Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 25, 2024 10:19 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 107 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 25, 2006 11:14 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 29, 2006 4:16 pm
Inlägg: 444
Ort: Dol Amroth
Gondors belägring är bäst, särskilt då Gandalf attackerar nazgulerna för att rädda Faramir.

_________________
The heir of him to whom the oath they swore. From the North shall he come, need shall drive him:
he shall pass the Door to the Paths of the Dead.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 26, 2006 10:16 am 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Elronds rådslag gillar jag.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 26, 2006 10:17 am 
Offline
Maia

Blev medlem: fre mar 10, 2006 5:49 pm
Inlägg: 1472
Ort: Stockholm
De grå hamnarna berör en både på film och i böckerna så måste nog säga det.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 26, 2006 10:21 am 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Ja, det finns något mytiskt över dom, speciellt eftersom det geografiskt sätt tillhör östra Beleriand.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 26, 2006 9:29 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån apr 10, 2006 6:21 pm
Inlägg: 630
Ort: Östersund (Republiken Jämtland)
Kanske för att man får en ganska vag beskrivning av den delen av Midgård och kanske för den mystiken som finns runt alverna som bor där. Círdan är speciellt spännande tycker jag. Alv+skägg=respect:] Och så har han ju några år på nacken.

_________________
Eä, världen som är.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 27, 2006 7:25 am 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Ja, man undrar ju om det gömmer sig en alvhär där, inte helt otänkbart.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 27, 2006 9:43 am 
Offline
Maia

Blev medlem: fre mar 10, 2006 5:49 pm
Inlägg: 1472
Ort: Stockholm
Then Frodo kissed Merry and Pippin , and last of all Sam , and went aboard; and the sails were drawn up , and the wind blew . and slowly the ship slipped away down the long grey firth; and the light of the glass of Galadriel that Frodo bore glimmered and was lost. And the ship went out into the High Sea and passed into the West , until at last on a night of rain Frodo smelled a sweet fragrance on the air and heard the sound of singing that came over the water. And then it seemed to him that as in his dream in the house of Bombadill, the grey rain-curtain turned all to silver glass and was rolled back , and he beheld white shores and beyond them a far green country under a swift sunrise.

Detta är ett av mina favorit stycken i boken


Senast redigerad av AlexTook mån nov 27, 2006 11:12 am, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 27, 2006 11:01 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Jag håller med dig till fullo, AlexTook. En av de bästa och vackraste passagerna i boken!

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 20, 2006 3:19 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: lör dec 04, 2004 10:59 am
Inlägg: 170
Ort: Helsingfors
Favoritkapitel är nog A Conspiracy Unmasked och The Siege of Gondor. Vad sen gäller favoritstycken är nog ett av dem i kapitlet Lothlórien då de kommer till Cerin Amroth. Man bara måste älska Tolkiens beskrivningar av den platsen.

Grå hamnarna är också ett fint stycke. Första gången jag läste det grät jag minsann, för då kom just känslan av att "nu är det slut". Men mest ler jag nu för tiden, för det är en sådan härlig känsla av att allt ordnar sig för alla. Speciellt biten "(...)turned all to silver glass and was rolled back, and he beheld white shores and beyond them a far green country under a swift sunrise." inger en sådan känsla.

_________________
This is who I am: Escapist, Paradise Seeker


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 23, 2007 5:09 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: ons maj 23, 2007 9:17 am
Inlägg: 122
Vet inte vad kapitlet heter men det är i början av andra boken i tredje boken. När Sam ska entra orktornet och rädda Frodo. Det var så spännande!!!!! Jag satt och darrade hela tiden och var skitsäker på att det skulle hoppa fram ett dussin orker ur varje vrå han gick förbi. Mina nerver har aldrig återhämtat sej sen dess :cry: :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 23, 2007 5:14 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: ons maj 23, 2007 9:17 am
Inlägg: 122
Förresten är jag den enda här som inte är en sagan om ringen-nö...öhh som inte är hypermegafattassåkanintefånogavetdetärsåultraplasmahydraggeddonbra fantast? Är jag den enda som inte läser dom engelska upplagorna för att få reda på alla smådetaljer som har missats i dom svenska upplagorna.
Jag hånar er inte ni är coola, men jag känner mej lite utanför...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 23, 2007 5:18 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Problemet är nog att de flesta som kommer hit som inte är nördar (Ja, jag är nörd och stolt över det! :)) antingen slutar vara här för att de inte är tillräckligt intresserade eller blir del av nördkulturen själva.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 23, 2007 5:49 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: ons maj 23, 2007 9:17 am
Inlägg: 122
Túrin Turambar skrev:
Problemet är nog att de flesta som kommer hit som inte är nördar (Ja, jag är nörd och stolt över det! :)) antingen slutar vara här för att de inte är tillräckligt intresserade eller blir del av nördkulturen själva.

Jag tänker varken sluta att varar här eller att bli en del av någon töntig nördkultur.
Förresten varför kallar du dej själv för nörd? Det är ett nedsättande ord.
Kalla dej för en hypermegaflegasegatregafemaanemaniärsena-intresseradsaganomringenintressaerad kille elr nåt.
Ni är inte nördar bara för att ni diggar ringen hårdare än crack (och då är det hårt), undrade bara om ni alla var jättespetttefeettehettemettemaritsaithaitbraigtintresserade hela bunten??


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 23, 2007 5:55 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag anser bara att ett ord är nedsättande om man menar det så. Andemeningen i ordet nörd är för mig "lite för mycket intresserad av något" och den kategorin passar jag in på. Jag blir därför: tolkiennörd, sportnörd, metalnörd, statistiknörd, mytologinörd och historienörd. :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 23, 2007 5:59 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: ons maj 23, 2007 9:17 am
Inlägg: 122
aha ok :) Kan man bli Homies på den här sajten? Fast det här är väl inte direkt uppbyggd som lunarstorm.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 107 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010