Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 12:20 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Morguls kavalleri?
InläggPostat: lör jul 09, 2005 11:52 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: tor okt 21, 2004 2:19 pm
Inlägg: 68
Ort: Växjö
I Härskarringen sid. 831 (Bergstrappan vid Cirtith Ungol) kan man läsa följande:

"Hela styrkan var klädd i svart, mörk som natten själv. Mot de bleka murarna och vägens självlysande sten såg Frodo dem tydligt avteckna sig, små svarta figurer i led efter led, marscherande snabbt och tyst, passerande ut och ständigt ut i en aldrig sinande ström. Framför dem red en stark avdelning rytteri som rörde sig likt uppradade skuggor, och i spetsen för dem en som var större än alla andra..."

Nu undrar jag: vilka är det som utgör kavalleriet som omnämns? Är det de övriga nazgulerna (minder troligt, då åtta man knappast är en stark avdelning). Kan det vara sydröner (fast de anslöt väl till armén söderifrån)? Österlänningar? Eller kanske något elitförband bestående av svarta numenoraner?

Konstigt är det iaf att de inte omnämns igen, de verkade ju ändå utgöra någon slags kärntrupp.

_________________
Farbror Melkor, vet du vad?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 10, 2005 3:36 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
De är troligtvis sydlänningar. Senare står det väl att Rohans ryttare rider mot Harads (om jag inte minns hellt fel).


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 25, 2005 12:22 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 23, 2004 11:04 am
Inlägg: 39
Ort: Landskrona
Det stämmer att det är Harads ryttare som Rohan rider emot. Théoden dräper själv deras konung och deras banérbärare.

_________________
// "Fear no Darkness!"


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 26, 2005 4:40 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons jul 06, 2005 7:17 pm
Inlägg: 983


Senast redigerad av [Inaktiv användare] sön okt 29, 2006 10:28 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 26, 2005 8:12 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
I "De två tornen" säger både Gollum och Faramir att Minas Ithil blev taget av onda män, med hjälp av nazgúlerna. Det rörde sig antagligen om "svarta numenoraner", eller något liknande. Det kan ju vara dem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 26, 2005 8:21 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons jul 06, 2005 7:17 pm
Inlägg: 983


Senast redigerad av [Inaktiv användare] sön okt 29, 2006 10:36 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 26, 2005 8:29 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Jag skulle tro att de flesta svarta numenoranerna var vanliga människor, som de i gondor, men "onda". Saurons språkrör är kanske ett undantag... Tar nog upp det i en ny tråd nu.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 27, 2005 9:24 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Swiss skrev:
Svarta Numenoraner? Vad vet någon om dessa? Den enda jag känner till är Saurons språkrör. Jag tror inte det finns många av dem. De måste vara människor eftersom de kommer från Numenor och om de har levat ända fram till tredje ålderns slut måste de fått förlängt liv av Sauron i stil med de svarta ryttarnas. De onda männen som tog över Minas Ithil kan ha varit orcer eller människor allierade med Sauron.


Jag är rätt säker på att även ättlingarna till de ursprungliga svarta numenoranerna (som var hyfsat många med tanke på antalet kolonier Númenor hade) räknas som svarta numenoraner.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 27, 2005 9:28 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons jul 06, 2005 7:17 pm
Inlägg: 983


Senast redigerad av [Inaktiv användare] sön okt 29, 2006 10:35 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 04, 2006 5:53 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 29, 2006 4:16 pm
Inlägg: 444
Ort: Dol Amroth
Hamnen i Umbar var väl numenorernas men föll senare o de ondas händer. Kan det inte ha varit en del där som övergick til det onda av rädsla att bli dödad. Det finns väldigt lite fakta om de svarta numenoranerna. Tyvärr.

_________________
The heir of him to whom the oath they swore. From the North shall he come, need shall drive him:
he shall pass the Door to the Paths of the Dead.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 04, 2006 7:04 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Jag tror helt enkelt att de första svarta numenoranerna var vanliga numenoraner som bodde i kolonierna, precis som Túrin Turambar sa. Dessa lydde Sauron, eftersom de gjorde det när han var verksam på Númenor också, innan landet gick under.
Det är deras ättlingar som jag menade kunde vara de "onda män" som intog sedan Minas Ithil (men det kan ju ha varit anndra folkslag från öster också, dock hyfsat troligt att någon av dem var ättling till åtminstone en enda svart numenoran)

Jag skrev:
I "De två tornen" säger både Gollum och Faramir att Minas Ithil blev taget av onda män, med hjälp av nazgúlerna. Det rörde sig antagligen om "svarta numenoraner", eller något liknande. Det kan ju vara dem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 04, 2006 11:18 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 29, 2006 4:16 pm
Inlägg: 444
Ort: Dol Amroth
Turambar har nog rätt. Det var helt enkelt ättlingar till de första svarta numenoranerna som var en derl av Morguls kavalleri. Och det var det jag menade med Umbar som blev Gondors fiende. För jag har läst att Umbar en gång tillhörde Numenoranerna. Eller :?: :roll:

_________________
The heir of him to whom the oath they swore. From the North shall he come, need shall drive him:
he shall pass the Door to the Paths of the Dead.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 05, 2006 9:11 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Japp, det står en del om det i appendixet till RotK har jag för mig.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 05, 2006 10:34 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 29, 2006 4:16 pm
Inlägg: 444
Ort: Dol Amroth
Jag läste det i "en guide till tolkien och sagan om ringen", av Colin Duriez.

_________________
The heir of him to whom the oath they swore. From the North shall he come, need shall drive him:
he shall pass the Door to the Paths of the Dead.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010