Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 8:14 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 13, 2004 2:56 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Inte helt glasklart, alltså! Men det man kan fråga sig är ju: Om nazgûlerna verkligen inte har kvar ringarna utan Sauron själv sitter och klämmer på dem, varför då inte dela ut dem till några nya lovande kandidater ur människornas led, och efter ett par hundra år - eller hur lång tid det nu kan tänkas ta - dubbla sin nazgûl-samling?[/quote]

Nu tror ju jag att nazgulerna har ringarna. men om inte så tror jag att det inte finns några tillräkligt mäktiga personer kvar för att det ska vara värt det. de ursprungliga kungarna måste ju ha varit rätt mäktiga.
Vilka var de överhuvudtaget? ingen hövding över haradrim verkar ju direkt stor och de andra skulle nog passa sig innan de tog på sig en ring från Sauron.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 13, 2004 3:00 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Han ville väl ha dem själv antagligen. Det räckte kanske med nio nazgûls annars bleve dom väl svåra att handskas med.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 13, 2004 3:24 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
blev fel någonstans jag menade just det. :?

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 13, 2004 10:04 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Sauron hade tagit tillbaka ringarna men han hade kanske inte tänkt på att dela ut dem igen. Eller så var misstron för stor mot honom i TÅ.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 13, 2004 10:08 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor apr 15, 2004 8:06 pm
Inlägg: 541
Ort: Tyresö
Han var ju tvungen att hitta värdiga varelser också. Haradrim och annat pack slogs för honom i vilket fall som helst. Det han behövde var mäktiga karlar av gammalt och ädelt blod. Ni vet, såna som inte finns kvar längre.

_________________
Är du dosan som passar till min stickpropp? Den behöver lite närkontakt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 13, 2004 10:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1261
Ort: Älvsjö och Västernäs
Vem vet; han kanske bar dem själv. Tör hända gav de honom lite extra power i brist på den enda? Om jag hittade en maktring och själv var maktgalen, så inte skulle jag lägga den i en låda eller i handen på en tjänare.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 8:54 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: tor okt 14, 2004 8:40 pm
Inlägg: 5
FarbrorTora skrev:
men det spelar väl ingen roll om man har stark vilja eller inte...det skulle inte jag säga iallafall...jag tror att även gandalf bnlir osynlig och det är ju det tråden handlar om


Sauron blev inte osynlig när han bar ringen vilket gör att man kan anta att inte heller Gandalf skulle bli det, de är ju av samma slag även om Sauron kan antas vara den mäktigare av de två. Men huruvida Gandalf skulle bli osynlig eller inte är ju ren spekulation eftersom det inte nämns i någon av böckerna.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 10:33 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: tis jan 06, 2004 12:03 am
Inlägg: 18
Anledningarna till att Sauron inte delat ut några ringar kan vara följande: Ingen skulle ta emot en ring ifrån Sauron efter det att hans planer blivit avslöjade. Efter att Elendil och Gil-galad dödat Sauron så kunde han heller inte anta fysisk form, vilket gör det ganska svårt att dela ut ringar. Han skulle ju aldrig lita på någon av sina undersåtar så mycket att han skulle ge dem i uppdrag att föra ringarna någonstans. Dessutom har han ju ingen makt över de övriga ringarna utan Den enda och om han då skulle ge en ring till en ny person skulle han ju inte ha nån makt över denna. Därför tror jag också att det är han som håller i de nio eftersom hur skulle han annars ha nånnmakt över nazgulerna?
Att de han delade ut ringarna till behövde vara ädla kan ju diskuteras. Hur ädel var egentligen Khamul the Easterling? Mäktig? javisst men ädel och mäktig är ju inte samma sak.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 15, 2004 8:17 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ädling är ju också böjningsformen för unga adliga män. Även om man är adlig så behöver man inte i sitt hjärta vara ädel.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 3:46 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Jag tror att han de nio för kontrollera nazgulerna och Gandalf kan ju ha kunnat använt sig av ringen om han hade velat, han är nog mäktig nog att kontrollera ringen ett tag men till slut skulle den sluka även honom.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 11:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 29, 2004 3:20 am
Inlägg: 1025
Ort: stockholm
nu när den här tråden är uppe igen måste jag uttrycka min förundran över att ingen har nämt Tom Bombadil, som ju som bekant kunde bära ringen utan att bli osynlig. det har helt klart med olika sorters viljekraft att göra, eller ringens eget inflytande på bäraren. de sägs ju att den som använder ringen ofta för att bli osynlig till slut blir osynlig - en vålnad.

_________________
I wished to be loved by another, but I desire no man's pity.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 11:46 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 10:06 pm
Inlägg: 173
Ort: Linköping
Tänkte precis samma sak. Tom Bombadill (även om han är en något speciell person) kan välja att vara synlig när han har på sig den enda.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 13, 2004 1:02 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: tis jan 06, 2004 6:37 pm
Inlägg: 55
De Nio gjorde inte sina bärare osynliga från början. Men de gav ju sina bärare odödlighet. Jag tror att pga av att de levde så länge så förtvinade deras kroppar bort, och då var det bara deras själar som levde kvar och därför blev de osynliga. Jag tror att det var därför deras kläder inte blev osynliga för att det var inte själva ringarna som gjorde dem osynliga.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010