Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 8:25 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 50th Anniversary Edition
InläggPostat: tis jan 18, 2005 10:19 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Hör och häpna! I jubileumsutgåvan av LotR har antalet hästar Merry har i beredskap i stallet minskat från sex till fem. Nej, det är inte ett slarvfel. Christopher tycker att det inte bara var Ohlmarks som var dålig hästräknare utan även pappa Tolkien. Det är ingen nyhet vad Christopher anser, utan det framgår av HoMe. Men nu har Christopher gjort slag i saken och genomfört den här ändringen och ett okänt antal till. Hmm, är det här bra?

Det här innebär även att den svenska jubileumsutgåvan skiljer sig från den engelska i dessa avseenden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 50th Anniversary Edition
InläggPostat: ons jan 19, 2005 9:02 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Ohlmarxisten skrev:
Men nu har Christopher gjort slag i saken och genomfört den här ändringen och ett okänt antal till. Hmm, är det här bra?


Jag är väldigt osäker på om jag tycker att det här är bra. Historierevision skulle det kunna kallas. Precis som när Spielberg bytte ut vapnen i agenternas händer mot walkie-talkies i nyutgåvan av E.T.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 50th Anniversary Edition
InläggPostat: ons jan 19, 2005 10:01 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Ohlmarxisten skrev:
Hör och häpna! I jubileumsutgåvan av LotR har antalet hästar Merry har i beredskap i stallet minskat från sex till fem. Nej, det är inte ett slarvfel. Christopher tycker att det inte bara var Ohlmarks som var dålig hästräknare utan även pappa Tolkien. Det är ingen nyhet vad Christopher anser, utan det framgår av HoMe. Men nu har Christopher gjort slag i saken och genomfört den här ändringen och ett okänt antal till. Hmm, är det här bra?

Det här innebär även att den svenska jubileumsutgåvan skiljer sig från den engelska i dessa avseenden.


Frågan är om det ens är rätt? Jag har inte texten här så jag kan inte kontrollera, men det kan möjligen vara så att den sjätte ponnyn var avsedd för Fredegar, och i så fall är Christophers ändring tokig.

Däremot kan Christopher gärna få rätta det inkonsekventa årtalet för Västmarks införlivande med Fylke, samt hur Bandobras Took egentligen var släkt med resten av Tookarna.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 50th Anniversary Edition
InläggPostat: tor jan 20, 2005 9:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Martinus skrev:
Frågan är om det ens är rätt? Jag har inte texten här så jag kan inte kontrollera, men det kan möjligen vara så att den sjätte ponnyn var avsedd för Fredegar, och i så fall är Christophers ändring tokig.

Ja, det är precis det som är frågan.

Martinus skrev:
Däremot kan Christopher gärna få rätta det inkonsekventa årtalet för Västmarks införlivande med Fylke, samt hur Bandobras Took egentligen var släkt med resten av Tookarna.

Det är naturligtvis inte avsiktligt inkonsekvent från Tolkiens sida. Men vet du vad Tolkien ville i de här två fallen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 20, 2005 10:26 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Citera:
Frågan är om det ens är rätt? Jag har inte texten här så jag kan inte kontrollera, men det kan möjligen vara så att den sjätte ponnyn var avsedd för Fredegar, och i så fall är Christophers ändring tokig.

Nu var det väl så att konspiratörernas (Merry, Sam, Pippin, Fredegar) plan var att FB skulle stanna och ge sken av att Frodo bodde i huset. Det står så i boken om jag inte minns totalt fel. Vänta skall kolla. Ju då hade rätt. Därför är sex ponnier fel.

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 12:09 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Brehmer skrev:
Citera:
Frågan är om det ens är rätt? Jag har inte texten här så jag kan inte kontrollera, men det kan möjligen vara så att den sjätte ponnyn var avsedd för Fredegar, och i så fall är Christophers ändring tokig.

Nu var det väl så att konspiratörernas (Merry, Sam, Pippin, Fredegar) plan var att FB skulle stanna och ge sken av att Frodo bodde i huset. Det står så i boken om jag inte minns totalt fel. Vänta skall kolla. Ju då hade rätt. Därför är sex ponnier fel.


Förvisso. Men Fredegar följde med dem till grinden genom Häcken, så han måste också ha haft en ponny.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 50th Anniversary Edition
InläggPostat: lör jan 22, 2005 12:24 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Ohlmarxisten skrev:
Martinus skrev:
Frågan är om det ens är rätt? Jag har inte texten här så jag kan inte kontrollera, men det kan möjligen vara så att den sjätte ponnyn var avsedd för Fredegar, och i så fall är Christophers ändring tokig.

Ja, det är precis det som är frågan.


Och frågan kvarstår tills vidare, eftersom jag inte hunnit kolla upp saken.

Ohlmarxisten skrev:
Martinus skrev:
Däremot kan Christopher gärna få rätta det inkonsekventa årtalet för Västmarks införlivande med Fylke, samt hur Bandobras Took egentligen var släkt med resten av Tookarna.

Det är naturligtvis inte avsiktligt inkonsekvent från Tolkiens sida. Men vet du vad Tolkien ville i de här två fallen?


I sådana tveksamma fall utgår jag från hur många förekomster det finns av de olika uppgifterna -- det blir inte nödvändigtvis rätt bara för det, eftersom den andra uppgiften kan vara en senare ändring, men det är allt jag har att gå på. Så har jag tänkt med Västmarks införlivande -- jag tror det ena årtalet (det i Appendix?) förekommer på två ställen, så då gissar jag att det får gälla.

I fallet med Bandobras fick jag följande svar för ett par år sedan då jag ställde frågan på Theonering.net:

Turgon på Theonering.net skrev:
In the "Prologue" it says that "according to the Red Book, Bandobras Took (Bullroarer), son of Isengrim the Second, was four foot five and able to ride a horse." (p. 11). And in the family tree for "Took of Great Smials" in Appendix C, Bandobras (1104-1206) is clearly listed as the son of Isumbras III (1066-1159), and thereby the grandson of Isengrim II (1020-1122). In his study of the writing of The Lord of the Rings, Christopher Tolkien notes this discrepancy in The Return of the Shadow (p. 316), and he notes also that in The Hobbit Bilbo refers to Bullroarer as his "great-great-great-grand-uncle" (p. 27). It appears that the final family tree (as published in The Lord of the Rings) is in error, and Isumbras III should be the brother of Bandobras, rather than his father, and then Isumbras III and Bandobras would both be sons of Isengrim II.


Av Tolkiens riktiga misstag fel är däremot Ham Gamgis lilla fadäs om Drogo, Primula och gamle Gorbadoc lite känsligare och svårare att korrigera -- där räcker det inte med att man byter ut ett enstaka ord. Drogo och Primula kan inte ha varit och hälsat på Gorbadoc på Brännstaholm när de gick och drunknade , eftersom Gorbadoc då hade varit hädangången ett tag.

Man kan iofs korrigera detta misstag (om det nu är ett sådant, vilket jag finner troligt, och inte ett djävulusiskt listigt sätt att indikera att Ham Gamgi är en gammal man som rör ihop saker och ting :wink: ) genom att ändra Gorbadocs dödsår i släktträdet -- men till vad?

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 11:39 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Martinus skrev:
Förvisso. Men Fredegar följde med dem till grinden genom Häcken, så han måste också ha haft en ponny.

Tycker inte riktigt det håller. De kan leda ponnierna fram till Häcken. Nu minns jag inte hur det står i passagen.

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 12:06 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Brehmer skrev:
Martinus skrev:
Förvisso. Men Fredegar följde med dem till grinden genom Häcken, så han måste också ha haft en ponny.

Tycker inte riktigt det håller. De kan leda ponnierna fram till Häcken. Nu minns jag inte hur det står i passagen.


Om Fredegar förväntades stanna kvar så bör han ändå ha haft en ponny för att kunna förflytta sig. Med tanke på hans väl tilltagna kroppshydda var han troligen inte den typ av hobbit som tog långa stärkande promenader.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 12:13 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Martinus skrev:
Om Fredegar förväntades stanna kvar så bör han ändå ha haft en ponny för att kunna förflytta sig. Med tanke på hans väl tilltagna kroppshydda var han troligen inte den typ av hobbit som tog långa stärkande promenader.


Ok you got a point there. Jag får väl ta och ge mig. Jag ville bara se om jag kanske kunde försvara CT något. Men vänta om det var sex ponnier i ordningställda i stallet så ter sig läget lite annorlunda. Det kan ha varit 20 ponnier i stallet men bara sex (alt. fem) klara med sadlar, packning, etc. Nu menar jag inte att det var 20 ponnier i stallet. Det var bara ett exempel.

Förresten får ta och tacka dig för artikelserien "Sagan om felen". Den fick mig att läsa böckerna på engelska vilket i sin tur fick mig att inse att jag följt en falsk profet.

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 2:43 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Brehmer skrev:
Martinus skrev:
Förvisso. Men Fredegar följde med dem till grinden genom Häcken, så han måste också ha haft en ponny.

Tycker inte riktigt det håller. De kan leda ponnierna fram till Häcken. Nu minns jag inte hur det står i passagen.

De red. Här är de relevanta avsnitten i LotR.

Tolkien (A Conspiracy Unmasked) skrev:
‘The answer to the second question,’ said Merry, ‘is that we could get off in an hour. I have prepared practically everything. There are six ponies in a stable across the fields; stores and tackle are all packed, except for a few extra clothes, and the perishable food.’


Tolkien (The Old Forest) skrev:
Frodo woke suddenly. It was still dark in the room. Merry was standing there with a candle in one hand, and banging on the door with the other. ‘All right! What is it?’ said Frodo, still shaken and bewildered.

‘What is it!’ cried Merry. ‘It is time to get up. It is half past four and very foggy. Come on! Sam is already getting breakfast ready. Even Pippin is up. I am just going to saddle the ponies, and fetch the one that is to be the baggage-carrier. Wake that sluggard Fatty! At least he must get up and see us off.’

Soon after six o’clock the five hobbits were ready to start. Fatty Bolger was still yawning. They stole quietly out of the house. Merry went in front leading a laden pony, and took his way along a path that went through a spinney behind the house, and then cut across several fields. The leaves of trees were glistening, and every twig was dripping; the grass was grey with cold dew. Everything was still, and far-away noises seemed near and clear: fowls chattering in a yard, someone closing a door of a distant house.

In their shed they found the ponies; sturdy little beasts of the kind loved by hobbits, not speedy, but good for a long day’s work. They mounted, and soon they were riding off into the mist, which seemed to open reluctantly before them and close forbiddingly behind them. After riding for about an hour, slowly and without talking, they saw the Hedge looming suddenly ahead. It was tall and netted over with silver cobwebs.

‘How are you going to get through this?’ asked Fredegar.

‘Follow me!’ said Merry, ‘and you will see.’ He turned to the left along the Hedge, and soon they came to a point where it bent inwards, running along the lip of a hollow. A cutting had been made, at some distance from the Hedge, and went sloping gently down into the ground. It had walls of brick at the sides, which rose steadily, until suddenly they arched over and formed a tunnel that dived deep under the Hedge and came out in the hollow on the other side.

Here Fatty Bolger halted. ‘Good-bye, Frodo!’ he said. ‘I wish you were not going into the Forest. I only hope you will not need rescuing before the day is out. But good luck to you - today and every day!’

‘If there are no worse things ahead than the Old Forest, I shall be lucky,’ said Frodo. ‘Tell Gandalf to hurry along the East Road: we shall soon be back on it and going as fast as we can.’ ‘Good-bye!’ they cried, and rode down the slope and disappeared from Fredegar’s sight into the tunnel.


Senast redigerad av Ohlmarxisten lör jan 22, 2005 2:47 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 2:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Martinus skrev:
I sådana tveksamma fall utgår jag från hur många förekomster det finns av de olika uppgifterna -- det blir inte nödvändigtvis rätt bara för det, eftersom den andra uppgiften kan vara en senare ändring, men det är allt jag har att gå på. Så har jag tänkt med Västmarks införlivande -- jag tror det ena årtalet (det i Appendix?) förekommer på två ställen, så då gissar jag att det får gälla.

Jag trodde det bara var en förekomst i appendixet, men jag orkar inte kontrollera det. Det är hursomhelst inte ändrat i den nya utgåvan.

Martinus skrev:
I fallet med Bandobras fick jag följande svar för ett par år sedan då jag ställde frågan på Theonering.net:

Turgon på Theonering.net skrev:
In the "Prologue" it says that "according to the Red Book, Bandobras Took (Bullroarer), son of Isengrim the Second, was four foot five and able to ride a horse." (p. 11). And in the family tree for "Took of Great Smials" in Appendix C, Bandobras (1104-1206) is clearly listed as the son of Isumbras III (1066-1159), and thereby the grandson of Isengrim II (1020-1122). In his study of the writing of The Lord of the Rings, Christopher Tolkien notes this discrepancy in The Return of the Shadow (p. 316), and he notes also that in The Hobbit Bilbo refers to Bullroarer as his "great-great-great-grand-uncle" (p. 27). It appears that the final family tree (as published in The Lord of the Rings) is in error, and Isumbras III should be the brother of Bandobras, rather than his father, and then Isumbras III and Bandobras would both be sons of Isengrim II.


Dessutom påpekar Christopher följande: "In The Hobbit Bandobras is called Bilbo's great-grand-uncle". Det är många bud här. Christophers resonemang (liksom hela HoMe) är i mitt tycke en textkritisk katastrof. Christopher säger mycket som bara vilar på hans auktoritet. I de här fallet verkar det kanske rimligt, men det är inte glasklart. Christopher har för övrigt ändrat just det här i den nya utgåvan.

Varför bry sig om dessa felaktigheter i appendixen? Problemet är snarare att alla dessa släktträd, kalendrar osv. är osannolikt korrekta i jämförelse med verkliga sådana.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 3:24 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Ohlmarxisten skrev:
Jag trodde det bara var en förekomst i appendixet, men jag orkar inte kontrollera det. Det är hursomhelst inte ändrat i den nya utgåvan.


Jag har själv inte kontrollerat saken, ärligt talat.

Ohlmarxisten skrev:
Dessutom påpekar Christopher följande: "In The Hobbit Bandobras is called Bilbo's great-grand-uncle". Det är många bud här. Christophers resonemang (liksom hela HoMe) är i mitt tycke en textkritisk katastrof. Christopher säger mycket som bara vilar på hans auktoritet. I de här fallet verkar det kanske rimligt, men det är inte glasklart. Christopher har för övrigt ändrat just det här i den nya utgåvan.


Kan de olika buden om Bilbos släktskap med Bandobras bero på en ändring i texten av Tolkien senior? Jag har inte mitt ex av The Hobbit till hands, men jag vill minnas att Bilbos uttalande inte gick ihop med det i Bilbo.

Ohlmarxisten skrev:
Varför bry sig om dessa felaktigheter i appendixen? Problemet är snarare att alla dessa släktträd, kalendrar osv. är osannolikt korrekta i jämförelse med verkliga sådana.


Men då är det väl roligt att få något som är korrekt, när nu verkligheten inte är det.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 3:28 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Brehmer skrev:
Ok you got a point there. Jag får väl ta och ge mig. Jag ville bara se om jag kanske kunde försvara CT något. Men vänta om det var sex ponnier i ordningställda i stallet så ter sig läget lite annorlunda. Det kan ha varit 20 ponnier i stallet men bara sex (alt. fem) klara med sadlar, packning, etc. Nu menar jag inte att det var 20 ponnier i stallet. Det var bara ett exempel.


OK, du kan ha en poäng där. Jag har inte haft tid att kolla texten själv.

Brehmer skrev:
Förresten får ta och tacka dig för artikelserien "Sagan om felen". Den fick mig att läsa böckerna på engelska vilket i sin tur fick mig att inse att jag följt en falsk profet.


Man bockar och tackar och skrapar med foten. :)

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 3:34 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Var finns den här sagan om felen? Skulle gärna vilja läsa den, men jag vet inte var den är.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010