Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör maj 18, 2024 1:59 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ringens Brödraskap som talbok
InläggPostat: tis dec 21, 2004 4:50 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: tis dec 21, 2004 4:16 pm
Inlägg: 5
Hej på er!

Med detta mitt första inlägg här på forumet vill jag informera om att nyöversättningen av den första delen av Ringarnas Herre snart kommer som talbok för alla dyslektiker och synskadade.

Jag är lite nyfiken på vilken typ av röst ni helst skulle vilja höra för denna inläsning.
Jag jobbar som inläsare på en inläsningsfirma och har blivit tillfrågad om jag vill åta mig uppdraget att läsa in den eftersom jag dels är van att läsa in fantasylitteratur och dels är en stor Tolkienfantast.
Min röst beskrivs som "mjuk, behaglig och ung" :oops: (inte mina ord, jag är 31 år)
Skulle det vara bättre med en bullrig 70-åring eller kanske en kvinna?

För övrigt vill jag tacka för finfin information som finns här på forumet. Oavsett om det blir jag eller nån annan som läser in boken är det här ett värdefullt ställe att hitta hjälp med uttal av namn o.dyl.

Tacksam för svar och reflektioner.


:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 21, 2004 5:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Kan du inte läsa upp ett stycke som du lägger upp på nätet så vi får höra? Behöver ju inte vara alls långt, bara så man får en uppfattning.

Det är bra att du anser det viktigt att få till uttalen rätt. Fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite. :)

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 21, 2004 6:03 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Det skulle vara kul med ett exempel på hur du låter.

Jag föredrar iofs en gubbe (ditt exempel 70-åring) men det gör jag alltid så det är inget att bry sig om. :)

Kolla alla uttal noga och få det helst sagt till dig så slipper du göra några misstag. En del namn är väldigt svåra om man inte känner till uttalet.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 21, 2004 11:35 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Om du vill ha konkreta uttalsanvisningar är det bara PM:a mig, så kan vi kanske höras av.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 22, 2004 12:54 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3823
Ort: Göteborg
Eednhoj skrev:
Jag är lite nyfiken på vilken typ av röst ni helst skulle vilja höra för denna inläsning.

Själv uppskattar jag en lugn och avslappnad, vilsam röst, gärna ganska djup också, som inte är rädd för att hålla nere tempot. Flåshurtighet är något som till varje pris bör undvikas!

Jag har svårt att tänka mig att det går att läsa in de här böckerna bättre än Robert Inglis har gjort på engelska. Där har du ett föredöme att sträva mot! :)

Några smakprov på hans inläsning finns här:
http://web.telia.com/~u31223635/ljud/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 22, 2004 8:25 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
En mjuk och behaglig röst är väl att föredra. Klart att man kanske tycker att det är lite mysigt med en gammelmansröst som berättar. Men det är nog barnet inom oss som vill känna oss små och lyssna när de vuxna berättar sagor.

Jag skulle inte ha något emot en "yngre" röst men den måste vara lugn och harmonisk och för att citera Kamelen: inte flåshurtig!


Hur blir man inläsare? *nyfiken i en strut*

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 22, 2004 9:12 am 
Offline
Snaga

Blev medlem: tis dec 21, 2004 4:16 pm
Inlägg: 5
Kul med så mycket respons!

Jag kan inte lägga upp nåt på nätet av det jag redan läst in pga rättighetstjafs, men däremot kan jag läsa in nån snutt "privat". Ska försöka fixa nåt efter alla helger.

Sen vill jag klargöra en sak. Den här inläsningen är enbart för dyslektiker och synskadade som får låna böcker på Talboks- och punktskriftsbiblioteket (tpb).
Det är alltså inte en s.k. kassettbok som vem som helst kan köpa i butik.
Detta medför bl.a att jag/vi inte får göra "radioteater" av det hela. Texten ska förmedlas sakligt och tydligt, men dock inte stelt och tråkigt. Svår balansgång där... Själv brer jag hellre på lite inlevelse så att det inte blir ett monotont malande.
Och flåshurtiga (fantastiskt bra ord) inläsningar är det värsta jag vet! :lol:

Uttalshjälp kommer jag säkerligen behöva senare. Tack för alla erbjudanden!

Älva: För att bli inläsare (skönlitteratur) krävs att man har erfarenhet från ex. radiouppläsningar, skådespeleri el. dyl. och att man har god kunskap i flera språk utöver svenska. Man läser in en provtext hos ett inspelningsföretag som jobbar på uppdrag åt tpb. Om de godkänner din provtext får du läsa in en hel bok som prov som skall godkännas av tpb. Om den blir det får du läsa in talböcker inom den kategorin (skönlitteratur i det här fallet. Andra kategorier är facklitteratur och studielitteratur) på vilket inspelningsföretag som helst.
Hoppas du har överseende med att jag här inte uppger några firmanamn el. telefonnummer. Kontakta tpb för den informationen.


Må så gott, alla! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 22, 2004 8:26 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3823
Ort: Göteborg
Eednhoj skrev:
Sen vill jag klargöra en sak. Den här inläsningen är enbart för dyslektiker och synskadade som får låna böcker på Talboks- och punktskriftsbiblioteket (tpb).
Det är alltså inte en s.k. kassettbok som vem som helst kan köpa i butik.

Är detta alltså inte samma inläsning som nämndes på TA:s nyhetssida i oktober?
http://tolkiensarda.se/new/nyh0410.php


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 23, 2004 8:27 am 
Offline
Snaga

Blev medlem: tis dec 21, 2004 4:16 pm
Inlägg: 5
Nej, det som beskrivs där är den kommersiella produkten (f.d. kassettbok, numera ljudbok el. hörbok).
Så den version jag kommer att läsa in kommer de flesta av er inte kunna ta del av. :(
Men de som inte kan läsa pga handikapp ska väl också få en trevlig (och förhoppningsvis korrekt) läsupplevelse. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 23, 2004 6:52 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 27, 2004 4:11 pm
Inlägg: 121
Ort: Falkenberg
Visst är det jättebra att det finns alternativ för handikappade! Men en sak jag funderade på bara, kan man inte låna dessa uppläsningar på bibliotek? Jag vet att det på en del lite större bibliotek finns speciella avdelningar för dyslektiker och synskadade (talböcker och punktskrift) - borde inte vem som helst kunna låna dessa böcker? Visst blir det ju fel ifall någon som verkligen är handikappad vill låna dem, men man måste väl ändå få låna även som "icke-handikappad"?

Måste också bara ge dig ett stort plus för att du verkligen försöker få rätt uttal etc!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 26, 2004 7:33 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 06, 2004 3:15 pm
Inlägg: 333
Ort: Aldurs Dal
Hur långt tid tar det att spela in en sådan "ljudbok"? att läsa sagan om ringen själv tar ju en stund, att läsa den högt...hur orkar ni? även om ni kanske bara läser en stund i taget... :?

_________________
Conquer Fear and you will Conquer Death!

/Alexander The Great


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 26, 2004 8:05 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Belgarath3 skrev:
Hur långt tid tar det att spela in en sådan "ljudbok"? att läsa sagan om ringen själv tar ju en stund, att läsa den högt...hur orkar ni? även om ni kanske bara läser en stund i taget... :?


Och om man bara läser in ett stycke i taget hur funkar det med röstläget, stämningen mellan de olika etapperna?

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 27, 2004 2:24 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Eednhoj skrev:
Nej, det som beskrivs där är den kommersiella produkten (f.d. kassettbok, numera ljudbok el. hörbok).
Så den version jag kommer att läsa in kommer de flesta av er inte kunna ta del av. :(
Men de som inte kan läsa pga handikapp ska väl också få en trevlig (och förhoppningsvis korrekt) läsupplevelse. :D


Jag är kanske oerhört trög och säkerligen oinsatt, man varför görs det två olika inspelningar av den här typen? Vinner synskadade och dyslektiker något på att få en egen talboksversion? Även kommersiella talböcker är väl begränsade till inläsning, och icke-dramatisering?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 27, 2004 2:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3164
Ort: Hobsala
Danne skrev:
Jag är kanske oerhört trög och säkerligen oinsatt, man varför görs det två olika inspelningar av den här typen? Vinner synskadade och dyslektiker något på att få en egen talboksversion? Även kommersiella talböcker är väl begränsade till inläsning, och icke-dramatisering?

Kolla här!

Sök sedan på "Tolkien" i katalogen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 10:35 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
OK, då förstår jag skillnaden, rent juridiskt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010