Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 9:23 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vilken bok?
InläggPostat: lör nov 08, 2003 1:48 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Jag har nu bestämmt mig för att köpa LotR på engelska :D (redan) Men det är det att det finns hur många olika versioner som helst vilken ska man välja?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 08, 2003 10:19 am 
Offline
Hobbit

Blev medlem: fre nov 07, 2003 10:02 pm
Inlägg: 72
Det bästa är väl att knalla ner till en välsorterad bokhandel och jämföra de olika utgåvorna. Dessutom finns ju antikvariat.

Det är väl olika från person till person vad man tycker är viktigast: ett snyggt omslag, billigt pris, illustrationer, ett visst typsnitt eller bra papper t ex.

Själv hittade jag min LotR på ett antikvariat. Det är en storpocket från 1968 av Georg Allen & Unwin Ltd och jag gillar verkligen framsidan - man ser ner på Fylke och i förgrunden är det träd som ramar in bilden. Färgerna är blågröna och titeln är orange. Snyggt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 08, 2003 1:32 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 05, 2003 9:51 pm
Inlägg: 77
Ort: Trollhättan
personligen sätter jag väl i det här fallet korrekthet före utseende, har för mig att gustav någon gång redde ut vilka utgåvor som har alla uppdateringar och rättningar..någon som minns det?

_________________
Ledsen Beleg, det var inte med flit...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 08, 2003 1:39 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Ja, jag såg det i nummer 23 i frågespalten. Men jag skulle gärna vilja ha er andras åsikter också!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 08, 2003 4:44 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:19 pm
Inlägg: 311
Ort: ö-vik
Jag har dom bara i pocket än men när jag har råd ska jag köpa en finare version.
Den jag har nu är svart med en cirkel i färg på varje, inte så pjåkig egentligen, tycker om den ganska mycket.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 09, 2003 3:47 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 20, 2003 10:13 am
Inlägg: 1981
Ort: Hemma
Goldberry skrev:
Själv hittade jag min LotR på ett antikvariat. Det är en storpocket från 1968 av Georg Allen & Unwin Ltd och jag gillar verkligen framsidan - man ser ner på Fylke och i förgrunden är det träd som ramar in bilden. Färgerna är blågröna och titeln är orange. Snyggt!


den har jag också! fast min är min pappas gamla!

_________________
Zis is ze German Coastguard. What are you zinking about?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 09, 2003 11:59 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag skulle nog rekommendera den utgåva som är illustrerad av Alan Lee. Väldigt fina bilder, hans lite mer sobra stil passar förträffligt till just det här ändamålet. Och att döma av de exemplar som jag just har hemma på lån från biblioteket så är det en gedigen utgåva även i övrigt. Jag går själv lite i köptankar, och i så fall lär det bli den här utgåvan. (Om den går att få tag på.)

Bilden nedan är just en av dessa illustrationer, närmare bestämt Tom Bombadills stuga. (Fast i boken har bilden en tjusig ram också, med näckrosmotiv.)

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 18, 2003 6:02 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag går som sagt lite i köptankar själv, så jag har tittat runt lite. Egentligen skulle jag vilja gynna SF-bokhandeln, som jag tycker är en trevlig och välsorterad affär, men det är lite för stor prisskillnad i det här fallet. Om man alltså är ute efter den av Alan Lee illustrerade utgåvan, då finns den som en jättevolym på SF-b för 828:-, men om man vill ha den i tre separata volymer (vilket jag absolut vill), då verkar det inte finnas något paketpris för alla tre. Man får istället betala 398:- styck, vilket totalt blir 1200:-. På bokus.se kan man köpa en box med dessa tre böcker till paketpriset 860:-, och jättevolymen kostar bara 523:-. Utklassning!

(Jag har inte kollat in t ex AdLibris.se eller amazon.co.uk än, för att se om de kan konkurrera...)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 18, 2003 9:17 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:14 pm
Inlägg: 210
Ort: Näsbypark
Kolla in Bokfynd.nu för att jämföra priser mellan nätbokhandlarna. Bättre tjänst finns inte när man ska köpa böcker!

_________________
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 21, 2003 1:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Tack för tipset! Jag hade problem att få den sidan att samarbeta, men på pricerunner gick det bättre. Verkar som om det blir billigast om man beställer på amazon.co.uk, men AdLibris och Bokus är inte så långt efter.

Se jämförelsen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2003 11:03 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
tror de finns en söksida för antikvariat också någonstans.

köpte alla tre delarna för sextio kronor på antikvariat här i uddevalla upplagan är från 1975 och har ett jävligt snyggt omslag (Tolkin målat och allt.)

(fast en tidigare ägare har skrivit numret till försäkringskassan längst bak i den... vilken förstörelse)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2003 11:35 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:14 pm
Inlägg: 210
Ort: Näsbypark
virre skrev:
tror de finns en söksida för antikvariat också någonstans.

Är det antikvariat.net du menar?

_________________
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2003 11:55 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
ja det är det nog (=

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 18, 2003 11:07 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 17, 2003 10:58 pm
Inlägg: 129
Ort: Numenor
Tyvärr är .net inte så superpålitlig. Har handlat roliga utgåvor flera gånger hos olika antikvariat, men ingen av dem har varit uppe på nätet. Tillgången är helt enkelt för liten och flera personer jag pratat med säger att de försvinner samma dag de kommer in eller dagen efter. Chansen att hitta nått på .net är ganska liten eftersom inget läggs upp.
Tips är att knalla runt bland antikvariaten eller ringa dem regelbundet. Då lär de känna dig och du har dessutom större chans att få ta i nått. 8)

_________________
Wipe them out. All of them.
Mistress Lair Regerar!>>>
Mithlond - Göteborgs Tolkiensällskap>>>


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 18, 2003 12:30 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Måste bara säga att min engelska upplaga är jättefin med Gandalf på framsidan i regnet. Lite grönaktigt ljus. Köpte den på Foyles i London -94.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010