Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 7:05 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 04, 2009 8:50 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Undómiel skrev:
Det är ju inte bara de olika karaktärerna i böckerna som är likadana. har ni tänkt på att kartorna för LoTR, Eragon böckerna och sagan om drakens återkomst är nästan exakt likadana?


Nja, fast Eragons karta är ju ett geografiskt brott enligt mig (en skog så nära en öken?)

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 05, 2009 8:27 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Madde av Fylke skrev:
Nja, fast Eragons karta är ju ett geografiskt brott enligt mig (en skog så nära en öken?)
Det beror på vilken sorts skog och vilken sorts öken det är. Skogar kan angränsa direkt till öknar, men då handlar det inte om de klassiska sanddynsöknarna (som är i minoritet på jorden).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 05, 2009 8:29 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Eldalie skrev:
Madde av Fylke skrev:
Nja, fast Eragons karta är ju ett geografiskt brott enligt mig (en skog så nära en öken?)
Det beror på vilken sorts skog och vilken sorts öken det är. Skogar kan angränsa direkt till öknar, men då handlar det inte om de klassiska sanddynsöknarna (som är i minoritet på jorden).


Jo, men har för mig att skogen runtom är tallskog och att öknen är den "klassiska sanddynsöknen"-sorten :)

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 05, 2009 9:50 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Madde av Fylke skrev:
Jo, men har för mig att skogen runtom är tallskog och att öknen är den "klassiska sanddynsöknen"-sorten :)
Det får man ju säga är klantigt! Men å andra sidan känns väl inte de böckerna så faktamässigt bra överhuvudtaget (tycker jag fördomsfullt efter att ha sett den första som film!)?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 05, 2009 6:22 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Eldalie skrev:
Madde av Fylke skrev:
Jo, men har för mig att skogen runtom är tallskog och att öknen är den "klassiska sanddynsöknen"-sorten :)
Det får man ju säga är klantigt! Men å andra sidan känns väl inte de böckerna så faktamässigt bra överhuvudtaget (tycker jag fördomsfullt efter att ha sett den första som film!)?


Låt oss bara säga att Paolini inte har några originella idéer - i alla fall inga egna.

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 05, 2009 7:24 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Hela bokserien är ju ett hopplock av allt som redan fans att få tag på innom fantasyn fast med små förändringar till det värre :P

_________________
Ja, jag är konstig, men det är väl inget konstigt med det?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 05, 2009 10:08 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: tis jul 28, 2009 10:47 pm
Inlägg: 88
Ort: Skellefteå
Egentligen känns det ganska konstigt att en femtonåring överhuvudtaget får en bok publicerad. Det känns som att det är svårt att komma upp i tillräcklig kvalité överhuvudtaget i den åldern.

Ska ta och kommentara den där kartgrejen. Lite lustigt i t.ex. WoW, som jag har kört en del: klimaten i zonerna kon ofta variera extremt från varandra.

Om vi jämför zonerna Thousand Needles och Feralas. De gränsar mot varandra. Nästan exakt på gränsen mellan dem övergår klimatet från torr sandöken (med höga platåer) till en lummig urskog. Hur troligt är det på en skala? :roll:

Annars, om jag ska kommentera själva ämnet så kan jag hålla med. Det känns som att fantasyförfattare i överlag är tämligen dåliga på hitta på idéer. Tolkien skapade en riktigt bra mall, men det är på tiden att vi får läsa lite fler frigjort verk.

Lite liknande är situationen inom den relativt lilla grenen av datorspelgenrer Action-RPG. Dessa är nästan alltid mer eller mindre en kopia av Diablo 2, ett av de första riktiga -- och det bästa! -- spelet i genren.
Konceptet i Diablo 2 är dock så bra att det tål att upprepas, men ändå. Lite mer tänkande utanför ramarna, tack.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 13, 2010 10:30 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: lör dec 04, 2004 10:59 am
Inlägg: 170
Ort: Helsingfors
Jag har bara läst den första boken i Wheel of Time, och den var bra. Men vad jag läst här så tycks nivån gå ner efter det :) Får nu s hur det blir med att läsa resten, det är drygt ett år sedan jag blev klar med den boken...
Och urgh, tvinga mig inte att tala om Eragon :[ jag gillar inte de böckerna alls.

_________________
This is who I am: Escapist, Paradise Seeker


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 06, 2010 4:08 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 28, 2010 2:57 pm
Inlägg: 42
Ort: nått träsk
tycker inte direkt det finns nåra likheter dom e ju mycke bättre på att trolla i wot allt gandal kan är ju att tända eld på nåra kottar att kasta på vargarna

_________________
frodo å feanor va kompisar....


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010