Martinus skrev:
Det är en fantasyroman. Lär dig leva med det.
Dessutom ansåg JRRT tydligen inte att det var relevant för historien att gå in i detalj på hur ringarna fungerade.
Har han gjort ett uttalande specifikt om just detta är det bara en slutsats du drar av att det inte står något om saken?
Jag uttryckte mig nog lite konstigt i första inlägget förresten. Vad jag försöker få fram är om ringen (ringarna) bara har en "attraktionsmässig" kraft, som till synes inte yttrar sig på annat sätt än den rena attraktionskänslan? Eller om det kan vara så, exempelvis, att när man tittar på en av ringarna så kan detta yttra sig perceptuellt, så att man t.ex. när man tittar på ringen ser den så ser den större, vackrare och mer glänsande ut, eller att den möjligtvis skulle kunna frambringa något ljud, exempelvis att man hörde musik när man tittade på den? I filmerna verkar ju Sauron tala (om än subtilt) genom ringen, alltså något man hörde när man tittade på den. Vet inte om det är samma i boken men iaf...
Älva talade om feromoner dvs. dofter, det är ju också en idé.
Då det uppenbarligen inte står så mycket(?) om detta så får ni gärna komma med egna idéer och spekulationer hur det kan ha varit. Kanske det var så att när man tittade på ringen kunde man "se" hur bra det skulle kunna bli om man använde den? Som en spåkula ungefär, att man kunde se in i framtiden hur man blev stor och mäktig osv? Det skulle ju isåfall kunna vara en förklaring till attraktionen, naturligtvis visas då inte vad som verkligen skulle hända om man tog på sig den...
Som sagt, kom gärna med idéer.