Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 3:29 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Om Boromir överlevt?
InläggPostat: lör feb 26, 2005 12:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Jag har undrat om vad som skulle hänt om Boromir övelevt.
Denethor skulle nog inte bli lika galan som han var.
Nån som har en teori?

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om Boromir överlevt?
InläggPostat: lör feb 26, 2005 4:02 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
melkor skrev:
Jag har undrat om vad som skulle hänt om Boromir övelevt.
Denethor skulle nog inte bli lika galan som han var.
Nån som har en teori?


Jag tror inte det skulle ha gjort någon större skillnad för Denethors vansinne -- han var ganska uppmjukad efter att ha fått specialbehandling av Sauron via palantìren.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 26, 2005 5:40 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör jan 01, 2005 2:49 pm
Inlägg: 84
Ort: Edoras
Brödraskapet skulle bli splittrat i ännu fler delar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 26, 2005 5:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Éomer, king skrev:
Brödraskapet skulle bli splittrat i ännu fler delar.


Hur då?
Det var ju tre delar:
Frodo och Sam
Merry och Pippin
Aragorn, Gimli och Legolas.

Det skulle vara som jag ser det 50% chans att Boromir skulle följa med Aragorn&gänget och 50% chans att gick till Minas Tirith ensam.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 26, 2005 6:36 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor apr 15, 2004 8:06 pm
Inlägg: 541
Ort: Tyresö
Men det diskuterades om att Gimli och Aragorn skulle slå följe med Sam och Frodo till Mordor medan resten av brödraskapet traskade till Minas Thirith. Någon form av sådan utveckling är nog mest trolig. Sedan skulle nog ingen av hjältarna hamnat hos kung Théoden vilket kanske gjort att Rohan fallit och kriget förlorats. Kanske hade Gandalf själv skött de affärerna och allt hade gått smidigare, det finns många möjliga scenarion.

_________________
Är du dosan som passar till min stickpropp? Den behöver lite närkontakt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 26, 2005 7:01 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Har också länge gått och funderat på det här, men inte kommit fram till något. Kommer att följa diskussionen med spänning. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 26, 2005 7:10 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Kom ihåg att Frodo gav sig iväg före Boromirs död. Därför borde Froros beslut knappast spekuleras i denna frågeställning. Vill man spekulera kring Frodos roll borde frågan istället vara; vad skulle hänt om Boromir inte drabbades av galenskapen?

Men nu diskuterar vi frågorna kring Boromirs död.

Frodo och Sam går fortfarande till Mordor. Det kan inte ändras. Det enda som kan ändras, är om Merry och Peppin kidnappas eller ej. Om de inte kidnappades, skulle resten av brödraskapet inte ge sig av mot Rohan. Boromir skulle nog följa med Aragon, Gimli och Legolas, då han säkert sätter hobernas liv högre än Gondor.

Frodo skulle ha svårare att lämna brödraskapet om Boromir inte drabbades av galenskap. Han skulle säkert lämna gruppen efteråt. Sam skulle nog inte kunna följa med. Det skulle resultera i Frodos död, då Gollum stryper honom under natten, och västs ödeläggelse.

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 26, 2005 7:39 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Aderyn skrev:
Kom ihåg att Frodo gav sig iväg före Boromirs död. Därför borde Froros beslut knappast spekuleras i denna frågeställning. Vill man spekulera kring Frodos roll borde frågan istället vara; vad skulle hänt om Boromir inte drabbades av galenskapen?

Men nu diskuterar vi frågorna kring Boromirs död.

Frodo och Sam går fortfarande till Mordor. Det kan inte ändras. Det enda som kan ändras, är om Merry och Peppin kidnappas eller ej. Om de inte kidnappades, skulle resten av brödraskapet inte ge sig av mot Rohan. Boromir skulle nog följa med Aragon, Gimli och Legolas, då han säkert sätter hobernas liv högre än Gondor.

Frodo skulle ha svårare att lämna brödraskapet om Boromir inte drabbades av galenskap. Han skulle säkert lämna gruppen efteråt. Sam skulle nog inte kunna följa med. Det skulle resultera i Frodos död, då Gollum stryper honom under natten, och västs ödeläggelse.



Om Bormir drabbas av galenskap och Frodo flyr med Sam och Merry och Pippin blev kidnappde av orkerna och Boromir bara blir lätt skadad skulle han då följa med Aragorn och de andra och rädda Merry och Pippin?

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 26, 2005 9:28 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Frågan är hur Boromir överlever. Som jag ser det kan han överleva på två sätt. Antingen hugger han ner hela orkerpaket själv i vilket fall Merry och Pippin inte blir kidnappade eller så springer Aragon, Legolas och Gimli lite snabbare och hinner dit i tid för att rädda honom från de dödade pilarna. I det senare fallet är ju Merry och Pippin redan kidnappade.

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 26, 2005 10:09 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Anledningen till att de blev anfallna var att de inbjöd orcerna till det. Vilken orcspanare kan missa att två hober skriker som galningar? Merry och Peppin gav ju sig iväg efter Frodo efter att Boromir berättade om Frodo. Om Boromir inte hade blivit galen, skulle han säkert inte inge sådan oro över hoberna, vilket skulle hålla hela gruppen samlad. Orchären är stark, men den skulle knappast överleva den samlade styrkan av Aragon, Legolas, Gimli och Boromir. Alla kan döda dussintals orcer utan att skada sig.

Bra spekulerat Brehmer. Men jag tror inte på det första alternativet. Det finns inget som tyder på att han skulle överleva den pilstorm som dödade honom i boken. Möjligtvis skulle Aragon, Gimli och Legolas, rent mirakulöst, hinna springa ned till Boromir. Hoberna skulle fortfarande bli kidnappade. Vilket leder mig till mitt svar till Melkors fråga.

Jag skrev svaret i mitt inlägg. Det står i tredje stycket. Jag spekulerade i att han säkert skulle följa Aragorn. Min känsla säger att han älskar hoberna för mycket för att svika dem. Tolkien skrev om hans respekt för dem. Tyvärr har jag inga belägg för det. Önskar att jag hade det.

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 26, 2005 10:38 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 28, 2003 10:32 pm
Inlägg: 371
Ort: Cuiviénen
Låt oss tänka att orkerna inte dyker upp förrän en dag försent och Boromirs galenskap aldrig inträffar. Och låt oss säga att Frodo lyder Aragorns råd.
Varför vill Aragorn att Gimli skall hänga med till Mordor?
Vad har den tungfotade dvärgen för kunskaper som gör honom så värdefull att Aragorn vill ta med honom till Saurons land?
Nog borde väl Boromir vara bättre lämpad att följa Frodo in i Mordor. Hela sitt liv har han bott granne med Mordor och borde ha stora kunskaper om Sauron och hans land som skulle komma brödraskapet till nytta. Det är ju liksom hans "yrke" att ha koll på Gondors största och främsta fiende, eller?

_________________
Eru är givmild!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 27, 2005 9:41 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Aderyn skrev:
Det enda som kan ändras, är om Merry och Peppin kidnappas eller ej. Om de inte kidnappades, skulle resten av brödraskapet inte ge sig av mot Rohan.

Och dessutom skulle det nog bli ganska knepigt att få fart på enterna.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 27, 2005 10:27 am 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör jan 01, 2005 2:49 pm
Inlägg: 84
Ort: Edoras
Beledhel skrev:
Aderyn skrev:
Det enda som kan ändras, är om Merry och Peppin kidnappas eller ej. Om de inte kidnappades, skulle resten av brödraskapet inte ge sig av mot Rohan.

Och dessutom skulle det nog bli ganska knepigt att få fart på enterna.


Det tror jag Gandalf skulle ordnat med i vilket fall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 27, 2005 10:41 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Allt som hände i Rohan, alla slag och alla rådgivarutdrivningar skulle inte ske om Merry och Peppin inte blev kidnappade. Brödraskapet skulle fortsätta till Tirith och lämna Rohan i Sarumans händer. Gondor skulle bli förlorat. I slutändan var Boromirs galenskap behövlig.

Eomer; jag har mina tvivel till det. Gandalf skulle kanske driva ut Grima. Men enterna skulle vara svårare att övertala, tror jag. Deras skyddslingar, de små hoberna, hjälpte dem till succe.

Bra frågor Klaatu. Vi får väl se hur spekuleringarna och svaren formas. Men jag kan inte delge några bidrag. Med Boromir i gänget skulle det bli alltför många faktorer att ta hänsyn till. Allt skulle bli för stort för att kunna gissa sig fram till säkra svar. Allt kommer bara bli spekulationer utan någon riktig grund. Tyvärr.

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 27, 2005 10:50 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Min teori är följande om Boromir skulle överleva så skulle det vara av att hans tre kompisar la i en överväxel och räddade honom. Alltså läget samma som i boken men en person plus i laget lär inte skada. Händelseutveckling likadan fram till Gondor och nu är frågan: Hur kommer Boromirs närvaro att påverka Denethor? Ondfarbrorn har ändå plågat honom rätt länge genom palantiren så han är ganska nedbruten. Kanske hans älskade son kan hjälpa honom på rätt spår eller kanske inte. Det beror på hur Boromir har hämtat sig från ringens vansinne. Jag vill också ta upp en aspekt som ingen har tänkt på. Hur skulle Frodos möte med Faramir se ut om Boromir inte hade dött?

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010