Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 12:14 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 11, 2006 8:44 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör okt 23, 2004 2:35 pm
Inlägg: 647
Jag såg första och andra filmen innan jag läste böckerna, men jag trodde faktiskt att Gandalf skulle komma tillbaka på något sätt. Kan inte komm ihåg att jag direkt trott att någon annan skulle dö.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 11, 2006 10:34 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: fre dec 09, 2005 12:59 am
Inlägg: 24
Ort: Kiruna, Sweden
När jag läste böckerna så blev jag helt förstör och alvarligt depremerad då Frodo blev "omhändetagen" av spindeln... Jag fattade inte alls vad det var för vits att döda Frodo.. Men efter ett par sidor så blev jag åter lugn. :wink:

Där emot när Gandalf strötar ner med Balrogen så vart jag inte lika upprörd då jag för lääääänge sen såg en tecknad version av Sagan om Ringen. Semi tecknad, eller efter colorerad verkade den vara...

//Algadon


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 12, 2006 11:06 am 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Jag var övertygad om att Gandalf var borta för gott; jag tror jag tillochmed fällde en tår för honom. Jag var ävenledes ganska säker på att Boromir skulle dö. Sen hoppades jag väldeliga på att olyckligt slut för Frodo och Sam (jag gillar olyckliga berättelser) men jag tvivlade aldrig på att de skulle klara sig...

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 12, 2006 5:51 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Jag var ganska liten när jag fick mig "Härskarringen" till livs första gången -- som högläsning av pappa. Då tog jag för givet att Gandalf var död för gott och var jätteledsen och grät. Pappa försökte trösta med att Gandalf säkert hade klarat sig, eftersom han är en så viktig och välkänd litterär person.

Inför sista filmen gick jag omkring och var nervös för att de skulle ha begått stora ändringar, exempelvis dödat någon mer från boken (jfr Haldir i film två). Jag oroade mig bland annat för Gimli. Obefogat, tack och lov.

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 12, 2006 8:49 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Gustav skrev:
Inför sista filmen gick jag omkring och var nervös för att de skulle ha begått stora ändringar, exempelvis dödat någon mer från boken (jfr Haldir i film två). Jag oroade mig bland annat för Gimli. Obefogat, tack och lov.

Inte kunde de döda filmens lustigkurre..


Trots att det inte är så många år sedan jag började intressera mig för LotR med bihang så minns jag inte om jag förväntade mig någon speciell persons död men jag blev varken chockad över att Boromir dog (grät dock en skvätt) eller att Gandalf "överlevde" (grät en skvätt här också). Jag inser att jag är en extremt blödig person och säger därför med stolthet att jag inte ens blev tårögd när Denethor dog.. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 14, 2006 2:52 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 28, 2003 10:32 pm
Inlägg: 371
Ort: Cuiviénen
Eftersom jag läste böckerna så sent i livet så visste jag hur det skulle gå eftersom polarna hade berättat. En liten rolig anekdot är dock att när jag var riktigt liten trodde jag att Gandalf var en ond trollkarl. Han skrek ju "Fly, dårar, fly" och vilken god trollkarl skriker så till sina vänner?

_________________
Eru är givmild!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 23, 2006 6:09 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 23, 2006 5:57 pm
Inlägg: 256
Ort: Karlstad
Ja jag trodde att Legolas eller Gimli skulle dö. Fast jag ska väl inte vara besviken. Gandalf var jag iallafall säker på att han inte var död. Fast det var kanske för att jag fått en vink från Sauron x.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 06, 2006 12:51 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: tor jul 06, 2006 11:52 am
Inlägg: 59
Jag trodde faktiskt att Frodo skulle dö, det kändes liksom som om böckerna ledde till det. Däremot visste jag inte när. Och när man läste boken så började man tvivla, men nog fick jag rätt alltid!!

Sen var man ju inte berädd på Gandalfs död, men efterssom man hade hört talas om "Gandalf the white" så antog jag att han skulle komma tillbaka på något sätt.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 06, 2006 9:19 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Rosie-Posie skrev:
Och när man läste boken så började man tvivla, men nog fick jag rätt alltid!!


Hur menar du? Frodo dog ju inte :? (Inte inom bokens tidsram iaf)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 10, 2006 3:46 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: tor jul 06, 2006 11:52 am
Inlägg: 59
Turambar skrev:
Rosie-Posie skrev:
Och när man läste boken så började man tvivla, men nog fick jag rätt alltid!!


Hur menar du? Frodo dog ju inte :? (Inte inom bokens tidsram iaf)


Jaaa, men han "dog"... typ... vet inte hur jag ska förklara det...

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 10, 2006 4:25 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Nej, inte kan man väl ändå säga att han dör, såvida du inte anser att alla alver samt Frodo, Bilbo, Gandalf, Sam och Gimli begick självmord när de reste västerut.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 11, 2006 11:06 am 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Du kanske menar att han försvann helt enkelt :)

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 20, 2006 3:24 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: lör dec 04, 2004 10:59 am
Inlägg: 170
Ort: Helsingfors
Svår fråga...men minns jag rätt trodde jag att i alla fall någon av hoberna skulle dö. Aragorn var jag inte särskilt oroad för eftersom jag inte trodde att Tolkien skulle kunna döda honom och föra bort hoppet från Gondors folk.

Vad jag trodde om Gandalf minns jag inte, men jag var ändå såpass ung att jag knappast var alltför förvånad över hans död och återkomst.

_________________
This is who I am: Escapist, Paradise Seeker


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Jag gissade...
InläggPostat: lör maj 19, 2007 7:26 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån maj 14, 2007 12:42 pm
Inlägg: 63
Ort: Rohan
jag gissade på att Legolas, Gimli och kanske även Merry o Pippin skulle dö. Brödraskapet stod inte o föll med dem om man säger så...

_________________
From the ashes a fire shall be woken,
A light from the shadows shall spring;
Renewed shall be blade that was broken:
The crownless again shall be king.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 20, 2007 7:45 am 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Jag var helt säker på att Gandalf var stendöd när han föll :). Men Boromir trodde jag skulle överleva. Tänk vad fel man kunde ha. :roll:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010