Reglerna är bra och enkla. Hela tiden refereras till böckerna och den rätta stämningen finns där definitivt. På det stora hela finns inga större saker att klaga på. Vi har spelat några MERP-äventyr som jag konverterat, och dessa har fungerat helt klart godkännt.
De negativa saker som här är värda att berätta om är dessa:
- I spelet infinner sig den där känslan av "slöa svärd/stålhud" när strid uppstår, men så är det ju i level-baserade rollspel när kroppsdelar inte används. Det är omöjligt att döda en orc med ett hugg om man följer reglerna.
- Magi bland vanligt folk är även i Deciphers version likt MERP allt för förekommande. Wizard och Loremaster är två yrken ("orders") som kan trollkonst. Detta anser jag ska vara förbehållet istari och möjligtvis noldor/sindar, vilket jag också infört i min kampanj.
- Decipher har istället för att använda sig av egna tecknare med egen stil, valt att använda bilder från filmerna. Detta gör att, till trots att själva spelet baseras på Tolkiens böcker och inte Jacksons filmer, man ibland (jag säger ibland) låter sig inspireras av filmerna istället, vilket är synd. Foton ger också ett B-igare intryck. Egna teckningar finns i regelböckerna, men de är få.
- Decipher är dåliga på att producera och publicera äventyr. Hitils har endast ett givits ut - "The House of Margil" - ett kort, men välskrivet äventyr som följde med spelledarskärmen.
|