Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 12:02 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Arwens val
InläggPostat: lör sep 20, 2003 2:07 pm 
Offline
Manwë
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:16 pm
Inlägg: 350
Ort: Borås
Har funderat på en sak...

Varför var Arwen, för att spendera sitt liv med Aragorn tvungen att avsäga sig sin odödlighet? Eller var hon tvungen att göra det?

från Ringens värld, s. 53:

'Jag har ingen tröst att ge dig, ty för denna plåga finns ingen tröst inom världens cirklar. Nu ligger det allra sista valet framför dig: att ångra och gå till hamnarna och föra med till Västern minnet av våra dagar samman som aldrig skall vissna men heller aldrig bli mer än ett minne - eller ock att avbida människors öde.'

'- Nej min käre herre, sade hon. Mitt val har jag gjort för längesen. Det finns inte ett skepp längre som kan föra mig över, och jag måste bida människornas öde, om jag vill eller ej: förlusten och stillheten. Men jag säger dig, konung av Númenors folk, att aldrig förrän nu har jag förstått talet om ert folk och dess fall. Jag föraktade dem som galna dårar, men nu vid slutet hyser jag djupaste medlidande. Ty om detta, som Eldars släkte säger, är Den Endes gåva till människorna, då är den gåvan bitter att ta emot.'


Det här med att det inte längre finns något skepp som kan föra henne över... Menar hon då att hon gett upp sin rätt att färdas till yttersta Västern? Eller menar hon bokstavligt talat att det inte finns några skepp kvar? För Legolas och Gimli tog ju sig bevisligen dit efter det att kung Elessar dött.

Så hur var det? Var hon tvungen att ge upp sin odödlighet? Jag kan inte minnas att det någonstans står om att ex. Idril Celebrindal fick göra detsamma...?

Dt här med att Arwen efter Aragorns död gick till Lórien och lade sig ned och dog på Cerin Amroth är väl i sig inget bevis för att hon gett upp sin ödödlighet. Om vi t. ex. ser på Míriel Serinde så gjorde hon väl ungefär samma sak, även om hon försvagades vid Fëanors födelse...

Nu blev det här en väldigt lång frågeställning, men hursomhelst, själva frågan lyder alltså: Var Arwen (och andra alver med för den delen) tvungna att bli dödliga för att ingå äktenskap el. lik. med människor? Och i så fall varför?

_________________
Anders Karlsson - Chefsmoderator
Forumregler | Tolkiens Arda


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 20, 2003 5:22 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: sön aug 03, 2003 5:10 pm
Inlägg: 265
Nej, alver var inte tvugna att iavsäga sig sin odödlighet för att gifta sig med människor. Men såväl Arwen som Lúthien gjorde det för att inte behöva skiljas från Aragorn respektive Beren efter att dessa hade dött. Vad gäller Idril och Tuor, så blev troligen Tuor odödlig (räknad till alvernas släkte). Detta valet fick aldrig Beren. Så det finns inga bestämda "regler" för hur alver och människor som gifter sig skall gå tillväga. Utan det bestäms från fall till fall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 20, 2003 6:13 pm 
Offline
Manwë
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:16 pm
Inlägg: 350
Ort: Borås
Japp, hittade det där med Idril och Tuor innan, där alltså det motsatta hände, att Tuor blev odödlig. Den ende dödlige som någonsin getts denna gåva...

_________________
Anders Karlsson - Chefsmoderator
Forumregler | Tolkiens Arda


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 23, 2003 11:15 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Ni får ju inte heller glömma bort Elrond och hans far. De blev ju också odödliga alver efter att ha varit människor!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 23, 2003 4:06 pm 
Offline
Vala

Blev medlem: tor sep 04, 2003 9:30 pm
Inlägg: 616
Ort: Stockholm
var inte elrond och hans far halv-alver och fick välja vilket släkte de skulle höra till :?:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 23, 2003 6:18 pm 
Offline
Manwë
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:16 pm
Inlägg: 350
Ort: Borås
mmm... Nu var det ju så att varken Elrond eller hans far Eärendil var någonsin människor...

Elronds farfar Tuor däremot var människa och fick tillsammans med Turgons dotter Idril sonen Eärendil, som därmed var halvalv, eller peredhel dp Idril var alv...

Eärendil fick sedan tillsammans med Elwing (alv) sönerna Elrond och Elros, som också var peredhil. De fick sedan välja vilket släkte de skulle tillhöra. Elros valde människornas och blev Númenors förste konung. Elrond vale alvernas släkte.

_________________
Anders Karlsson - Chefsmoderator
Forumregler | Tolkiens Arda


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 23, 2003 7:24 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
För att sedan komplicera det hela ÄNNU mer, så var Elwing dotter till Dior, som var son till Lúthien, som var dotter till Melian, som var av maiars släkte...

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 23, 2003 7:42 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Men det är väl inte så att alla halvalver har möjligheten att välja mellan att vara alv eller människa? Utan den möjligheten fick väl bara Eäredils söner Elrond och Elros.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 23, 2003 7:50 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Det är inte helt säkert...

Jag ghävdar med en drucken papegojas senvishet att även Elronds barn hade den möjligheten.

Elros barn kanske däremot inte hade den, eftersom Elros valde att äkta en människa... men jag är inte säker på det sista.

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 23, 2003 9:03 pm 
Offline
Manwë
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:16 pm
Inlägg: 350
Ort: Borås
Japp så tror jag det var... Att Eärendil och hans barn (och också då deras barn) fick välja... Elros barns möjlighet försvann ju som sagt då han valde att tillhöra människornas släkte.

_________________
Anders Karlsson - Chefsmoderator
Forumregler | Tolkiens Arda


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 24, 2003 9:37 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Men att Elronds barn blev alver var väl ganska självklart då Elrond valde att bli en alv?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 24, 2003 1:40 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Nej, uppenbarligen inte, om man skall tolka den information som finns att tillgå i Ringens Värld [appendixet till engelska Lord of the Rings].

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 25, 2003 3:06 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: sön aug 31, 2003 12:42 am
Inlägg: 97
Ort: Falun
Kan det inte vara så att den alv som äktade en människa och förblev alv ändock, med största säkerhet, skulle förtvina och "vittra bort" efter att deras mänskliga äkta hälft gått bort?

Jag undrar om det inte är så att valet inte ligger i om Arwen vill dö eller inte, utan om hon vill dela Aragon/Ellesars öde eller inte... hennes enda chans att dela hans öde var att bli mänsklig, så att också hon skulle kunna ta emot "Den Endes Gåva"... jag tror nog att det var en fråga om hon ville vara med Ellesar till tidens ände, snarare än en fråga om hon ville förbli odödlig eller inte... för odödliga kunde trots allt dö de också, och inte sällan pga sorg...

_________________
The road goes ever on and on, down from the door where it began...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 02, 2003 5:28 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Men de får ju inte leva tillsammans till till det stora slutet då de skiljs i Mandos salar


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 02, 2003 6:07 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Arwens val var egentligen inte mellan att bli "dödlig" eller förbli "odödlig". Valet var om hon ville tillbringa efterlivet med Elrond, Celebiand och restn av tjoka släkten, ellerom hon ville tillbringa den med Aragorn.

När en alv dog, färdades dess ande till Mandos för att "vila" ut där. Alven kunde till och med få återfödas tillbaka till Arda.

Människor färdades också till Mandos, men endast för en kort tid. Vad som hände med dem efter vistelsen i Mandos vet endast Ilúvatar och Námo, eventuellt även Manwë... I alla fall, efter döden var alver och männsiskor åtskilda. Dessutom, efter det att Arda gått under så kommer männsikor och alver med stor sannolikhet att vandra skilda vägar, så Arwens val gällde nog vem hon ville tillbringa evigheten med i första hand. Och Arwen valde samma val som Lúthien, dvs att få tillbringa evigheten med den hon älskade.

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010