Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 12:55 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 22, 2004 8:51 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
[quote="Morningstar kort sagt, mörkret vann tillslut. Länge leve Sauron! Länge leve Melkor!
[/quote]

Tack för den komplimangen :D

Men allvarligt talat så vill jag helst inte leva som slav under nån av dessa herrar :)

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 23, 2004 8:59 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det är inte klokt vad du hittar gamla trådar! :shock:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 23, 2004 9:06 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Man letar och tittar på trådar som man tycker verka intressanta :)

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 30, 2004 7:48 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tis dec 16, 2003 7:29 pm
Inlägg: 688
Ort: Vänersborg
Men vad skulle Sauron göra sen då? Jag menar, hela hans liv har i stort sett gått ut på att lägga världen för sina fötter genom krig. Om om han nu lyckades med det, vad skulle hända sen?

Sauron: "jaha, nu är jag då en allsmäktig härskare. Jag kontrollerar allt. Men vänta nu. Allt jag har gjort är att kriga och nu finns det inte nån mer att kriga mot!"

_________________
Stone by stone I wall you in
Stone by stone
I'll always be with you


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 30, 2004 7:55 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Han skulle väl blicka åt väster. Har man blivit en världshärskare försvinner all förstånd. Man blir för övermodig helt enkelt.

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 31, 2004 6:05 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tis dec 16, 2003 7:29 pm
Inlägg: 688
Ort: Vänersborg
jo, men sen när det verkligen inte finns nåt mer att erövra. Om han faktiskt lyckades ta över ALLT? låter som om det skulle bli tråkigt i längden...

_________________
Stone by stone I wall you in
Stone by stone
I'll always be with you


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 01, 2005 2:55 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Tyarime skrev:
jo, men sen när det verkligen inte finns nåt mer att erövra. Om han faktiskt lyckades ta över ALLT? låter som om det skulle bli tråkigt i längden...
Då skulle antagligen hans vaksamhet minska och en falsk säkerhet inträda således skulle säkert en skara undanflydda människor, alver och dvärgar i bergen börja erövra allt mer land och slutligen slå ned honom. Eller så skulle olika Orkförband under starka ledare fösöka styra egan landområden växa i styrka och sedan försöka nedslåp Sauron.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 01, 2005 7:00 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Tror du? Jag tror inte att orkerna skulle kunna enas till en sådan utsträckning och jag tror att människorna/alverna/dvärgarna skulle vara för få. Jag tycker att det i det läget är troligare att Arda skulle gå under än att Sauron skulle störtas.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 01, 2005 7:10 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
och orkerna är inte så smarta att utmanna Sauron!!

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 01, 2005 7:17 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Finns det inte orker som är mer för sig själva, dvs. inte har kontakt med Sauron? Alla goblins som bor i bergen och så. Det finns ju även en motsättning mellan t.ex. Snaga-hai och Uruk-hai så jag tror mycket väl att det skulle kunna bli ett "inbördeskrig" orker emellan. Sauron skulle säkert slå ner små uppror i början, men efter ett tag kanske de skulle organisera sig mer, förena sig och bilda en stark motståndsrörelse som till slut blev stark nog att störta Sauron.

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 01, 2005 7:58 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag tror inte att de kan ena sig under någon och dessutom skulle Sauron kunna besegra dem med list och trolldom även om hans fiender var numerärt övermäktiga.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 01, 2005 9:40 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Jo men en mäktig härskare kan aldrig vara tillräckligt mäktig för att inte bli besegrad. Således är jag fullt övertygad om att en spillra av "goda" raser skulle kunna uträtta stora delar på grund av Saurons slöhet och underskattning. Sedan skulle det säkert födas en ork som var tillräckligt smart för att kunna utmana Sauron. Inte personligen men denne ork skulle vara en så skicklig taktiker, demagog och strateg så att han skulle bli ett hot. Kanske tillochmed ingå alliasn med de "Goda."

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 02, 2005 1:08 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Men problemet är att de goda skulle vara otroligt få och antagligen inte särskilt starka heller då de inte har kunnat praktisera t ex smide på många år. Orkerna är många men de flesta skulle säkert stödja Sauron av rädsla istället för att ge sig in på något osäkert bakom en ledare som de troligen själva bara skulle vilja ta makten av iaf. En allians med "de goda" skulle väl vara möjlig och om en alv eller människa skulle leda orker kanske de skulle kunna störta Sauron men orker skulle aldrig acceptera en mänsklig eller alvisk ledare.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 02, 2005 6:29 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Tyarime skrev:
jo, men sen när det verkligen inte finns nåt mer att erövra. Om han faktiskt lyckades ta över ALLT? låter som om det skulle bli tråkigt i längden...


Vad jag menade med övermod är att han skulle gå under. Ingen kan utmana västerns kraft. Inte ens med ringen kan Sauron besegra Eonwë i en strid. Hur ska han då besegra Tulkas och, möjligtvis, Saurons skapare Erú?

Som sagt. Sauron skulle besegra alla "goda" folk om han vann ringkriget. Han skulle vara envåldshärskare. Som alla andra mäktiga ledare skulle han vilja erövra västern. Men där skulle allt ta stopp. Han skulle säkert besegras på något okänt sätt. Ha inga illutioner att han kan vinna. Av just den anledningen ser jag inte "om"frågan som relevant.

De enda felen i min teori gäller vattnet och kontinenten. Orcerna avskydde vatten. De skulle aldrig bygga båtar. Båtarna skulle gå under på väg dit. Sauron har nog inget knep att flytta över orcerna till västern. Om han ens hittar Valarnas hem. Sedan finns stora landsmassor öster om Midgård. Varför ska han inte ta dem?

Nåväl. Det är min teori.

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 03, 2005 1:45 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Túrin Turambar skrev:
Men problemet är att de goda skulle vara otroligt få och antagligen inte särskilt starka heller då de inte har kunnat praktisera t ex smide på många år. Orkerna är många men de flesta skulle säkert stödja Sauron av rädsla istället för att ge sig in på något osäkert bakom en ledare som de troligen själva bara skulle vilja ta makten av iaf. En allians med "de goda" skulle väl vara möjlig och om en alv eller människa skulle leda orker kanske de skulle kunna störta Sauron men orker skulle aldrig acceptera en mänsklig eller alvisk ledare.

Jag tror absolut att de skulle kunna praktisera smide. Provisoriska smedjor som fullt ut skulle kunna tillverka vapen och rustningar med hjälp av spillrorna av Dvärgar, Alverna skulle hjälpa till med läkarvård och annan "alvmagi såsom lembas och annat. Människorna skulle stå för kvantiteten :) och offerviljan. De kanske först skulle söka tillgång och försöka rensa ut en avlägsen och någorlunda skyddad dal med gamla dvärggruvor. och därifrån sprida sig vidare över landet. Orkerna som Sauron skulle befoga över skulle delvis leda till hans undergång eftersom de inte i längden skulle kunna samsas utan istället alltid bedriva inbördes krig om profitabla landområden. om vi tänker oss en lång tidsperiod under flera hundra år skulle det säkert komma en stark orkledare som skulle söka allians med de "goda" denne ork skulle sedan dra till sig likasinnade som var mer lika alverna och människorna och tillslut skulle Sauron störtas.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010