Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 12:31 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 06, 2006 9:34 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Det verkar som om det är väldigt många som läste LotR första gången i 10-11-års åldern, åtminstone här på forumet. Jag läste Bilbo när jag var ca 10 år, dvs runt 1998, och "trilogin" strax efter. Jag blev väl "fanatiker" tre-fyra år senare. Det var min syster som fick mig att läsa Tolkiens böcker, har jag för mig, men hon blev inte riktigt lika fäst vid den som jag...
Tack vare min fina Läsedagbok, eller vad man nu ska kalla den, kan jag se att det dröjde 2,5-3 år tills jag läste den andra gången (bortsett från ett övergivet försök i femman), nämligen 25/3 till 5/4 2001. (Intresseklubben antecknar ;))


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 06, 2006 11:35 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Jag försökte också läsa min mors böcker i 10-årsåldern, men jag stöp på Mordors slätter. Jag vet inte vad det berodde på, men jag tappade intresset och upplevelsen satte inga större avtryck, eller minnen.

Det skulle dröja ytterliggare några år innan jag gjorde ett nytt försök. Jag hade just plöjt igenom hela det lilla skolbibliotekets uppsättning av Narnia-böcker och letade efter något liknande att sätta tänderna i. Min bästa kompis satte en tjock volym av Ringen-trilogin i händerna på mig och uppmanade mig att läsa (han verkade ovanligt upprymd av denna bok) så jag lydde. Denna gång hade jag inga problem att ta mig igenom hela boken, jag praktiskt taget sträckläste den från pärm till pärm, och när jag var klar var det första jag gjorde att bläddra tillbaka till sidan 1 och börja om igen. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Första gången.
InläggPostat: lör apr 12, 2014 12:36 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: tor apr 10, 2014 7:51 pm
Inlägg: 21
Min mamma och pappa läste Bilbo för mig när jag var 7, därefter läste de LotR. Efter det har jag mest bara öppnat boken och läst en slumpmässig sida, men nu har jag börjat läsa om de (jag är 11). Just nu är jag på den andra delen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Första gången.
InläggPostat: lör apr 12, 2014 2:50 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Samma för mig som för Elanor.

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010