Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 1:03 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Recensioner
InläggPostat: tis feb 05, 2013 8:31 pm 
Online
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Cotume skrev:
Tyvärr är det ännu värre, tack vare 3D har biograferna kunnat höja upp priset något rejält.

Ja just det, det har du rätt i. Jag har själv inte sett den i 3D, men jag ser nu att de vill ha 155 spänn för biljetterna till den versionen! :shock:

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recensioner
InläggPostat: tor feb 14, 2013 11:10 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Såg nu att Tom Shippey har recenserat filmen i Times Literary Supplement. :)

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recensioner
InläggPostat: mån feb 18, 2013 5:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Vad tolkienexperterna och christophervännerna Wayne Hammond och Christina Scull säger får väl också ses som en sorts recension:

The Hobbit: An Unexpected Journey
Before Peter Jackson’s Fellowship of the Ring was released twelve years ago, we watched its trailers and read advance magazine and newspaper articles, and genuinely hoped it might be a good adaptation, or at least a good film. It was neither. Even so, we saw The Two Towers and The Return of the King as well, because as Tolkien scholars we felt that we might be asked to comment about them, and we were. Now the first of the Hobbit films is upon us, but this time we’re staying home. The many trailers and clips and podcasts for An Unexpected Journey made it clear enough, and most of the reviews have confirmed, that it’s a bloated, loud, violent indulgence by Jackson and co. For our readers who have seen An Unexpected Journey and liked it, we’re happy for you. For us, it would be certain discomfort and a waste of fifteen dollars (2D at matinee). So no, thank you.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recensioner
InläggPostat: tis feb 19, 2013 11:04 am 
Online
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Shippey-recensionen var utmärkt, precis som man kunde vänta sig. Tack för den! (Och tack till den välgörare som hämtat ut den från bakom Times tullport.) Shippey har mycket kritik mot Jackson, oftast berättigad sådan tycker jag, men motiverar den väl och ger också plats för en del beröm. Hammond & Sculls uttalande är däremot bara barnsligt och sänker dem ett pinnhål i mina ögon.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recensioner
InläggPostat: tis feb 19, 2013 12:07 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Som motvikt till Hammond & Sculls barnsliga surmulenhet kan jag rekommendera en annan tolkienexpert och christopherväns barnsliga (och smittande) förtjusning i filmen:

My first response is Wow, what a movie.

My second is vast relief that they didn't blow it: this is the HOBBIT movie those of us who love the book and enjoyed the Peter Jackson LotR films have been hoping for.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recensioner
InläggPostat: tis feb 19, 2013 1:55 pm 
Online
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Ja, det där blev man ju betydligt gladare av! Och bortsett från den något överentusiastiska inledningen som du citerar delar av var det ändå en genomtänkt och genomarbetad recension, väl värd att läsa. Fast jag håller nog inte med honom om att Torin i boken, till skillnad från i filmen, är god och glad hela vägen tills han blir knäpp av drakguldet, att det inte redan fanns tecken på hur han blev i slutet. (Fast den här snubben verkar å andra sidan ha läst och studerat The Hobbit väldigt mycket mer än vad jag gjort, så han har säkert fog för sin uppfattning.)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recensioner
InläggPostat: tis feb 19, 2013 3:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Fast jag håller nog inte med honom om att Torin i boken, till skillnad från i filmen, är god och glad hela vägen tills han blir knäpp av drakguldet, att det inte redan fanns tecken på hur han blev i slutet. (Fast den här snubben verkar å andra sidan ha läst och studerat The Hobbit väldigt mycket mer än vad jag gjort, så han har säkert fog för sin uppfattning.)

Jag håller nog med dig (och då är den där snubben alltså ändå snubben bakom The History of The Hobbit). Film-Torin känns mycket mer oberäknelig och febrigt intensiv, i linje med vad Shippey säger om "Jackson's insistence that characters in his movies must have some form of 'a journey' " och "a change of heart". Men hur det ska sluta anar vi nog mest på grund av att vi antar att det ändå slutar som i boken. Bok-Torin däremot ändrar sig egentligen inte, utan den sjuka han har från början får helt enkelt ha sitt förutbestämda förlopp.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010