nog aldrig på att så var fallet, hehe men ändå ;)

Citera:
Det jag menade med liheten mellan Bilbo och Frodo var
Bilbo kände sig trygg med sitt liv och tvekade inför äventryet som låg framför.

Frodo tvivlade på att han var rätt man (hobbit) att utföra uppdraget/äventyret på egenhand.

Båda två fick eld i rumpan - Gandalf fick äventyret så nära in på Bilbo att det knappt fanns mågon annan väg ut ur det än att låta 'strömmen föra honom fram'.

Citera:
Det var väl snarare så att Gandalf lockade fram Bilbos dröm och sedan inte gav Bilbo något val?


Bilbo hade ju haft drömmen under en lång tid, men hade blivit bekväm med åldern. Sen en dag stormade Gandlaf tillbaka in i Bilbo's liv och la äventyret rakt under näsan på honom att han knappt kunde välja att avstå från det. Så uppfattar jag det, alltså tycker jag Gandlaf knuffade ut BIlbo i äventyret.

Citera:
Frodo däremot tvivlade på sig själv och äventryetsom låg fram framför honom, tills han såg att enda lösningen var att ge sig av själv, mycket pga Boromir. Han hade säkert kommit fram till samma beslut så småningom, men kasnke alltför sent? :p


Citera:
Frodo var mitt uppe i "äventyret", personligen tycker jag det är fel uttryck för Frodos mission.
Han hade sedan de lämnade Rivendell haft gott om tid att begrunda vad han måste utföra. DET hade blivit en plikt för honom en skillnad mot Bilbo som mer korrekt gav sig ut på äventyr.
Han hade som sagt redan länge insett att han skulle gå själv.
Han hade begärt en timme för att ta beslutet hur brödraskapet skulle göra.
Det var givet att där måste beslutet tas.
Orcherna hade anfallit oavsett vad Boromir gjorde.
Sam hade aldrig lämnat Frodo oavsett vad Frodo tyckt.

Så sammantaget; effekten hade blivit samma med endast marginella tidsskillnader.
Det är möjligt att Boromir försenade avfärden (marginellt) och gjorde den riskablare.


Som du säger hade han tid att begrunda, men bestämt sig hade han inte gjort. Frodo visste vad han skulle göra. Men inte när han skulle vika av eller om han skulle ta med någon. Jag har åtminstone uppfattat det som att Frodo inte bestämt om någon skulle med. Ska läsa kapitlet efter jobbet.

Men i Caradhras hade kanske nån av hoberna dött om inte Boromir och aragorn varit med? Har för mig att de fick plöja vägen genom snön och bära hoberna för att de var så trötta och kalla. Utan Boromir hade Aragorn fått springa två vändor, då hade någon hob dött?

Jag tycker iaf att den som gjorde minst är Legolas.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 06, 2009 4:04 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Citera:
Citat:
Det jag menade med liheten mellan Bilbo och Frodo var
Bilbo kände sig trygg med sitt liv och tvekade inför äventryet som låg framför.

Frodo tvivlade på att han var rätt man (hobbit) att utföra uppdraget/äventyret på egenhand.

Båda två fick eld i rumpan - Gandalf fick äventyret så nära in på Bilbo att det knappt fanns mågon annan väg ut ur det än att låta 'strömmen föra honom fram'.

Citat:
Det var väl snarare så att Gandalf lockade fram Bilbos dröm och sedan inte gav Bilbo något val?


Bilbo hade ju haft drömmen under en lång tid, men hade blivit bekväm med åldern. Sen en dag stormade Gandlaf tillbaka in i Bilbo's liv och la äventyret rakt under näsan på honom att han knappt kunde välja att avstå från det. Så uppfattar jag det, alltså tycker jag Gandlaf knuffade ut BIlbo i äventyret.

Precis, och det behöver vi knappast diskutera eftersom vi tydligen anser det båda två.
Men det är 2 helt olika situationer kring Bilbo och Frodo och det är det som är väsentligt.

Citera:
Som du säger hade han tid att begrunda, men bestämt sig hade han inte gjort. Frodo visste vad han skulle göra. Men inte när han skulle vika av eller om han skulle ta med någon. Jag har åtminstone uppfattat det som att Frodo inte bestämt om någon skulle med. Ska läsa kapitlet efter jobbet.

Sam insåg det. Det blir tydligt i texten vid något tillfälle. Att det var vid det tillfället som beslutet måste tas var klart.
På vad sätt menar du att Boromirs agerande gjorde någon påtaglig skillnad?

Citera:
Men i Caradhras hade kanske nån av hoberna dött om inte Boromir och aragorn varit med? Har för mig att de fick plöja vägen genom snön och bära hoberna för att de var så trötta och kalla. Utan Boromir hade Aragorn fått springa två vändor, då hade någon hob dött?

Föga troligt att de dött om det tagit lite längre tid. Problemet var fö. att snön låg för tjock en kort bit för att hoberna skulle kunna ta sig fram.
Tror fö inte att Aragorns närvaro i den situationen berodde på Boromir.
Ska vi lägga in alla tänkbara om som hade kunnat vara så får vi snart en helt ohanterlig diskussion. Tex Om Eärendil hade varit snäll och flugit dem i sitt helgade skepp hade det varit snabbt och enkelt ordnat att ta ringen till Mordor. :wink:
Dessutom gälle så vitt jag vet inte diskussionen att Boromir inte skulle vara med i sällskapet. Det är skillnad mot att vara med och att jag anser att han bidrog minst.

Citera:
Jag tycker iaf att den som gjorde minst är Legolas.

Naturligtvis får du det. Det hade varit intressant med en fördjupning.
Jag tycker iaf han bidrog med en del viktiga saker. De varningar och upplysningar han bidrog med, som bara han kunde bidra med minskade kraftigt riskerna och underlättade färden.
Att han kraftigt minskade hotet från ulvarna före Moria och undanröjde orch-bakhållet vid Sarn Gebir ser jag som betydelsfullt eftersom sällskapet var allvarligt hotat.
Hade inte Legolas sjungit om Nimrodel hade gränsposterna hindrat sällskapet från att ta sig över floden. Risken fanns också att de hade attackerat sällskapet


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 07, 2009 12:42 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
ordagnir skrev:
Citera:
Citat:
Det jag menade med liheten mellan Bilbo och Frodo var
Bilbo kände sig trygg med sitt liv och tvekade inför äventryet som låg framför.

Frodo tvivlade på att han var rätt man (hobbit) att utföra uppdraget/äventyret på egenhand.

Båda två fick eld i rumpan - Gandalf fick äventyret så nära in på Bilbo att det knappt fanns mågon annan väg ut ur det än att låta 'strömmen föra honom fram'.

Citat:
Det var väl snarare så att Gandalf lockade fram Bilbos dröm och sedan inte gav Bilbo något val?


Bilbo hade ju haft drömmen under en lång tid, men hade blivit bekväm med åldern. Sen en dag stormade Gandlaf tillbaka in i Bilbo's liv och la äventyret rakt under näsan på honom att han knappt kunde välja att avstå från det. Så uppfattar jag det, alltså tycker jag Gandlaf knuffade ut BIlbo i äventyret.

Precis, och det behöver vi knappast diskutera eftersom vi tydligen anser det båda två.
Men det är 2 helt olika situationer kring Bilbo och Frodo och det är det som är väsentligt.

Citera:
Som du säger hade han tid att begrunda, men bestämt sig hade han inte gjort. Frodo visste vad han skulle göra. Men inte när han skulle vika av eller om han skulle ta med någon. Jag har åtminstone uppfattat det som att Frodo inte bestämt om någon skulle med. Ska läsa kapitlet efter jobbet.

Sam insåg det. Det blir tydligt i texten vid något tillfälle. Att det var vid det tillfället som beslutet måste tas var klart.
På vad sätt menar du att Boromirs agerande gjorde någon påtaglig skillnad?

Citera:
Men i Caradhras hade kanske nån av hoberna dött om inte Boromir och aragorn varit med? Har för mig att de fick plöja vägen genom snön och bära hoberna för att de var så trötta och kalla. Utan Boromir hade Aragorn fått springa två vändor, då hade någon hob dött?

Föga troligt att de dött om det tagit lite längre tid. Problemet var fö. att snön låg för tjock en kort bit för att hoberna skulle kunna ta sig fram.
Tror fö inte att Aragorns närvaro i den situationen berodde på Boromir.
Ska vi lägga in alla tänkbara om som hade kunnat vara så får vi snart en helt ohanterlig diskussion. Tex Om Eärendil hade varit snäll och flugit dem i sitt helgade skepp hade det varit snabbt och enkelt ordnat att ta ringen till Mordor. :wink:
Dessutom gälle så vitt jag vet inte diskussionen att Boromir inte skulle vara med i sällskapet. Det är skillnad mot att vara med och att jag anser att han bidrog minst.

Citera:
Jag tycker iaf att den som gjorde minst är Legolas.

Naturligtvis får du det. Det hade varit intressant med en fördjupning.
Jag tycker iaf han bidrog med en del viktiga saker. De varningar och upplysningar han bidrog med, som bara han kunde bidra med minskade kraftigt riskerna och underlättade färden.
Att han kraftigt minskade hotet från ulvarna före Moria och undanröjde orch-bakhållet vid Sarn Gebir ser jag som betydelsfullt eftersom sällskapet var allvarligt hotat.
Hade inte Legolas sjungit om Nimrodel hade gränsposterna hindrat sällskapet från att ta sig över floden. Risken fanns också att de hade attackerat sällskapet



Jag viker ner mig på alla punkter förutom den sista.

Jag tvivlar på att en alv av Loríen skulle skjuta ner ett sällskap av denna raritet. (kan man säga så!?) ^^

Alverna med sina unika syn bör väl ha sett att Aragorn var en utbygsjägare, och inte skulle de ha skjutit ner dom på fläck utan en utfrågning?

Och jag har för mig att jag läst att Tolkien själv skriver att Legolas uträttade minst, det måste ju betyda att Boromir gjorde nånting av större betydelse än att se till att dom inte blev nedskjuta i Loríen. Om det var som du sa att de skulle blivit dödade om inte Legolas sjungit.

Vad gjorde du Boromir som slår detta, uppenbarligen nånting eftersom att Tolkien håller denne som viktigare än Legolas! ^^


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 07, 2009 1:21 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Nej alverna sköt inte utan att fråga om det fanns nåt tvivel om han/hon var god; annars hade de skjutit Gollum.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 07, 2009 2:10 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Sammie skrev:
Vad gjorde du Boromir som slår detta, uppenbarligen nånting eftersom att Tolkien håller denne som viktigare än Legolas! ^^

Att använda sig av det enstaka uttalandet från Tolkien tycker jag fungerar rätt dåligt. Hur genomtänkt hans svar var och om han skulle svarat likadant om han fick frågan ofta, kan vi inte veta. Det kan mycket väl vara ett hastigt formulerat svar på en fråga han inte tänkt så mycket på och inte brytt sig så mycket om. Vid en noggrann jämförelse är det inte säkert att han tyckt så. Och dessutom är ju inte frågan vem i sällskapet Tolkien tyckte uträttade minst, utan vilken vi som läsare tycker! Det är för övrigt inte tyckandet om personerna jag tycker är intressant i den här tråden, utan argumenten för och emot olika personers handlande.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 07, 2009 3:13 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Eldalie skrev:
Sammie skrev:
Vad gjorde du Boromir som slår detta, uppenbarligen nånting eftersom att Tolkien håller denne som viktigare än Legolas! ^^


Citera:
Att använda sig av det enstaka uttalandet från Tolkien tycker jag fungerar rätt dåligt.

Varför då? :P
Men som jag skrev var jag osäker på hur väl detta stämmer.

Citera:
Hur genomtänkt hans svar var och om han skulle svarat likadant om han fick frågan ofta, kan vi inte veta. Det kan mycket väl vara ett hastigt formulerat svar på en fråga han inte tänkt så mycket på och inte brytt sig så mycket om. Vid en noggrann jämförelse är det inte säkert att han tyckt så.

Nej sånt vet man inte, men jag antog att han begrundat det någorlunda om svaret nådde allmänheten.

Citera:
Och dessutom är ju inte frågan vem i sällskapet Tolkien tyckte uträttade minst, utan vilken vi som läsare tycker! Det är för övrigt inte tyckandet om personerna jag tycker är intressant i den här tråden, utan argumenten för och emot olika personers handlande.


Javisst. Men om Tolkien har sagt detta så undrar jag varför han håller de andra över legolas.

Själv har jag redan argumenterat för varför jag håller Merry som minst unik i brödraskapet.

Är kluven i vem som gjorde minst däremot.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 07, 2009 3:17 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Citera:
Jag viker ner mig på alla punkter förutom den sista.

Jag tvivlar på att en alv av Loríen skulle skjuta ner ett sällskap av denna raritet. (kan man säga så!?) ^^

Alverna med sina unika syn bör väl ha sett att Aragorn var en utbygsjägare, och inte skulle de ha skjutit ner dom på fläck utan en utfrågning?

Och jag har för mig att jag läst att Tolkien själv skriver att Legolas uträttade minst, det måste ju betyda att Boromir gjorde nånting av större betydelse än att se till att dom inte blev nedskjuta i Loríen. Om det var som du sa att de skulle blivit dödade om inte Legolas sjungit.

Vad gjorde du Boromir som slår detta, uppenbarligen nånting eftersom att Tolkien håller denne som viktigare än Legolas! ^^


Jag sa väl inte att de hade blivit dödade? En attack inte behöver vara för att döda. Vi vet att de hade hindrat sällskapet att korsa floden om inte Legolas sjungit.
Men vi vet inte hur de hade gått till väga för att hindra dem eller hur sällskapet hade reagerat i en hotfull situation.
Som Haldir framställer det hade hindrat sällskapet från avstånd och saker kan gå fel. De 3 stora konsekvenserna i ett nekande/bortdrivande;
Någon på endera sidan KAN i en sådan situation göra något överilat som får större konsekvenser.
Det hade varit riskabelt med orcherna som förföljde dem
Färden blivit mycket svårare.

Diskussionen här är ju vad man personligen tycker så det är lite ointressant vad Tolkien tyckte, tycker jag :wink:

Språkfrågan: Raritet syftar på föremål så det är inte helt lämpligt ordval.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 07, 2009 3:22 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Egalmoth skrev:
Nej alverna sköt inte utan att fråga om det fanns nåt tvivel om han/hon var god; annars hade de skjutit Gollum.


Haldir säger att: det som hindrade honom från att skjuta var risken för skrik.
Sen säger den alvtrupp de möter under vandringen som du säger här ovan. Det understyker att gränsvakten hade hårdare förhållningssätt än vad som sedan var i andra linjen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 07, 2009 3:23 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
ordagnir skrev:
Citera:
Jag viker ner mig på alla punkter förutom den sista.

Jag tvivlar på att en alv av Loríen skulle skjuta ner ett sällskap av denna raritet. (kan man säga så!?) ^^

Alverna med sina unika syn bör väl ha sett att Aragorn var en utbygsjägare, och inte skulle de ha skjutit ner dom på fläck utan en utfrågning?

Och jag har för mig att jag läst att Tolkien själv skriver att Legolas uträttade minst, det måste ju betyda att Boromir gjorde nånting av större betydelse än att se till att dom inte blev nedskjuta i Loríen. Om det var som du sa att de skulle blivit dödade om inte Legolas sjungit.

Vad gjorde du Boromir som slår detta, uppenbarligen nånting eftersom att Tolkien håller denne som viktigare än Legolas! ^^


Jag sa väl inte att de hade blivit dödade? En attack inte behöver vara för att döda. Vi vet att de hade hindrat sällskapet att korsa floden om inte Legolas sjungit.
Men vi vet inte hur de hade gått till väga för att hindra dem eller hur sällskapet hade reagerat i en hotfull situation.
Som Haldir framställer det hade hindrat sällskapet från avstånd och saker kan gå fel. De 3 stora konsekvenserna i ett nekande/bortdrivande;
Någon på endera sidan KAN i en sådan situation göra något överilat som får större konsekvenser.
Det hade varit riskabelt med orcherna som förföljde dem
Färden blivit mycket svårare.

Diskussionen här är ju vad man personligen tycker så det är lite ointressant vad Tolkien tyckte, tycker jag :wink:

Språkfrågan: Raritet syftar på föremål så det är inte helt lämpligt ordval.


Det är inte hans åsikt som är intressant - utan motiveringen. Fanns det nån sådan?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 07, 2009 3:24 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Eldalie skrev:
Att använda sig av det enstaka uttalandet från Tolkien tycker jag fungerar rätt dåligt. Hur genomtänkt hans svar var och om han skulle svarat likadant om han fick frågan ofta, kan vi inte veta. Det kan mycket väl vara ett hastigt formulerat svar på en fråga han inte tänkt så mycket på och inte brytt sig så mycket om. Vid en noggrann jämförelse är det inte säkert att han tyckt så. Och dessutom är ju inte frågan vem i sällskapet Tolkien tyckte uträttade minst, utan vilken vi som läsare tycker! Det är för övrigt inte tyckandet om personerna jag tycker är intressant i den här tråden, utan argumenten för och emot olika personers handlande.

Nominerat till veckans mest tänkvärda inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 07, 2009 3:29 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Sammie skrev:
Jag tycker iaf att den som gjorde minst är Legolas.

Citera:
Citat:
Och dessutom är ju inte frågan vem i sällskapet Tolkien tyckte uträttade minst, utan vilken vi som läsare tycker! Det är för övrigt inte tyckandet om personerna jag tycker är intressant i den här tråden, utan argumenten för och emot olika personers handlande.


Javisst. Men om Tolkien har sagt detta så undrar jag varför han håller de andra över legolas.

Själv har jag redan argumenterat för varför jag håller Merry som minst unik i brödraskapet.

:?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 07, 2009 4:42 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
ordagnir skrev:
Sammie skrev:
Jag tycker iaf att den som gjorde minst är Legolas.

Citera:
Citat:
Och dessutom är ju inte frågan vem i sällskapet Tolkien tyckte uträttade minst, utan vilken vi som läsare tycker! Det är för övrigt inte tyckandet om personerna jag tycker är intressant i den här tråden, utan argumenten för och emot olika personers handlande.


Javisst. Men om Tolkien har sagt detta så undrar jag varför han håller de andra över legolas.

Själv har jag redan argumenterat för varför jag håller Merry som minst unik i brödraskapet.

:?



Merry själv utförde inget av större vikt förutom WK, och det var endast svärdets förtjänst att WK's skydd blev brutet. Hade det varit ett annat svärd hade han vänt sig om och dödat Merry.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 07, 2009 5:45 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Det var inte motiveringen ang. Merry som vållade frågetecken. Men du säger omväxlande att Legolas och omväxlande Merry uträttade minst. Jag försöker bara hänga med.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 07, 2009 5:53 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Sammie skrev:
Det är inte hans åsikt som är intressant - utan motiveringen. Fanns det nån sådan?

Du grundar din åsikt på någon annans åsikt utifrån en för dig obekant och kanske inte ens existerande motivering? Har jag förstått rätt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 07, 2009 5:53 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Jag sa tidigare i ett inlägg att jag var kluven ang vem som gjorde minst.

Minst unika är Merry, det står jag fast vid.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 129 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010