Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:13 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Om Tolkienisternas telegrambyrå
InläggPostat: tis dec 27, 2005 9:31 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Sedan den 27/12 2005 har detta forum ersatt den sällan använda telegrambyrån under Tolkiens Ardas nyhetssektion Senaste nytt från Arda.

Det sker hela tiden saker i Tolkienvärlden och nya produkter kommer ständigt ut på marknaden. Men mycket av detta går oss förbi, eftersom de allra flesta inte är medvetna om vad som händer. Och de som vet känner inte till något ställe där de kan berätta om det inträffade för alla andra. Tanken är att Tolkienisternas telegrambyrå ska vara den platsen! Här vill vi samla alla de nyhetshändelser som rapporteras och diskuteras i olika undanskymda vrår av forumet.

Alla som är intresserade av Tolkienfrågor kan här rapportera nyheter och diskutera det som händer och sker. När du rapporterar en nyhet -- skapa en ny tråd ("Nytt inlägg"). Sedan kan alla som läser snabbt hitta nyheten och diskutera det inträffade i tråden.

Tolkienisternas telegrambyrå bevakas intensivt av Tolkiens Ardas nyhetsredaktion. Av nyheterna som rapporteras här skriver sedan våra reportrar notiser som publiceras i Tolkiens Ardas nyhetssektion Senaste nytt från Arda, så att de når en än bredare läsekrets. Genom att rapportera nyheter i telegrambyrån hjälper du alltså Tolkiens Arda.

Vill du bli reporter i Tolkiens Ardas nyhetsredaktion? Hör i så fall av dig till mig (Gustav) här på forumet.

Välkommen att skriva -- ofta och mycket!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 21, 2006 3:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 29, 2004 3:20 am
Inlägg: 1025
Ort: stockholm
[Detta föregicks av en rad nu raderade spam-inlägg. /Gustav]

Snälla någon mod, ta bort de här två användrarna... Behöver väl knappast PMa dem eller något, det är uppenbarligen inte riktiga människor.

_________________
I wished to be loved by another, but I desire no man's pity.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 21, 2006 3:28 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
De är dessutom inte riktiga användare eftersom det står gäst under. Trodde att det var omöjligt med gästinlägg numera.

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 21, 2006 5:00 pm 
Brehmer skrev:
De är dessutom inte riktiga användare eftersom det står gäst under. Trodde att det var omöjligt med gästinlägg numera.

Trodde inte jag heller, har nämligen aldrig lyckats med det själv.

Borde väl dock gå att spärra ip-nummer..?


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 21, 2006 7:37 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Har just plockat bort fyra ytterligare robotinlägg. Det tycks komma flera nya varje dag just till den här tråden, så att bara ta bort inlägg åtgärdar inte problemet. Det finns flera olika steg som man kan prova med. Nu försöker vi med att bannlysa IP-numret, så får vi se om det hjälper ...

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 21, 2006 11:12 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Första åtgärden måste rimligen vara att ändra så att den här tråden, precis som (nästan) alla andra på forumet, kräver att man är registrerad för att kunna skriva. Gissar att det bara är en miss att det är tillåtet med gästinlägg här.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 21, 2006 11:26 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Den stegrande kamelen skrev:
Första åtgärden måste rimligen vara att ändra så att den här tråden, precis som (nästan) alla andra på forumet, kräver att man är registrerad för att kunna skriva. Gissar att det bara är en miss att det är tillåtet med gästinlägg här.

Jag tror att default-inställningen är att gästinlägg tillåts, men någon med administratörsrättigheter har markerat många forum så att det inte går, ser jag nu. Själv har jag inte märkt något stort problem med gästpostande tidigare, och i så fall är det ju ingen nackdel att tillåta det. Blir det problem kan man enkelt ändra. I ett mycket stort forum är det väl lätt att förstå att gäster kan vara ett problem, men är det så här? I just detta nyhetsforum tycker jag att det vore trevligt om även gäster hjälpte till med nyheter, men att stänga av deras åtkomst är förstås ett av en rad möjliga grepp för att hindra spam-posterna här.

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 22, 2006 3:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Nej, default-inställningen är inte att gästinlägg tillåts. Av forumets 34 avdelningar är det vad jag minns bara tre eller fyra till förutom den här som inte är spärrade för gästinlägg. Samtliga dessa har från och till haft problem med spam av den här typen. Nätet är tyvärr fullt av spamrobotar som letar efter oskyddade fora att sätta klorna i, så att spärra någon enstaka IP-adress förslår inte långt. Jag kan i och för sig förstå tanken bakom att hålla just den här avdelningen öppen, även om den ju ännu inte har börjat fungera som det är tänkt, och även om det även framgent är osannolikt att någon annan än de som är intresserade nog att redan vara registrerade på forumet kommer att delta i nyhetsrapporteringen. Men övriga öppna avdelningar borde i alla fall stängas. Det är ju extra viktigt på ett forum som det här, där admin-funktionen sköts av ett litet fåtal ytterst sporadiskt närvarande personer och det kan gå lång tid mellan spam och åtgärd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 22, 2006 4:48 pm 
När jag mitt konto inte har fungerat så har jag aldrig lyckats med att skriva gäst-inlägg.


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 22, 2006 5:57 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Den stegrande kamelen skrev:
Nej, default-inställningen är inte att gästinlägg tillåts. Av forumets 34 avdelningar är det vad jag minns bara tre eller fyra till förutom den här som inte är spärrade för gästinlägg. Samtliga dessa har från och till haft problem med spam av den här typen. Nätet är tyvärr fullt av spamrobotar som letar efter oskyddade fora att sätta klorna i, så att spärra någon enstaka IP-adress förslår inte långt. Jag kan i och för sig förstå tanken bakom att hålla just den här avdelningen öppen, även om den ju ännu inte har börjat fungera som det är tänkt, och även om det även framgent är osannolikt att någon annan än de som är intresserade nog att redan vara registrerade på forumet kommer att delta i nyhetsrapporteringen. Men övriga öppna avdelningar borde i alla fall stängas. Det är ju extra viktigt på ett forum som det här, där admin-funktionen sköts av ett litet fåtal ytterst sporadiskt närvarande personer och det kan gå lång tid mellan spam och åtgärd.

Okej, jag lyssnar gärna på de som har större erfarenhet av hur användandet av forumet funkar i praktiken än jag. Säg till om det finns någon undanskymd vrå av forumet som av misstag lämnats öppen för gästinlägg (om dessa inlägg där uppfattas som kontraproduktiva för det allmännas bästa). Just detta forum får väl vara ett undantag tills vidare.

Administratörsroller bör i allmänhet begränsas till en eller ett par personer. Moderatorer kan det dock finnas fler av, och det räcker med att vara moderator för att man ska kunna ta bort spam. Som jag har förstått det fungerar det med moderatorerna, och truppen omfattar personer som är mycket närvarande. Men finns det förslag på förbättringar så är sådana alltid välkomna.

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 22, 2006 6:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Gustav skrev:
Administratörsroller bör i allmänhet begränsas till en eller ett par personer. Moderatorer kan det dock finnas fler av, och det räcker med att vara moderator för att man ska kunna ta bort spam.

Håller helt med om det! Håller också med om att det funkar rätt hyggligt med modereringen för närvarande, även om det förstås finns stort utrymme för förbättringar. Men det orkar jag inte gå in på nu. Det finns dock två problem med nuvarande upplägg:

För det första räcker det inte alltid att bara ta bort spaminlägget, utan det kan också vara lämpligt att t ex spärra en IP-adress (som du var inne på förut) eller, om det handlar om registrerade användare, att ta bort dessa och kanske spärra det användarnamn och/eller den mailadress som använts i registreringen. (Det är nämligen rätt vanligt, tyvärr, även med spamrobotar som registrerar sig.) För att göra sånt behövs en administratör, så det gäller att moderatorn som rensat verkligen informerar admin om vilka ytterligare åtgärder som behövs.

För det andra, och detta antar jag är en ren miss, så har moderatorerna inte tillgång till alla fora. Älva kunde t ex inte rensa upp i den här tråden, då hon saknade behörighet.

De avdelningar förutom den här som, enligt ett inlägg jag skrev i ämnet för något halvår sedan, har varit öppna för gästinlägg är: Dator- och tv-spel, Fantasy utanför Midgård och Projekt: Fjärde åldern. Jag orkar inte kolla efter om så fortfarande är fallet, men om så stängs de med fördel!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 22, 2006 7:49 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Den stegrande kamelen skrev:
För det första räcker det inte alltid att bara ta bort spaminlägget, utan det kan också vara lämpligt att t ex spärra en IP-adress (som du var inne på förut) eller, om det handlar om registrerade användare, att ta bort dessa och kanske spärra det användarnamn och/eller den mailadress som använts i registreringen. (Det är nämligen rätt vanligt, tyvärr, även med spamrobotar som registrerar sig.) För att göra sånt behövs en administratör, så det gäller att moderatorn som rensat verkligen informerar admin om vilka ytterligare åtgärder som behövs.

Ja, det systemet bygger ju på att moderatorerna vid behov kontaktar en administratör. Jag brukar bli kontaktad i dessa ärenden då och då, så jag hoppas att det hela fungerar.

Den stegrande kamelen skrev:
För det andra, och detta antar jag är en ren miss, så har moderatorerna inte tillgång till alla fora. Älva kunde t ex inte rensa upp i den här tråden, då hon saknade behörighet.

Jepp, det är en miss. Problemet uppkommer när nya forum skapas, som inte anpassas efter hur de övriga ser ut i alla olika tabeller som finns i administreringspanelen. Jag har försökt att åtgärda detta nu, så att moderatorerna kommer åt allt som de ska komma åt.

Den stegrande kamelen skrev:
De avdelningar förutom den här som, enligt ett inlägg jag skrev i ämnet för något halvår sedan, har varit öppna för gästinlägg är: Dator- och tv-spel, Fantasy utanför Midgård och Projekt: Fjärde åldern. Jag orkar inte kolla efter om så fortfarande är fallet, men om så stängs de med fördel!

Tack för att du kollade upp detta -- nu har jag stängt dessa för gästinlägg.

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 22, 2006 7:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Bra jobbat, Gustav!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 23, 2006 12:48 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Har tagit bort två tidigare inlägg pga. spam från en användare som kallar sig cdwarez som tydligen fortfarande kan göra inlägg här?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 23, 2006 12:57 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Älva skrev:
Har tagit bort två tidigare inlägg pga. spam från en användare som kallar sig cdwarez som tydligen fortfarande kan göra inlägg här?

Gästinlägg är ju tillåtna i den här avdelningen, cdwarez är ingen registrerad användare. Men det är möjligt att förbjuda användarnamn även i öppna avdelningar. Det kanske vore en bra idé att förbjuda alla användarnamn som innehåller "warez", till exempel?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010