Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre maj 01, 2026 4:50 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Frodo med Ringen.
InläggPostat: tor maj 07, 2009 10:41 am 
Sinda

Läser nu TTT på engelska för första gången och fastnade på ett stycke jag tycke var intressant.

Situationen vid svarta porten och Gollum vädjar Frodo att ta 'den andra vägen'. Gollum kläcker även ur sig att han kan ta hem Ringen till fylke igen eller ge den till Smeagol.

Frodo blir arg.

Han säger till Gollum att om han säger så igen kommer Frodo ta på sig Ringen och befalla gollum att springa in i elden. Och att Gollum kommer göra så för att han är slav under ringen.

Det jag undrar/funderar över..

Kan man då klassa Gollum som delvis ringvålnad?
Var det bullshit från Frodo eller skulle Frodo kunna befalla Gollum att göra så?
Varför gjorde inte Frodo det vid Domedagsklyftan när han blev överfallen av Gollum?

edid; skulle såklart legat under *Ringarnas Herre.
Kan lägga upp citat senare under dagen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 07, 2009 12:04 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Flyttad. :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 07, 2009 12:23 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Har faktiskt också funderat lite över det... Men det där med delvis ringvålnad är tveksamt, Frodo kunde knappast ha befallit ringvålnaderna att göra ett skvatt. Jag tror däremot inte att Frodo lurades... Nja, jag återkommer nog senare när jag har mer tid och mer teorier kommit upp.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 07, 2009 12:43 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Som jag förstått så är det sant till viss del, hade Frodo vart starkare skulle han ha kunnat göra det, någonstans pratat Gandalf om detta, att Frodo inte försökt/är tillräckligt stark för styra ringen.

Och ringens makt över Gollum är nog tillräckligt stark för att det skulle fungera, lite beroende på vem som ger ordern.

mot solnedgången och dödens gast.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 07, 2009 12:49 pm 
Sinda

Thingol skrev:
Som jag förstått så är det sant till viss del, hade Frodo vart starkare skulle han ha kunnat göra det, någonstans pratat Gandalf om detta, att Frodo inte försökt/är tillräckligt stark för styra ringen.

Rätt säker på att det Gandalf sa var att han då skulle kunna läsa andras tankar och inte styra andra personer.

Citera:
Och ringens makt över Gollum är nog tillräckligt stark för att det skulle fungera, lite beroende på vem som ger ordern.

Jag tycker det bör fungera för Frodo för att när han bär ringen är han till viss del Ringens Herre..? :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 07, 2009 2:41 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Alltså, att läsa folk tankar är bara en del av ringens kraft.
Om tex Saruman eller Gandalf haft ringen tvivlar jag inte på att dom kunnat använda den till att styra andra.

Men allt kommer enligt mig ner på att Frodo är för svag för kunna göra någonting vettigt, han kan tex inte kontrollera när han vill att ringen ska göra honom osynlig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 07, 2009 9:06 pm 
Sinda

Thingol skrev:
Alltså, att läsa folk tankar är bara en del av ringens kraft.
Om tex Saruman eller Gandalf haft ringen tvivlar jag inte på att dom kunnat använda den till att styra andra.

så du tror att det var ett tomt hot från Frodo? :)
Smeagol lyder trots allt Frodo relativt bra, kanske ser han ringens ägare som mycket mäktig, och tar Frodo på sig ringen och därmed går ett steg till - så skulle Gollum lyda blint?

Citera:
Men allt kommer enligt mig ner på att Frodo är för svag för kunna göra någonting vettigt, han kan tex inte kontrollera när han vill att ringen ska göra honom osynlig.

Ja kanske är det så, men jag gillar tanken på att Frodo skulle teoretiskt kunna befalla Gollum till att exempelvis springa in i elden.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 07, 2009 9:50 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ja, jag tror att det är ett tomt hot, sen vet jag inte om Frodo tror det eller inte..
Men det finns ändå en chans att Gollum skulle lyda, men det skulle nog vara mer psykologiskt än "magiskt".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 08, 2009 10:20 am 
Sinda

Tror nog att Frodo har den inre styrkan som krävs för att kunna styra Gollum (som var såpass fördärvad av ringen) det jag tror att Frodo saknar är Ondskan, den vitala viljan att kontrollera andra.

Om ringen är inblandad är allt "psykologiskt-magiskt, då ringen bryter ner din personlighet (psykiska delen) före den fysiska (kroppen).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 08, 2009 3:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Själv tvivlar jag väldigt mycket på Frodo:s makt..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 08, 2009 3:40 pm 
Sinda

Att han bar ringen till Mordor tycker jag påvisar att Frodo hade en makt och inre styrka utöver de flesta andras.
Hade han haft en större historisk kunskap om ringen och dess otroliga makt hade nog Frodo inte klarat av uppdraget från första början.
Eftersom att han inte hade levt under Sauron eller Morgoths förtryck eller någonsin känt deras ondska (tack vare att fylke isolerade sig/blev isolerade av omvärlden) och då genom ringen förstått vilket verktyg han bar på hade han inte klarat av det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 09, 2009 3:02 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Efter att ha fått höra av er andra började jag tänka lite såhär:
Är det möjligt att Frodo och Gollum trodde starkt på att Ringen kunde göra detta när den faktiskt inte kunde göra det? Att, som någon nämnde, allt bara var psykiskt från båda hållen? Och med det återkommer jag till om Frodo lurades eller inte. Trodde han själv på det och skulle blivit lika förvånad som Gollum om det inte funkat?
Visst hade Frodo stark viljestyrka, men måste hålla med Thingol. Han var ju trots allt bara en hobbit.
Säger Sam någonting om detta? För om jag minns rätt så är TTT mycket om hur Sam uppfattar allt som händer, ect.
Samt, någon som orkar leta upp det där citatet av Gandalf och vad han säger om förhållandet mellan Ringen och Frodo? Har varken svenska eller engelska upplagan tillgänglig just nu (men kan kanske återkomma ändå med citat).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 09, 2009 7:15 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Får nog hålla med Thingol och Madde här: den enda ringen förstärkte förmågor och kunskaper bäraren hade, men vad jag vet hade Frodo inga förmågor som skulle få Gollum att följa honom blint, eller kunskaper om hur ringen kunde användas. Det enda skälet Gollum har att göra som Frodo säger är för att det är det säkraste sättet för honom att vara nära ringen, och dessutom kunna påverka vilken väg den tar, dvs till Torech Ungol.

När Sam har ringen, och skrämmer orcher i Cirith Ungol, hjälper ringen till att förstärka hans aura så att den blir mer skräckinjagande. Denna effekt skulle Frodo ha kunnat ha nytta av i striden med Gollum, och här tycker jag det är oklart om han hade kunnat det eller inte, men eftersom Gollum inte hade så stora problem att överrumpla honom och bita av ringen, förmodar jag att han aldrig ens försökte, eller inte kunde pga trötthet. Gollums desperation vid randen av totalt misslyckande bidrog nog också till extra styrka å hans sida.

Den extra kraft ringen verkar ha haft i närheten av Orodruin hjälpte alltså inte Frodo, men kanske hade han kunnat ha utnyttjat den om han varit utvilad, och kanske arg, som Sam var när han bar den.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 15, 2009 3:05 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Eldalie skrev:
dvs till Torech Ungol.

Torech Ungol?
Vad är det för ställe? Du menar väl Cirith Ungol?

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 15, 2009 3:37 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Torech Ungol är honmonstrets håla. Cirith Ungol är Spindelns pass.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]