Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 9:40 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur bra är Deciphers LotR RPG?
InläggPostat: mån aug 04, 2003 3:10 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:14 pm
Inlägg: 210
Ort: Näsbypark
Det är säkert många av er som hunnit köra en hel del i Tolkiens värld med Deciphers rollspel. Vad tycker ni? Fungerar reglerna bra? Infinner sig den rätta stämningen? Finns det några besvärande bromsklossar eller idiotiska regler?
Och kanske viktigast, är spelet värt pengarna - är det prisvärt?

Om nu någon gammal räv (som jag) ägnat mycket tid i MERP skulle en beskrivande jämförelse verkligen uppskattas.

_________________
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 22, 2003 12:36 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2003 1:30 am
Inlägg: 331
Då jag är lite nostalgisk av mig så har jag på grund av min kärlek till MERP själv inte köpt Deciphers rollspel. Men jag har pratat med många som spelat det, och kritiken har endast varit positiv. Bra och snabba regler som tar hänsyn till Midgårds "naturlagar" och skapar den där speciella Tolkienkänslan.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 19, 2003 12:43 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
har iofs inte hittat någon att spela med ännu (=
[fast jag börjar göra de nu]

men av att läsa corebooken känns de innhållsrikt och trevligt.

(mina erfarenheter av den tidigare varianten var inte uppskatat, fast de beror iofs på de verklighetstroliga tabellerna, vilket är trevligt)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 21, 2003 10:04 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tis okt 14, 2003 9:34 am
Inlägg: 124
Ort: Umeå
Reglerna är bra och enkla. Hela tiden refereras till böckerna och den rätta stämningen finns där definitivt. På det stora hela finns inga större saker att klaga på. Vi har spelat några MERP-äventyr som jag konverterat, och dessa har fungerat helt klart godkännt.

De negativa saker som här är värda att berätta om är dessa:

- I spelet infinner sig den där känslan av "slöa svärd/stålhud" när strid uppstår, men så är det ju i level-baserade rollspel när kroppsdelar inte används. Det är omöjligt att döda en orc med ett hugg om man följer reglerna.

- Magi bland vanligt folk är även i Deciphers version likt MERP allt för förekommande. Wizard och Loremaster är två yrken ("orders") som kan trollkonst. Detta anser jag ska vara förbehållet istari och möjligtvis noldor/sindar, vilket jag också infört i min kampanj.

- Decipher har istället för att använda sig av egna tecknare med egen stil, valt att använda bilder från filmerna. Detta gör att, till trots att själva spelet baseras på Tolkiens böcker och inte Jacksons filmer, man ibland (jag säger ibland) låter sig inspireras av filmerna istället, vilket är synd. Foton ger också ett B-igare intryck. Egna teckningar finns i regelböckerna, men de är få.

- Decipher är dåliga på att producera och publicera äventyr. Hitils har endast ett givits ut - "The House of Margil" - ett kort, men välskrivet äventyr som följde med spelledarskärmen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 28, 2003 1:44 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Håller med Marcus på många håll faktiskt.

Fast jag har dåliga erfarenheter av MERPs realitiska skade system (en pil i halsen på första spelträffen. hej då nu för du inte vara med...).

magi systemet säger typ att man igenom mycket studier kan lära sig lite magi. hrmm korkat. och att istari lär ut magi till andra känns också lite dumt.

aha, illustrationerna, ja alldels för filmen (betänk även att spelet gav ut när bara LOTR fanns ute...)

Tycker iofs att man ska skriva egna äventyr mer en spela köpta, men men... Dechiper TCGet var iofs värre...

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010