Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 2:25 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 03, 2005 6:05 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor apr 15, 2004 8:06 pm
Inlägg: 541
Ort: Tyresö
Théoden Ändny skrev:
Jag tror absolut att de skulle kunna praktisera smide. Provisoriska smedjor som fullt ut skulle kunna tillverka vapen och rustningar med hjälp av spillrorna av Dvärgar, Alverna skulle hjälpa till med läkarvård och annan "alvmagi såsom lembas och annat. Människorna skulle stå för kvantiteten :) och offerviljan. De kanske först skulle söka tillgång och försöka rensa ut en avlägsen och någorlunda skyddad dal med gamla dvärggruvor. och därifrån sprida sig vidare över landet. Orkerna som Sauron skulle befoga över skulle delvis leda till hans undergång eftersom de inte i längden skulle kunna samsas utan istället alltid bedriva inbördes krig om profitabla landområden. om vi tänker oss en lång tidsperiod under flera hundra år skulle det säkert komma en stark orkledare som skulle söka allians med de "goda" denne ork skulle sedan dra till sig likasinnade som var mer lika alverna och människorna och tillslut skulle Sauron störtas.

Jag tror inte direkt att det skulle vara så enkelt och storslaget. Att motståndet mot Sauron aldrig helt kunde underkuvas tror jag, det kommer säkert alltid finns några av de fria folken kvar, eller en uppstudsig orkhövding. Däremot tror jag inte särskilt mycket på att de har någon större chans att störta Sauron. Kanske lyckas de hålla någon bit land ett tag. Däremot tror jag att Sauron skulle vara rädd för västerns makter. Han skulle nog stålsätta Midgårds västra strand mot ett anfall, och denna konstanta upprustning skulle kanske kunna skapa lite missnöje i de egna leden.

Förresten har jag för mig att lembas endast gavs till andra folkslag av den alviska drottningen, och det har bara hänt två gånger under historien. Melian gav till Beren och Galadriel gav till brödraskapet.

_________________
Är du dosan som passar till min stickpropp? Den behöver lite närkontakt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 03, 2005 6:13 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Angående alvbrödet så tror jag absolut att alverna i den kris som uppkommer skulle dela med sig. sedan hur "storslaget" kampen skulle bli kan vi ha olika uppfattningar om, jag är dock fast i övertygelsen att sauron till slut skulle ha störtats..

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 03, 2005 6:18 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor apr 15, 2004 8:06 pm
Inlägg: 541
Ort: Tyresö
Théoden Ändny skrev:
Angående alvbrödet så tror jag absolut att alverna i den kris som uppkommer skulle dela med sig. sedan hur "storslaget" kampen skulle bli kan vi ha olika uppfattningar om, jag är dock fast i övertygelsen att sauron till slut skulle ha störtats..

Betänk hur mycket de gör i kriget mot Sauron. De värdar sina traditioner och sig själva. Om du ser tillbaka på hur avår historien varit och det har bara hänt två gånger, ja då förstår du kanske attt det troligtvis inte kommer vara ett alternativ i skolbespisningen.

_________________
Är du dosan som passar till min stickpropp? Den behöver lite närkontakt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 03, 2005 6:27 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
:lol:

Men förfan håll med mig människa :x ( :wink: )
Det har väl aldrig varit så illa i Midgårds historia att den onde fått makten? Om vi tänker oss att alverna trängs ihop med människorna och dvärgarna i den där dalen så blir de nog tvingade att dela med sig? Nåväl detta kan vi nog lämna.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 04, 2005 10:34 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Fast jag tror inte att "de goda" är så många att de gör någon skillnad. De flesta blir väl dödade i Saurons erövringskrig. Dessutom skulle det nog vara ont om dvärgar och alver. Alverna skulle ju ha stuckit fort som fan över havet och bland dvärgarna är det faktiskt bara Durins stam där alla står på den "goda" sidan. Sauron skulle då säkert inrikta sig på att förgöra de dvärgar som var "goda" och då de flesta andra dvärgar inte har någon anledning att samarbeta med människorna skulle de nog mest hålla sig undan.

De är för svaga!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 04, 2005 12:31 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Pessimister :)

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 05, 2005 11:13 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Ja, jag vet! :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 21, 2005 4:37 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 16, 2005 5:32 pm
Inlägg: 62
Ort: Gondor
Mattias skrev:
När Saurons språkrör pratar med Gandalf erbjuder han ju Gondor att leva som valnigt utan vapen. Han säger inget om slaveri utan bara att de ska lyda under Sauron!


jag tro han ljög så fort gondor hade gått med på deto ch släng alla vapen hade nog sauron gjort slavar av alla treo nite ni det??

_________________
The battle for helms deep are over the battle for middle-earth its about to begin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 06, 2006 10:53 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 28, 2003 10:32 pm
Inlägg: 371
Ort: Cuiviénen
Efter Sauron eminenta seger över de fria folken skulle det inte höras så mycket om Midgårds öde. En sorts tyst fred skulle uppstå. Detta bara för att valar inte skall störa Sauron som börjat leka med mörka ritualer som innehåller mycket offrande av människor. När tidpunkten sedan var inne skulle han befria Melkor (i hemlighet för valar) och med hans hjälp skulle de anfalla Aman och erövra hela världen. Sedan skulle Sauron och Melkor bilda familj...

_________________
Eru är givmild!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 07, 2006 1:05 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Klaatu skrev:
Sedan skulle Sauron och Melkor bilda familj...



Hehe :D

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 07, 2006 12:29 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons jul 06, 2005 7:17 pm
Inlägg: 983


Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 31, 2006 1:02 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 07, 2006 1:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Finarfin skrev:
Om Sauron vunnit hade sannolikt Illuvatar ingripit med någon häftig sak i stil med vad som hände Numenor eller Beleriand så att allt land omformades och allt ont kastades ner i världens djup och nytt folk kom för att bo på nya platser.


Men Valar brydde sig inte så värst mycket vad som hände Midgård så varför skulle Illvutar ingripa?
Jag vet att Valar skickade istari men med tanke på att Gandalf var den enda av istari som fortfarande var lojal mot Valar efter ringens krig så det är inte mycket hjälp.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 07, 2006 2:02 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons jul 06, 2005 7:17 pm
Inlägg: 983


Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 31, 2006 1:01 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 07, 2006 3:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Finarfin skrev:
Jo, han var väl till en hel del avgörande hjälp, Gandalf.
Man måste tro på Erus godhet mot sin skapelse även om han inte är särskilt aktiv i skötelsen av den. :P


Med tanke på all förstörelse Eru lät Morgoth och Sauron göra så tror jag att Eru är varken god eller ond.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 07, 2006 8:46 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Han lät väl Morgoth och Sauron göra vad de gjorde på grund av att valar skulle sköta världen. Han var ju inte så glad på Mellkor i ainurs musik:

Tolkien i Silmarillion skrev:
Mitt under den kamp som skakade Ilúvatars salar och fick en skälvning att löpa ut i de ännu ostörda tystnaderna, reste sig Ilúvatar en tredje gång, och nu var hans anlete fruktansvärt att skåda. [...]
Sedan talade Ilúvatar och sade: "Mäktiga är ainur, och mäktigast bland dem är Melkor; [...] Och du, Melkor, kommer att bli varse att intet tema må sjungas som inte har sin upprinnelse i mig, ej heller kan någon ändra musiken i trots mot mig."


Manwë lät ju Ilúvatar överta styrelsen över världen ett tag för att han skulle kunna staffa Numenoranerna, så Ilúvatar verkar ju inte så pigg på att ingripa. Han tyckte väl att Valar skulle kunna sköta sig själva. För att citera Gandalf:

Gandalf skrev:
Ni måste ordna era affärer där själva - det är ju sådant ni blivit tränade för.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010