Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör maj 02, 2026 12:54 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur mäktig var Sauron i Lotr
InläggPostat: lör aug 16, 2008 12:20 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Om vi föreställer oss att ringen som Saruman påstod verkligen hade följt Anduin och försvunnit ut i det stora havet. Hur hade detta påverkat Sauron? Som jag förstår det efter segern vid Minas Tirith säger Gandalf något i stil med att: slaget är vunnet, men Sauron är så stark så han kan lägga belägring efter belägring tills Gondor hade fallit. Eftersom han hade så stora arméer till sina befogenheter. Så om ringen inte alls hade blivit hittad och senare förstörd. Hade Sauron utan dess makt ändå kunnat med lätthet ödelägga Midgård?

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 16, 2008 1:11 pm 
Maia

Det råder nog inget större tvivel om att Sauron hade vunnit tids nog även utan ringen. På rådsmötet hos Elrond tas alternativet upp att sänka ringen till botten av världshavet, men denna idé förkastas. Om Sauron varit såpass svag så att en seger var inom räckhåll mot en ringlös Sauron så hade de nog inte förkastat idén.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 27, 2008 11:17 am 
Maia
Användarvisningsbild

Dessutom så var den armé som skickades ut från Minas Morgul bara en liten del av Mordors krigsmakt. Så om Ringen aldrig hade blivit förstörd hade Sauron vunnit med lätthet; Minas Tiriths port var dessutom förstörd.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 27, 2008 11:27 am 
Noldoli
Användarvisningsbild

Det enda som känns motsägelsefullt med denna jättearmé (som Sauron uppenbarligen hade tillgång till) är att han väntade så länge på att inleda sin massiva attack mot Gondor. Det tog så klart tid att samla ihop den, men så värst effektivt tycks det inte ha varit. Men han hade känsla för dramatik, gamle Gorthaur!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 27, 2008 11:38 am 
Maia
Användarvisningsbild

Han trodde att den armén var mer än tillräcklig för att mosa Gondor ändå. Fast om jag varit honom hade jag nog tömt Mordor på trupper (alltså om jag inte trodde att någon skulle förstöra Ringen).

Han hade nog lyckats riktigt bra med det om inte Rohirrim hade tagit vägen genom Drúadans skog och istället tvingas strida mot dom orcherna som slagit läger vid vägen istället. Sen så kunde han ju inte förutse de dödas armé heller.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 27, 2008 12:18 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Håller med, men det jag menade var varför han inte inledde sin stora kampanj tidigare. Med de resurserna han hade borde han kunnat överta Gondor flera år tidigare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 27, 2008 1:35 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag har ofta ställt mig den frågeställningen. Men det verkar som att Sauron blev riktigt stark först på slutet. Kanske hade inte Grond blivit helt färdigsmidd. Hur som helst så är det tydligt utifrån texten att han helt enkelt inte var riktigt förberedd för krig än, hur konstigt det än kan verka.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 27, 2008 5:03 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Nä, man får anta att det är så, för annars kan man grubbla ihjäl sig över hans dumhet. Men samtidigt var ju risken att någon skulle lyckas förstöra ringen så minimal, så han kände sig kanske säker tills han fick syn på Aragorn i sin sten!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 28, 2008 2:06 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Värt att tänka lite på är att vid exempelvis "Bilbo" (bokens) tid hade Sauron ännu inte återvänt till Mordor, utan detta gjorde han efter Vita rådets stormning av Dol Guldur. Enligt mitt exemplar av "Ringens värld" framträdde han öppet i Mordor och började samla sina armeer runt år 2951 av den Tredje åldern. Dvs runt 69 är innan den tid "Sagan om ringen utspelar sig". Visserligen hade han grunderna av sitt rike kvar, men ta Barad-Dur som exempel. Denna tog runt 600 år att bygga och nu hade han 70 år att återuppbygga den. Så det var mycket möjligt att upprustningen inte var helt klar när detta inträffade, även om 70 år kan tänkas vara mycket.

Sedan skulle jag gissa på att anledningen till varför han inte använde allt han hade är enkelt att en sådan förflyttning är otroligt svår att genomföra. Det måste ha varit nog svårt att försörja varenda soldat vid belägringen av Minas Tirith, med tanke på att dessa nästan fyllde hela Pelennors slätt.
Därför använder han sig av fler attacker som är lättare att genomföra

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 28, 2008 2:38 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Jo, men han behövde inte återuppbygga Barad Dûr, eftersom det inte gick att rasera, och ca 70 år för en så mäktig maia tycker jag är gott om tid. När han väl vet att ringen återfunnits borde han också lagt alla resurser på att krossa Gondor så snabbt som möjligt. Med dem ur vägen fanns det inga fler fiender starka nog att motstå honom, särskilt som de nog skulle haft svårt att enas (tex känns rohirrim, alver och dvärgar inte troliga i ett sådant samarbete). Men vi får väl anta att det var just logistiken det föll på, och inte på Saurons lathet eller olust inför företaget.

Efter att ha förstört Osgiliath förstår jag inte varför Sauron inte fortsatte. Om Grond inte var färdig, och han inte kunde krossa Tiriths port, kunde han ha belägrat staden och sett till att de svalt ihjäl därinne, samtidigt som piraterna kunde huserat i Pelargir och sedan rört sig västerut mot Dol Amroth tillsammans med Mordors folk. Om de attackerat alla gårdar hade maten snabbt tagit slut.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 28, 2008 4:15 pm 
Maia
Användarvisningsbild

" ca 70 år för en så mäktig maia tycker jag är gott om tid" är väl ganska så subjektivt. Barad-dur var inget litet byggnadsverk. Men hur som helst så stod Barad-dur färdigt nåt år före Ringens krig.

Om jag hade varit Sauron hade jag struntat helt i att återuppbygga Barad-dur förrns alla mina fiender var underkuvade... Antagligen krävdes det tiotusentals orcher för att bygga barad-dur. bättre hade varit att vinna flodövergången o parkera sig utanför minas tirith o picknicka medan försvararna svälter ihjäl. om 80%* av mordors krigsmakt deltog i den belägringen så borde det ha räckt till att hålla borta rohirrim o förstärkningar från kusten. det borde ha räckt mer än väl... för tid har han ju. bara att sitta o vänta tills dom svälter ihjäl, för dom skulle inte kunna bryta belägringen.

*säg att 80% motsvarade 200 000 orcher, haradrim, östringar m.m. av mordors krigsmakt vid en viss tidpunkt, typ år 3000. om sauron aldrig byggt barad-dur.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 29, 2008 12:46 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Vi vet väl sedan inte riktigt hur stark Gondor var, kanske en för tidig invasion kunde slåss tillbaka av Gondor, kanske Sauron ville vänta tills han visste att Saruman hade försett Rohan "ur stridbad skick" så Gondor inte kunde förvänta sig förstärkning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 30, 2008 10:33 pm 
Maia
Användarvisningsbild

mm det är inte så lätt det där. det faktum att rohirrim isf skulle kunna hjälpa gondor är nånting som gör att 200 000 orcher m.m kanske är lite för lite. för om saruman inte attackerat hade dom nog kunnat skicka 10 000 ryttare till minas tirith. det hade varit rätt svårt för sauron att stoppa dom även om han visste om det på förhand.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]