Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 8:59 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bästa kapitel eller stycke
InläggPostat: mån apr 05, 2010 11:39 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Eftersom det finns en tråd med sämsta kapitel eller stycke ville jag starta den här tråden.

Det är väldigt få kapitel jag inte gillar väldigt mycket. Men Elronds råd, The Shadow of the Past, The voice of Saruman, A Journey in the dark tillhör definitivt favoriterna.

Vilket/Vilka är dina?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 05, 2010 3:25 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
De du nämner, samt The Scouring of the Shire tillhör favoriterna så här på rak arm.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 05, 2010 5:40 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis mar 02, 2010 2:59 pm
Inlägg: 103
Gillar när de är i Moria, när Frodo och Sam är i Shelobs lair och Cirith Ungol, kapitlen som handlar om Pippin i Minas Tirith, Mount Doom och the Steward and the King! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 09, 2010 11:37 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 13, 2007 2:17 pm
Inlägg: 427
The voice of Saruman.. nå uppenbart kanske

_________________
Where once was light Now darkness falls
Where onec was love Love is no more
Don't say goodbye
Dont say I didn't trye


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 12, 2010 8:21 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Simon skrev:
Gillar när de är i Moria, när Frodo och Sam är i Shelobs lair och Cirith Ungol, kapitlen som handlar om Pippin i Minas Tirith, Mount Doom och the Steward and the King! :)


Gillar också The Steward and the King samt The Field of Cormallen.
Det tråkiga med dom är att Tolkien inte skrev mer runt i kring Saurons fall och dess följder. Tempot är ganska så högt och så kommer man till "The Scouring of the Shire" och så går boken i snigelfart i jämförelse. Lite synd helt klart- Tolkien erkänner ju att boken var för kort och han lär då ha syftat på det jag just poängterat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Bästa kapitel eller stycke
InläggPostat: fre jul 09, 2010 8:39 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Tom Bombadils stuga eller Lavskägge
det jag gillar i Tom Bombadils stuga är den gemytliga stämningen och den tillfälligt avslappnade atmosfären efter de svarta ryttarnas framfart och det jag gillar i Lavskägge är ju att min favorit karaktär gör entré i det kapitlet och dessutom sår fröet till en väldig viktig händelse i boken , förstörelsen utav Isengård

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 24, 2010 9:41 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 23, 2010 3:05 pm
Inlägg: 85
Ort: Stockholm
Då och då tar jag fram boken och läser en bit ur något favoritkapitel. Allt som oftast är det "De två tornen" som jag plockar fram. Tempot i den första delen av boken är högt för det mesta.

Kapitlet "Guldhallens konung" är en favorit i sammanhanget. Gandalf, Aragorn, Gimli och Legolas anländer till Legolas. Dom får ett kyligt bemötande, inte minst Gandalf som ju fem månader tidigare mer eller mindre blivit utsparkad därifrån.

Redan i hallporten börjar problemen. Aragorn visar sig från sin mest griniga sida och säger "Det är inte min vilja att lägga från mig mitt svärd eller ge Anduril i vård åt en annan" och dörrvakten säger förstås emot, det är nästan som två barn i en sandlåda.

Ganalf lyckas snart få Théoden att lyssna. Men rådgivaren Grima kämpar även han för att behålla sin makt över kungen och säger t.ex. "Trötta bara inte ut er och ansträng inte er kraft för mycket. Låt andra underhålla era besvärliga gäster".

Klimax nås när Grima desperat ber : "En som känner ert sinne och hedrar era befallningar borde lämnas kvar i Edoras. Utnämn en trogen hushovmästare. Låt er rådgivande Grima ta hand om allting tills ni återvänder". Men Eomer genomskådar honom och säger "Och om denna feglingsbön likväl inte befriar dig från krigstjänsten, min högädle Ormstunga, vad ämbete av ringare ära skulle du vilja ta emot? Att bära en säck mjöl upp i bergen?"

Det är verkligen ordens makt som står i fokus i detta kapitel


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa kapitel eller stycke
InläggPostat: tis apr 26, 2011 8:37 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
The mirror of Galadriel. För att man då får uppleva en bit av alvernas magi och deras kraft. Gillar allt från Lothlorien som tyvärr är en beklämmande liten del av verket.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa kapitel eller stycke
InläggPostat: sön maj 01, 2011 5:34 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Elronds råd där man verkligen fick sammanhang och information om vad som pågick ute i den vida Midgårds-världen är ett kapitel jag alltid kan gå tillbaka till och drömma ^^

Annars har "Den kortaste vägen till svamparna" två av de små episoder som enskilt bitit sig fast mest hos mig, fast t.ex. "Guldhallens konung" är på nästan samam nivå, och det är å ena sidan när trion lämnat vägen men ser en ryttare avlägset bakom sig - fortfarande ryslig läsning - och när de besöker bonden Maggot, som jag tycker är riktigt gemytlig utan att sänka tempot.

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa kapitel eller stycke
InläggPostat: sön maj 01, 2011 8:25 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
"The ring goes south" är en personlig favorit. Kan inte riktigt sätta fingret på varför men brödraskapet har bildats, fått sin uppgift och spänningen stiger ytterligare. Det är egentligen inte så mycket som händer i det här stycket. Men osäkerheten kring om de är bevakade ger en extra dimension till spänningen. Annars gillar jag också när de är i Fylke och besöker Maggot etc. Mycket trevligt avsnitt med fina beskrivningar av ett vackert landskap. Samtidigt är det en speciell kontrast när de är jagade av de svarta ryttarna i detta så idylliska och fredliga landskap. Första boken är den jag gillar bäst överhuvudtaget av någon anledning. Kanske är det för att tempot generellt är lägre samtidigt som det oftast är spännande. Ju längre berättelsen lider TTT och ROTK desto mer tenderar skildringarna av händelserna att bli komprimerade.

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa kapitel eller stycke
InläggPostat: lör apr 12, 2014 11:53 am 
Offline
Uruk

Blev medlem: tor apr 10, 2014 7:51 pm
Inlägg: 21
Jag gillar Elronds råd väldigt mycket. Det är kul att läsa vad alla berättar! :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010