Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:29 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 01, 2004 9:08 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag läser så mycket samtidigt så Tolkien försvinner i röran. Det är faktiskt bättre att variera sig lite.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 3:26 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Jag läste böckerna efter jag hade sett den första filmen (är man en hädare då eller?) läste faktiskt ut dem på en vecka, fast de var rätt tåkiga på vissa ställen men det är ju Ohlmarks fel.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 3:28 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Man kan ju inte hjälpa om man inte varit gammal nog innan eller inte uppmärksammat dem tidigare.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 13, 2004 12:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
melkor skrev:
Jag läste böckerna efter jag hade sett den första filmen (är man en hädare då eller?) läste faktiskt ut dem på en vecka, fast de var rätt tåkiga på vissa ställen men det är ju Ohlmarks fel.


Faktiskt samma sak för mig, bortsett från att jag inte skulle säga att de var tråkiga och att det var Ohlmarks fel (även om jag instinktivt hajade till ett par gånger över saker som "Honmonstrets Lår").
Hade dock läst en del fantasy tidigare och kan idag inte förstå vad jag hade emot Tolkiens böcker. :roll:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 13, 2004 2:30 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Jag läste "Lord of the Rings" innan Jag såg filmerna, men det var filmatiseringen som fick upp ögonen på Mig. Mina klasskamrater, som hade läst böckerna, började nämligen diskutera "LotR" på raster, medan Jag satt bredvid och fattade noll. Det tyckte Jag inte om.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 13, 2004 2:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 29, 2004 3:20 am
Inlägg: 1025
Ort: stockholm
Fëanor skrev:
Det tyckte Jag inte om.

:)

mamma läste bilbo och sedan sagan om ringen för mig när jag var i 7-8-årsåldern. sedan läste jag om sagan om ringen på svenska och engelska i nedre tonåren, men fram tills filmerna kom ut (och internet bredde ut sig ordentligt) låg intresset latent. de senaste 4 åren har jag dock läst originalet varje år, plus silmarillion och unfinished tales. dock har jag aldrig behövt oroa mig för att fatta noll i diskutioner om tolkien - jag är oftast den största nörden. på jobbet stod jag och två andra och 'buffade' så mycket att en fjärde kollega tillverkade små namnskyltar till oss som det stod 'geek 1', 'geek 2' och 'geek 3' på.

_________________
I wished to be loved by another, but I desire no man's pity.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 01, 2004 9:23 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 31, 2003 6:13 pm
Inlägg: 230
Ort: Onsala (Göteborg)
Läste The fellowship of the ring första gången när jag var 14 eller nåt. Fattade dock inte så mycket av det. Efter att ha sett första filmen på bio så läste jag alla tre böckerna på svenska och var oåterkalleligen fast.

Mina föräldrar e inte så förtjusta i sagan om ringen. De har bara sett filmen och avfärdar både den och böckerna med orden "det är ju så mycket krig"

Kan i och för sig hålla med om det, men det är ju så mycket mer än bara krig. Synd att avfärda böckerna med anledningen att man inte tycker om filmerna.

_________________
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 01, 2004 11:57 am 
Jag läste böckerna när jag var 11 tror jag men det var iaf precis efter den första filmen. När tvåan kom hade jag läst alla.. Silmarillion läste jag mellan TTT och RotK filmerna..


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 01, 2004 12:40 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Man får sig mycket mer krig till livs i filmerna än böckerna.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 01, 2004 2:51 pm 
tvinga dina föräldrar att läsa böckerna, Aftonstjärna! :)


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 01, 2004 5:08 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 27, 2004 4:11 pm
Inlägg: 121
Ort: Falkenberg
Jag läste Sagan om ringen när jag gick i femman (1997 - tog pappas gamla pocketböcker som han läst när han låg i lumpen) pga att en klasskompis var helt "besatt" av den och pratade oavbrutet om Tolkien och så. Han tittade till och med på den tecknade filmen minst en gång om dagen, tills hans mamma beslagtog den :D
Sen fortsatte jag med Två tornen och Konungen i sexan, och det var väl då man började höra rykten om en filmatisering har jag för mig. Sen när jag började sjuan så läste jag den på orginalspråk (man skulle välja en engels bok att läsa och prata om inför klassen) - tog mammas engelska pocketutgåva, som hon själv aldrig läst :shock: :!: .
Sen så fortsatte man bara med Silmarillion, Bilbo, Tree and Leaf, Mr. Blessed och Letters to Father Christmas och liknande.

Är så oerhört glad att jag läst alla (utom HoME 3-13) Middle Earth-böcker innan man såg filmerna. Känns skönt att fortfarande ha sina egna bilder av figurerna, även om man troligen i all framtid kommer se Sean Austin och Orlando Bloom m.m. när man läser böckerna. Men det får det vara värt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 9:07 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 18, 2004 12:12 pm
Inlägg: 936
Ort: Onsala
När jag var 10 år och hade läst Bilbo plus Härskarringen, så gick jag till biblioteket och lånade Silmarillion, Sagor Från Midgård och Ringens Värld men jag tyckte de verkade tråkiga så jag lämnade tillbaks de.
Men för några år sedan så läste jag de och tyckte de var bra.

_________________
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Arthur C. Clarke


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 23, 2005 8:16 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Jag började försöka läsa dem när jag var 11 men gav upp eftersom de var för sega. (Undrar varför hint hint). Jag tror jag var 13 när jag kom igenom den för första gången. Bilbo kom jag i kontakt med första gången i femman när min lärare läste högt för oss ur den. Nu för tiden läser jag Ringarnas herre minst en gång om året. Om man gör det blir man inte påverkad av filmerna. Just nu håller jag på med Silmarillion för första gången.

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Första gången.
InläggPostat: tor feb 17, 2005 9:07 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: mån jan 24, 2005 7:35 pm
Inlägg: 21
Ort: Lórien
Aiwendil skrev:
Jag läste Härskarringen för första gången när jag var 9-10 år gammal.
Det började med att jag läste Bilbo (som jag lånade på biblioteket) i serieform och när den var slut så ville jag läsa en fortsättning och då började jag med Härskarringen.
När jag läst "Härskarringen" så kommer jag ihåg att jag lånade andra böcker av Tolkien på bilioteket jag tror de var Silmarillion, Sagor från Midgård och någon till men jag lämnade tillbaka de för de var för jobbiga att läsa (Jag var bara 9-10 år gammal).

Så nu till min fråga när var första gången ni läste Härskarringen?


året innan filmen kom. Fyller 16 i år.

_________________
- Så säger Amroth, konung av Lórien, vid tiden före Galadriels styre...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 06, 2006 1:15 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: tor jul 06, 2006 11:52 am
Inlägg: 59
Jag läste bilbo när jag var ca 10-11 straxt innan filmen kom ut faktiskt... Men läste inte lotr trilogin förens efter konungens återkomst kom ut på dvd och jag fick smak för de...

Innan dess fanns bara Bilbo i mitt hjärta!!

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010