Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 1:02 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: mån jul 29, 2019 10:06 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Den stegrande kamelen skrev:
John Howe kan jag ha och mista, även om hans deltagande innebär en viss betryggande kvalitetsstämpel. Men att Tom Shippey är med i teamet bakom Amazons serie gör mig mycket förhoppningsfull! :D



Jag har inte det där orcbook men jag antar att han ska vara någon sorts expertkonsult och inte manusförfattare?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: mån jul 29, 2019 10:57 pm 
Online
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Tenderfoot skrev:
Jag har inte det där orcbook men jag antar att han ska vara någon sorts expertkonsult och inte manusförfattare?

För mig funkar det att se klippet utan att vara inloggad. Men ja, jag antar det. "Tolkien Scholar" är vad de kallar hans roll, tydligen.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: ons sep 04, 2019 9:03 pm 
Online
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Första huvudrollsinnehavaren i TV-serien har nu offentliggjorts, även om de inte talar om vilken roll han skall spela. Och det blev Eustace Scrubb!
https://www.moviezine.se/nyheter/will-p ... ngen-serie

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: lör dec 21, 2019 11:00 pm 
Online
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
"Unga" Galadriel har nu rollbesatts! Det blev en för mig okänd förmåga vid namn Morfydd Clark.
https://deadline.com/2019/12/the-lord-o ... miMoeVQ0v0

(Eftersom vi råkar ha två trådar i den här avdelningen så kanske vi kan använda den här för rena nyheter och den andra för diskussioner och spekulationer?)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: tis jan 14, 2020 10:09 pm 
Online
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Just nu håller seriens Twitter-konto på att släppa ifrån sig ett antal namn på skådisar som skall vara med. Inget namn jag känner igen, men så hänger jag inte direkt med i filmvärlden heller. Och man kan ju lätt hitta info om var och en. Rätt bra att det verkar vara relativt okänt folk, skulle jag säga.

Robert Aramayo, Owain Arthur, Nazanin Boniadi, Tom Budge, Ismael Cruz Córdova ... Och så Morfydd Clark då, som har kungjorts redan tidigare. Totalt skall de tydligen droppa femton namn nu i kväll. Får kolla in igen senare ...

https://twitter.com/LOTRonPrime/status/ ... 4915651585

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: tis jan 14, 2020 10:42 pm 
Online
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Här är en sammanfattande artikel med alla de tillkännagivna skådespelarna. Dessutom nämns att Will Poulter ("Eustace Scrubb" från Narniafilmerna) har hoppat av igen.
https://deadline.com/2020/01/lord-of-th ... 202830413/

Citera:
Amazon Studios at TCA today announced the first group of regulars set to star in their adaptation of J.R.R. Tolkien’s The Lord of the Rings series. The cast officially includes Robert Aramayo, Owain Arthur, Nazanin Boniadi, Tom Budge, Morfydd Clark, Ismael Cruz Córdova, Ema Horvath, Markella Kavenagh, Joseph Mawle, Tyroe Muhafidin, Sophia Nomvete, Megan Richards, Dylan Smith, Charlie Vickers, and Daniel Weyman. Cameras roll next month. Table reads in New Zealand are already underway.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: ons jan 15, 2020 11:08 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Inte särskilt hög medelålder på det gänget. Det lär tillkomma några äldre, etablerade namn senare.
Morfydd Clark är med i en rätt skruvad Dracula-serie på Netflix som går nu.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: tor jan 16, 2020 7:29 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Vilar ju inte direkt någon Midgårda stämning över dessa mugshots... https://www.instagram.com/p/B7UOib_JGZb/

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: tis jan 26, 2021 3:54 pm 
Online
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Det var väldigt länge sedan TheOneRing.net var en omistlig sida, men det här var faktiskt en riktigt bra artikel, tyckte jag. Det är en av deras mer pålästa medarbetare som spekulerar kring vad TV-serien, eller åtminstone dess första säsonger, kan komma att handla om, utifrån det lilla som avslöjades i PR-puffen som släpptes nyligen (som TORn kallade för en "synopsis" :lol:). Låter både trovärdigt och lovande!
https://www.theonering.net/torwp/2021/0 ... th-series/

Demosthenes skrev:
Thus, a starting point for the series could be during the lifetime of Tar-Aldarion. It’s a time of change in both Numenor and Middle-earth that might allow one to cover:

* Numenor’s rise as a power in Middle-earth (SA725 and on)
* The establishment of the Noldorin realm of Eregion (SA750 and on)
* Sauron’s gradual emergence and recognition as the new Dark Lord (SA500 to SA1500)
* Sauron’s concurrent seduction of Celebrimbor and the other elvish smiths of Eregion, and the forging of the Rings of Power (SA1200 to SA1600)
* The invasion and destruction of Eregion (SA1695 to SA1697)
* The arrival of Numenor’s fleet, which destroys Sauron’s forces and expels him from Eriador (SA1700 to SA1701)

Yes, that is a lot to cover.

Such a story would draw its primary narrative basis from two parts of Unfinished Tales. The first: Aldarion and Erendis: The Mariner’s Wife. The second: the text “Concerning Galadriel and Celeborn” that is part of The History of Galadriel and Celeborn. The story of Aldarion and Erendis has the strong emotional pull of personal stakes, while Galadriel and Celeborn brings in characters who are already familiar and have broad appeal to many who have only watched Peter Jackson’s films.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: tis jan 26, 2021 10:19 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Här är en lite mer skeptisk kommentar. Jag är nog mer inne på hans linje och kommer inte direkt att ligga sömnlös i väntan på premiären. Man jag hoppas jag har fel!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: lör jan 30, 2021 5:02 pm 
Online
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Pellegrino skrev:

Nah, jag ids inte kolla på en filmsnutt. I synnerhet inte en så gapig sådan som försättsbilden får den där att se ut som. :) Hade de något viktigt att säga så borde de ha sagt det skriftligen.

Jag föredrar att leva vidare i min villfarelse att det här kan bli ganska bra! :mrgreen:

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: sön jan 31, 2021 9:58 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Tja, man vet ju aldrig, det kan ju bli bra! Amazongänget har säkert hört uttrycket Get woke, go broke och vet hur det brukar gå ekonomiskt för de produktioner som sätter woke-kultur och identitetspolitik före konstnärlig frihet. Min gissning är att de svettas rätt mycket i sina sammanträden: hur ska de klara balansgången att bocka för alla kryssrutor i identitetsmatrisen och samtidigt skapa en naturligt tilldragande berättelse som drar tittare till TV-apparaterna?

Om de har modet att låta sina medarbetare vara kreativa och slippa ideologiska tvångströjor blir det säkert bra!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: ons jul 28, 2021 11:14 am 
Online
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Gissar att ni redan läst det här? Jag hade råkat missa det fram till nyss, trots att det är en vecka gammalt: Massor av små spännande "läckta" nyheter från TV-serien!
https://www.theonering.net/torwp/2021/0 ... halflings/

Det här är nog den största nyheten:
Citera:
*CONFIRMED* for the 1st time EVER: elements & passages from “The Silmarillion” and “Unfinished Tales” are licensed by Amazon Studios for this adaptation [we broadly speculate those are sections of the book relative to Númenor and Rings of Power including full rights to stories licensed in the Appendices of “The Lord of the Rings,” which already mention Númenor and much more. Actors had posted instagram pics from Silm over the last 18 months.]

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: mån aug 02, 2021 7:33 pm 
Online
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Är det där de två träden? Betyder det att de från sitt andra åldern-perspektiv också kommer att erbjuda tillbakablickar ännu längre tillbaka?
https://www.theonering.net/torwp/2021/0 ... fall-2022/

Bild

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stor TV-serie av LotR på gång?
InläggPostat: tis aug 03, 2021 11:40 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Vi har fått ett datum också.

Citera:
Amazon Studios’ The Lord of the Rings Original Series

Will Premiere Friday, September 2, 2022 on Prime Video

The highly anticipated new series will premiere exclusively on Prime Video in more than 240 territories and countries around the world


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010