Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:49 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vilka trodde du skulle dö?
InläggPostat: tis jan 10, 2006 7:50 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Det här kanske är lite svårt att komma ihåg, men ändå.... När ni läste böckerna för första gången, vilka trodde ni skulle dö/hade dött?
Trodde ni till exempel att Gandalf var borta för alltid efter Moria, eller att Frodo och Sam skulle kola efter förstörandet av Ringen?

Jag trodde att Gandalf var borta för alltid och att Pippin dog utanför Svarta portarna.

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 10, 2006 8:28 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: ons jun 29, 2005 7:30 pm
Inlägg: 370
Ort: Stockholm
Jag trodde också att både Gandalf och Pippin var "fucked". Trodde också att någon av Boromir, Gimli och Legolas (dvs. de mindre aktiva/viktiga medlemmarna i Brödraskapet) skulle dö, anledningen till att jag trodde det var att jag trodde att Tolkien ville visa hur svårt det hela var genom att låta någon offra livet för uppgiften. Nu gick ju Boromir åt, så lite rätt fick jag. Fast han är ju den i brödraskapet som jag minst av alla vill ska dö!

_________________
Mina fnysningar överröstades fullständigt av deras idiotiska livsglädje.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 10, 2006 8:42 pm 
Min "snälla" kusin sa till mej efter att jag hade läst Sagan om ringen att bara Boromir skulle dö så jag trodde inte så mycket :p


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 11, 2006 9:10 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag trodde Gandalf var död. Men jag var hela tiden rädd att Legolas skulle dö så min mamma fick lugna mig och tala om som det var att ingenn skulle dö. Ingen viktig och omtyckt person i alla fall.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 11, 2006 12:07 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Älva skrev:
Jag trodde Gandalf var död. Men jag var hela tiden rädd att Legolas skulle dö så min mamma fick lugna mig och tala om som det var att ingenn skulle dö. Ingen viktig och omtyckt person i alla fall.


Boromir är ju viktig och omtyckt men han framställs inte i ett så gott ljus som vissa andra personer iaf inte i filmerna :(

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 11, 2006 12:47 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Tja, eftersom jag hade läst böckerna ett tiotal gånger innan filmerna kom så hade jag min bild klar över Boromir tidigt. :D

Dessutom så anser jag att Sean Bean överspelar Boromir i filmen, folk visste från början vem som var bad guy.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 11, 2006 3:11 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Älva skrev:
Tja, eftersom jag hade läst böckerna ett tiotal gånger innan filmerna kom så hade jag min bild klar över Boromir tidigt. :D

Dessutom så anser jag att Sean Bean överspelar Boromir i filmen, folk visste från början vem som var bad guy.


Boromir är ju ingen skurk, för stolt för sitt eget bästa ja men knappast någon skurk.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 11, 2006 3:39 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Precis, han var (är) min favorit också. Gillade aldrig riktigt Legolas, och Gimli och Aragorn kunde jag också klara mig utan, men Boromir och Gandalf var ju nödvändiga.

Dessutom tycker jag att det är synd att Faramir/Boromir scenen i Osgiliath inte är med i orginal-versionerna på filmerna, så att folk kanske kan förstå Boromir lite bättre. På Bio-versionen är han ju bara "den elake förrädaren som inte gjorde så mycket"...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 11, 2006 3:53 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag tror att jag minns att jag trodde att Pippin skulle dö, men det var snart tio år sedan jag läste den första gången så det kan vara ett "påhittat" minne.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 11, 2006 3:58 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Nja, jag tyckte inte att Boromir var någon skurk direkt men jag gillade honom inte, precis som man kan ogilla vem som helst som man inte är på samma våglängd som. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 11, 2006 4:25 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: mån apr 05, 2004 8:15 pm
Inlägg: 82
Ort: Haninge
Meriadoc skrev:
Precis, han var (är) min favorit också. Gillade aldrig riktigt Legolas, och Gimli och Aragorn kunde jag också klara mig utan, men Boromir och Gandalf var ju nödvändiga.


Boromir är en favorit även hos mig, just för att han visar mänskliga drag och inte är lika perfekt som t.ex. Aragorn. Men man kan väl knappast hävda att man klarar sig utan Aragorn som ju är en förutsättning för själva intrigen i berättelsen?

Meriadoc skrev:
Dessutom tycker jag att det är synd att Faramir/Boromir scenen i Osgiliath inte är med i orginal-versionerna på filmerna, så att folk kanske kan förstå Boromir lite bättre. På Bio-versionen är han ju bara "den elake förrädaren som inte gjorde så mycket"...


Här håller jag inte alls med. Enligt EE-versionen handlar Boromir på uppdrag av Denethor när han försöker ta Ringen. Det gör honom ju verkligen till en förrädare istället för att han (som i boken och bio-versionen) försöker ta Ringen eftersom han drabbas av dess förbannelse.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 11, 2006 4:43 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Nåja, nu var det just inte det jag tänkte på, utan hans band till Faramir, och inte anledningen till att han tog ringen. Dessutom får man ju reda på att han blev utsatt för "förbannelsen" direkt efter att han försökt ta ringen, vilket han visar både genom sin monolog och sin uppoffring för merry och pippin.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 11, 2006 4:55 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: mån apr 05, 2004 8:15 pm
Inlägg: 82
Ort: Haninge
OK! Jag gillar också scenerna med bröderna i Osgiliath. Men jag är som sagt inte så förtjust i ändringarna avs. Denethor. Varken de som gäller hans uppdrag till Boromir eller hans galenskap i RotK, där PJ helt tagit bort Palantirens betydelse. Ledsen om det blev helt Off Topic nu. Det här hör kanske snarare hemma i någon tråd om filmerna.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 11, 2006 7:37 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: ons jun 29, 2005 7:30 pm
Inlägg: 370
Ort: Stockholm
Klart man måste älska Boromir, inte bara för att han faktiskt har en personlighet som överskrider iskall-megakrigare måtten, men dels för att han levererar böckernas mest genomtänkta och trovärdiga replik: "Jag var galen, Frodo! Men det är över nu!".
Klart man litar på en så ärlig man.

_________________
Mina fnysningar överröstades fullständigt av deras idiotiska livsglädje.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 11, 2006 8:21 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Min första kontakt med Tolkiens värld var den första av ringen filmerna och det fanns enligt mitt sett att se på saken inte en chans att Gandalf skulle klara sig, förräns dess att jag hörde rykten om det. Kort därefter läste jag böckerna och fick veta bättre.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010