Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 5:14 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 1:06 am 
Offline
Östring

Blev medlem: mån mar 21, 2005 2:14 pm
Inlägg: 43
Ort: Växjö
Den stegrande kamelen skrev:
De människor som är "hjältar" i boken är därför hemmahörande i den delen av världen och ser ut därefter. Att introducera svarthyade eller asiatiska rohirrim, för att ta ett exempel, hade helt enkelt inte fungerat. Detta är ju tänkt att utspela sig i en (fiktiv) forntid...


Det ligger mycket i det du säger, men intressant då är den klassiska porträtteringen av ondska, vilken är mer eller mindre orker, den vanställda formen av alver. Hm, för att dra en dum paralell till ett annat klassiskt verk: häxan i Askungen, vilken kan liknas med Saruman, då inte vid näsan allena (eftersom Gandalfs näsa, även den, har skavanker, i mitt öga), utan hållningen och de klolika naglarna samt mer. Jag syftar inte direkt på hudfärg, utan mer det fula. Tolkien hade nog inte mycket emot fula människor, men det går ändå att ifrågasätta hans nyttjande av dylika målningar.

Det är för övrigt inte bara Saruman och orkerna som är vanställda, eller "förfulade" av Tolkien. Säcksta-Baggarna (MYCKET osäker på den svenska stavningen) framställs varken som speciellt vackra, eller omtyckta. Det finns en klar koppling, från Tolkiens sida medvetet skapad eller ej. Jag har en egen tolkning av detta men hör gärna andras åsikter innan jag lägger min egen, då svaren ofta blir mindre onödigt influerade eller instämmande med mina (vilket självfallet inte alltid är fallet).[/i]


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 1:08 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 29, 2004 3:20 am
Inlägg: 1025
Ort: stockholm
Kofferdi-Secker, numer :)

_________________
I wished to be loved by another, but I desire no man's pity.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 7:06 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
vanja skrev:
Att säga att första världskriget på inget vis påverkade Tolkiens skrivande är nog inte helt sant - oavsett vad han själv säger om saken. Att säga att LotR är en metafor för första världsrkiget är extremt åt andra hållet. [...] Tolkien har någon gång sagt (och fråga mig inte var - vi hade den här diskussionen i en av mina kurser, och jag tror att läraren visste vad hon pratade om) att LotR inte betyder någonting, och att man inte kan tolka den på något vis.

Tolkien är å andra sidan inte helt konsekvent. :) Dels säger han uttryckligen (ska leta upp citat) att The Lord of the Rings är ett kristet verk, vilket väl tyder på något slags avsikter. Och även om Tolkien är berömd för sina åsikter om allegorier, så hindrade inte det att han skrev ett par (dock inte LotR).

maldin skrev:
Min tanke om det hela är att alverna på något vis symboliserar den övermakt människor, i många fall, söker. Somliga tror på gud, andra har andra medel att stödja sig med. Alverna kan vara någonting åt det hållet?

Tolkien säger väl själv att alverna är en symbol för det bästa hos människorna?

Citera:
Det är för övrigt inte bara Saruman och orkerna som är vanställda, eller "förfulade" av Tolkien.

Hmm, jag har aldrig upplevt det som att Tolkien beskriver Saruman som ful. Har du några bra citat?

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 9:23 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Var inte Saruman ganska stilig? Han beskrivs ju som högrest med vis panna osv. när de stiger i land hos Cirdan. Gandalf är ju den som ser "skabbigast" och mest oansenlig ut.

Angående alverna så var väl många av dem drabbade av högfärd men i övrigt så är ju ingen alv ondskan tjänare, med undantag för Maeglin då möjligtvis.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 10:44 am 
Offline
Östring

Blev medlem: mån mar 21, 2005 2:14 pm
Inlägg: 43
Ort: Växjö
Saruman, i sitt senaere stadie, som ond beskrivs knappast som stilig. Han blir mer och mer hopkrupen med tiden, efter att man fått reda på hans motiv.

Vad gäller alverna har Du mycket rätt. Ingen av dem är egentligen onda, trots att de verkar överlägsna. Men just det kan ju av många tolkas som ett rasistiskt inslag, eftersom Tolkien då använder sig av "ljus+vacker=snäll mörkare+ful=tar över världen". Notera dock att detta inte är min tolknning, men är det verkligen så konstigt att Tolkien, trots sina försöka att ta avstånd från det hela, faktiskt kan tolkas som rasist? Eller, eftersom det inte är det jag är ute efter egentligen, att det finns inslag och exemplifiering av rasism i böckerna?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 10:46 am 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Alver inte onda??? jag tycker ett flertal alver är onda och jag skulle gärna höra era definitioner av ondska.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 10:56 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ondska är i Tolkiens välrd att hänge sig åt Morgoth, och slava under honom. Ondska i vår värld är lite mer svårdefinierbart.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 11:04 am 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Ja då löser det sig väl rätt bra. han tog en lite neklare väg vår gode professor.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Vit kontra svart
InläggPostat: ons mar 23, 2005 2:32 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör okt 02, 2004 4:45 pm
Inlägg: 416
Ort: Här och omkring
Först en fråga beskrivs orkerna uttryckligen som svarta eller mörka? Eller är det som alvöronen ngt som står någon annanstans, eller finns det en teckning av JRRT?

En tanke som slår mig med mörka orker är att för Tolkien skulle de också kunna stå för nedsmutsning. Det är väl rätt mkt som handlar om hur landskapet förstörs av de onda krafterna med smuts och buller?
Orkerna är förorenade de med?


Annars om vi går in på alverna igen så de "bästa alverna" vanyar är väl blonda, medan noldor, de som gör uppror är mörka?

Fast jag tycker att det här bildspråket gäller sämre idag, många filmmakare m fl är ju livrädda för blonda hjältar, snarare brukar det vara galningar och skurkar som är ljusa.

Harry Potter är ju allra festligast, där är Malfoys blonda och iaf Dudley av Dursleys, men i filmen ändrade de på Dudleys hår - mer trovärdigt för en kusin till Harry?

Bland Tolkiens människor står svart hår för påbrå från Numenor iaf.

_________________
Lingling

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 2:40 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Noldor är ju de som påminner mest om Tolkiens eget folk - engelsmännen som generellt är ganska bleka och många har riktigt mörkt hår.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 3:56 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Älva skrev:
Ondska är i Tolkiens välrd att hänge sig åt Morgoth, och slava under honom.


Hur har du kommit fram till det?

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vit kontra svart
InläggPostat: ons mar 23, 2005 4:05 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: mån mar 21, 2005 2:14 pm
Inlägg: 43
Ort: Växjö
Lingling skrev:
beskrivs orkerna uttryckligen som svarta eller mörka?


Jag tror mig komma ihåg att de beskriv som mörka, dock inte svarta, heller ej att det var deras hud som var mörk. Det kan, som ovan nämnt handla mycket om smuts samt rustningar kan jag tänka mig. Skall kolla upp det.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 4:32 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Urukerna (jag har för mig att beskrivningen kommer från orkhövdingen som försöker spetsa Frodo i Moria) beskrivs iaf som svarta.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 4:37 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: mån mar 21, 2005 2:14 pm
Inlägg: 43
Ort: Växjö
Mycket riktigt.

Alverna är vackra, det bara är så! Det är klart Tolkiens rätt att skapa ett vackert folkslag. Orkerna är motsatsen till detta, vilket även det är Tolkiens rätt. Detta gäller för Sagan om Ringen i alla fall. Har ännu inte fått tillfälle att läsa annat än SoR + Bilbo. Bör jag hängas om jag tolkar det som att vacker=god ful=ond?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 5:21 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3815
Ort: Göteborg
vanja skrev:
Detta gäller numer alltså inte bara dikter. Hoppas det förklarade lite bättre!

Jo tack! Men det var inte så mycket vad som avses med termen jag kommenterade som dess språkliga form. "Intentional fallacy" låter som om det skulle betyda något helt annat än det gör, tycker jag. Ungefär som om det på svenska hette "avsiktligt misstag" när det borde heta "avsiktens villfarelse", eller något i den stilen. Hoppas det förklarade lite bättre! :)


maldin skrev:
Bör jag hängas om jag tolkar det som att vacker=god ful=ond?

Alver och orker kan man väl nästan lämna därhän, då de ju är (mer eller mindre) nyuppfunna varelser utan koppling till den verkliga världen. Vill man på ett enkelt och om mytologi minnande sätt skapa ett gäng übermenschen så ligger det väl nära till hands att göra dem inte bara goda, visa, starka och långlivade utan också vackra. Och vice versa blir orkerna som untermenschen förstås inte bara elaka utan också fula. Det tycker jag inte är något uppseendeväckande, det hade snarare varit anmärkningsvärt om Tolkien hade gjort tvärtom.

Då är det mer intressant att fundera över de människor som figurerar i böckerna. Är onda människor fulare än goda? Jag tycker nog inte att det är så, åtminstone inte... vad skall vi kalla det... råmaterialet till respektive människa. Däremot är det väl kanske så i Tolkiens värld att ondskan förvrider och förfular inte bara själ utan även kropp. Gollum är ju det mest talande exemplet. Han såg förmodligen ut som vilken hobbit som helst från början, men under ringens inflytande blev han till ett halvmonster. Och människorna som blev ringvålnader var förmodligen som folk är mest, men deras ringar förvred dem. Boromir och Denethor, som inte är onda men åtminstone mer lättpåverkade av ondskan än t ex Faramir, är inte fulare än någon annan, och (tror jag) inte Säcksta-Baggerna eller Ted Sandiman heller. Inte heller soldaterna från Harad osv framställs väl som fula, bara som främmande för huvudpersonerna som inte sett sådana människor tidigare. Den ende jag kan komma på som kanske är ett stöd till tesen är Gríma, som jag (utan att orka kolla i boken) tror beskrivs som en obehaglig typ även utseendemässigt. Fast han såg kanske inte heller ut så från början.

Men allt detta är ganska långt från den ursprungliga frågeställningen. maldin, vad är det egentligen du är ute efter? Jag förstår inte riktigt vad du frågar om. Förtydliga gärna!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010