vanja skrev:
Detta gäller numer alltså inte bara dikter. Hoppas det förklarade lite bättre!
Jo tack! Men det var inte så mycket vad som avses med termen jag kommenterade som dess språkliga form. "Intentional fallacy" låter som om det skulle betyda något helt annat än det gör, tycker jag. Ungefär som om det på svenska hette "avsiktligt misstag" när det borde heta "avsiktens villfarelse", eller något i den stilen. Hoppas det förklarade lite bättre!
maldin skrev:
Bör jag hängas om jag tolkar det som att vacker=god ful=ond?
Alver och orker kan man väl nästan lämna därhän, då de ju är (mer eller mindre) nyuppfunna varelser utan koppling till den verkliga världen. Vill man på ett enkelt och om mytologi minnande sätt skapa ett gäng
übermenschen så ligger det väl nära till hands att göra dem inte bara goda, visa, starka och långlivade utan också vackra. Och vice versa blir orkerna som
untermenschen förstås inte bara elaka utan också fula. Det tycker jag inte är något uppseendeväckande, det hade snarare varit anmärkningsvärt om Tolkien hade gjort tvärtom.
Då är det mer intressant att fundera över de människor som figurerar i böckerna. Är onda människor fulare än goda? Jag tycker nog inte att det är så, åtminstone inte... vad skall vi kalla det... råmaterialet till respektive människa. Däremot är det väl kanske så i Tolkiens värld att ondskan förvrider och förfular inte bara själ utan även kropp. Gollum är ju det mest talande exemplet. Han såg förmodligen ut som vilken hobbit som helst från början, men under ringens inflytande blev han till ett halvmonster. Och människorna som blev ringvålnader var förmodligen som folk är mest, men deras ringar förvred dem. Boromir och Denethor, som inte är onda men åtminstone mer lättpåverkade av ondskan än t ex Faramir, är inte fulare än någon annan, och (tror jag) inte Säcksta-Baggerna eller Ted Sandiman heller. Inte heller soldaterna från Harad osv framställs väl som fula, bara som främmande för huvudpersonerna som inte sett sådana människor tidigare. Den ende jag kan komma på som kanske är ett stöd till tesen är Gríma, som jag (utan att orka kolla i boken) tror beskrivs som en obehaglig typ även utseendemässigt. Fast han såg kanske inte heller ut så från början.
Men allt detta är ganska långt från den ursprungliga frågeställningen. maldin, vad är det egentligen du är ute efter? Jag förstår inte riktigt vad du frågar om. Förtydliga gärna!