Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre maj 01, 2026 4:50 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 15, 2009 7:17 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Står det i boken eller i någon av de andra?

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 15, 2009 9:52 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det står i boken.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 12, 2009 6:22 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Kom att tänka på en sak.
Svor inte Gollum på Ringen? Kan det ha något med det att göra? Nu minns jag ju inte exakt VAD han lovade, men var det inte något i stil med att han inte skulle skada Frodo eller försöka ta Ringen?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 13, 2009 10:03 am 
Sinda

I en version när Saruman talar med Witchking och pratar om att Gandalf hålls fången och de söker Ringen säger Saruman "hade jag haft ringen så hade ni kallat mig Herre och lydigt mig. Men nu är så inte fallet, sök ringen i norr" Nåt i den stilen.

Var det Saruman sa sant?

Om det var så styrker det påståendet om att Frodo skulle kunna styra Gollum tycker jag! Efter som att det blir samma sak bara att personerna i det senare exemplet har lägre "rang".

Vad tror ni?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 13, 2009 10:13 am 
Noldoli
Användarvisningsbild

Sammie skrev:
Var det Saruman sa sant? Om det var så styrker det påståendet om att Frodo skulle kunna styra Gollum tycker jag! Efter som att det blir samma sak bara att personerna i det senare exemplet har lägre "rang".Vad tror ni?
Det han sa stämmer väl rätt bra, både vad gäller ringens position, som det att Saruman skulle ha makt över ringvålnaderna om han hade ringen. Däremot är det en otroligt stor skillnad mellan honom och Frodo när det gäller mental makt. Medfödda förmågor, träning och vilja skiljer dem åt, och Frodo saknar alla tre.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 13, 2009 7:56 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Citera:
Svor inte Gollum på Ringen? Kan det ha något med det att göra? Nu minns jag ju inte exakt VAD han lovade, men var det inte något i stil med att han inte skulle skada Frodo eller försöka ta Ringen?

Han rörde aldrig Ringen men han lovade att vara very very good och att inte låta Ringen hamna i Saurons händer.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 18, 2009 5:48 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Sammie skrev:
Var det Saruman sa sant?

Jag har alltid trott att han menade det metaforiskt. Att om Saruman haft så mycket makt hade Gandalf gett med sig, eller nåt i den stilen. Inte att han bokstavligen kunde göra honom till hans slav.

Egalmoth skrev:
Han rörde aldrig Ringen men han lovade att vara very very good och att inte låta Ringen hamna i Saurons händer.

Ja just det, förlåt.
Men kan det ändå han något med saken att göra? Fast jag börjar tro att Frodo bara improviserade eller snicksnackade. Nämns det här någonsin igen?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 18, 2009 7:54 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Citera:
Jag har alltid trott att han menade det metaforiskt. Att om Saruman haft så mycket makt hade Gandalf gett med sig, eller nåt i den stilen. Inte att han bokstavligen kunde göra honom till hans slav.

Nu hänger jag inte riktigt med. Gandalf har väl inte med det att göra. Saruman träffade ju bara på de nio ryttarna vid Isengårds port
Citera:
.

Men kan det ändå han något med saken att göra? Fast jag börjar tro att Frodo bara improviserade eller snicksnackade. Nämns det här någonsin igen?

Jodå, t.ex. vid Svarta porten då Frodo kom med det där "hotet". Frodo var i högsta grad allvarlig när han gav Gollum de där villkoren.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 19, 2009 12:41 pm 
Sinda

Egalmoth skrev:
Citera:

Nu hänger jag inte riktigt med. Gandalf har väl inte med det att göra. Saruman träffade ju bara på de nio ryttarna vid Isengårds port
Citera:
.

Jodå, t.ex. vid Svarta porten då Frodo kom med det där "hotet". Frodo var i högsta grad allvarlig när han gav Gollum de där villkoren.

Jag tror nog att Frodo hade kunnat påverka Gollum mkt med ringen på, men inte ha samma kontroll som Saruman hade haft över de nio. Eftersom det är avsevärd skillnad i själslig styrka mellan de båda.

Det som motsäger min tro är att Gollum kände större hat än rädsla för Sauron, för att de var hans farligaste medtävlare om ringen. Har för mig jag läste det i SfM?

Alltså borde det vara oerhört svårt för Frodo att ens kunna påverka Gollum? Vad tror ni?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 19, 2009 4:49 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Mm det står i SfM. När Frodo var i Lothlorien frågade han ju också Galadriel varför han inte kunde styra de som bar de andra ringarna. G. sa att han skulle behöva bli mycket starkare och träna sig att dominera andras viljor.

Sen kan man ju också ta med scenen som utspelades just utanför Sammath Naur. Återigen hotade ju Frodo Gollum, han sa att Gollum skulle kastas i elden om han inte lydde. Vilket är en slags upprepning av hotet i närheten av Svarta porten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 31, 2009 7:57 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Egalmoth skrev:
Gandalf har väl inte med det att göra.
.

Ops. :oops: Jag slarvläste lite. Förlåt!

Men kanske Frodo kunde styra viljor som liknade eller var svagare än hans egen? Om vi nu ska utgå från att han kunde det med lite "träning".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 01, 2009 12:48 am 
Maia
Användarvisningsbild

Ingen orsak.

Jag tror iaf att med övning så borde han ha kunnat kontrollera de som var ungefär lika starka som an själv. Kanske inte överdrivet mycket men lite iaf.

Inläggsrubrik: Re: Frodo med Ringen.
InläggPostat: fre aug 19, 2011 11:51 am 
Snaga

Citera:
Sammie skrev:
Kan man då klassa Gollum som delvis ringvålnad?

Väldigt intressant. Om man ska definiera vad en ringvålnad är så är ju denne slav under ringen och Sauron. De nio ringvålnaderna har dessutom blivit förslavade genom de ringarna som de gavs av Sauron, varefter han började styra dem med sin härskarring. Ringvålnaderna tjänar därmed också Sauron genom att hjälpa honom i sitt sökande efter ringen. En ringvålnad sägs också vara odödlig (vilket kan diskuteras eftersom Eowyn dödar häxmästaren av Angmar och det även sägs att svärd skapat med viss trolldom kan döda dem, men det senare är jag osäker på sanningshalten i).

Gollum är absolut slav under ringen, men vill ha den i egen ägo och inte ge den till Sauron. Alltså tjänar Gollum inte Sauron. Visserligen ger Gollum information till fienden vid några tillfällen, men då är detta endast för att rädda sitt eget skinn. Gollum har som jag ser det två viljor:
1. Viljan att ha ringen
2. Viljan att inte dö
Gollum är inte heller odödlig.
Så jag skulle inte kalla honom ringvålnad. Inte ens delvis. I så fall är alla som levt med ringen och vill ha den ringvålnader.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons aug 31, 2011 9:43 am 
Maia
Användarvisningsbild

Håller med I.Valariel att Gollum inte var en ringvålnad, han hade ännu inte reducerats till en skugga, men om han fått behålla ringen i 100-200 år till så kanske han hade blivit det. Där på slutet ska han ha varit väldigt plågad av ringen.

Citera:
For it was long since he had worn it much: in the black darkness
it was seldom needed. Certainly he had never "faded". He is thin and tough
still. But the thing was eating up his mind, of course, and the torment had
become almost unbearable.

Shadow of the Past, FOTR.

InläggPostat: mån jan 14, 2013 2:55 am 
Noldo
Användarvisningsbild

Har funderat lite och kommit fram till att det är möjligt att Frodo, med Smeagols löfte, hade kraften att få Smeagol att hoppa i elden. Det är faktiskt till och med så jag tror att det hände, även om inte Frodo själv varit medveten om det. När Smeagol har ringen har han valet mellan att gå emot sitt ord och låta Sauron få tag på ringen eller förstöra den i elden själv. Han har inte förmågan själv att göra någotdera och resultatet blir att han följer med ringen ner i elden.
Därmed är det inte sagt att Frodo hade haft makten att få Smeagol, eller någon annan, till att göra något annat. Ej heller är Smeagol en ringvålnad; han är ingen vålnad utan en varelse av kött och blod.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]