Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 9:19 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 12, 2008 4:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Det skulle vara roligt om man fick reda lite mer om vad som hände de två blå.

Själv tror jag att dem grundade egna riken för att försvara sig mot sauron.

Bara en teori.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 15, 2008 4:24 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Teorierna jag sett Tolkien funderade på är:
Mördade av Saruman när de färdades i östern.
el.
Att de grundade kulter riken kring sig själva. Blir väl lite liknande vad Saruman gjorde.

Har för mig att han efterhand kom att luta mer åt alt. 2.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 15, 2008 8:47 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
står det inte någonstans att Gandalf var den ende maia som inte valde att bosätta sig någonstans?

detta borde inkludera de två blå.

eller står det bara att till skillnad från radagast och saruman så var han ständigt på resande fot??


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 16, 2008 8:49 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Var inte Radagast på resande fot jämt?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 16, 2008 11:22 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Har för mig skillnaden bara var var jämfört med Saruman o Radagast.

Radagast hade sin boning i Rhosgobel, mörkmården.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 17, 2008 10:53 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
okej, om det inte är så, är det ganska intressant skrivet, då lär de blå ha bott någonstans.

har någonstans ändå för mig att jämförelsen var mellan saruman och gandalf, som du sa.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 17, 2008 8:00 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
ja, jag tycker det är troligt isf. att de bosatt sig någonstans. Som sagt de gjorde varsin Saruman :lol:
Såvida de inte mördats av Saruman förstås.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 21, 2008 8:19 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Tolkien var aldrig helt säker på vad som hände med de blå. Antagligen startade de kulter borta i öster-- men T. säger också att bara Gandalf lyckades med sitt uppdrag, så antagligen var dom inte så framgångsrika.

En teori är att Saruman mördade dom och när han sedan snabbt reste till Gondor o bad Beren om att få bli Isengårds väktare, så hade han i bakhuvudet att folken i öst höll på att bli mångtaliga o starka igen o därför sökte sig ett starkt fäste.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 21, 2008 4:54 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Uppdraget var ju att motverka Sauron genom att vägleda och råda de fria folken.

Att starta kulter över sig själva, även med goda avsikter är ju ett misslyckande i det fallet eftersom kulter baseras på makt förhållanden.
Därav att jag skrev att deras agerande liknade Sarumans och på samma sätt som honom avföll de från sitt uppdrag.

Intressant och troligt att Saruman påverkades av insikterna om folken i öster.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 22, 2008 7:36 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
mm ganska intressant och inte helt orimlig teori även om jag inte har några bevis för den.. En mördare tenderar att fly(lämna brottsplatsen) även om risken att bli upptäckt kanske inte är så stor. Så det skulle delvis kunna förklara varför Saruman färdades till Gondor med sån hast. Jag är helt säker på att han sökte sig till Isengård för att han insåg Saurons växande makt, både i Dol Guldur och i Östern. Förmodligen så hade han "fallit" redan då, för jag tror att han tänkte använda palantiren och Isengård för ondskefulla syften redan då. Detta trots att Gandalf sa till kung Theoden att han trodde att Saruman var en vän till Rohan till en början(Gandalf kan också ha tagit fel).

Fast nåt rimligt motiv till varför Saruman skulle vilja mörda de blå har jag inte kommit på än.

Dom blå trollkarlarna var ganska ringa jämfört med Saruman och Gandalf, men det är ändå synd att Tolkien inte skrev mer om dom. Dom sändes av Oromë som tidigare färdats väldigt mkt borta i öster-- jag skulle tro att dom var lite kraftfullare än radagast även om jag inte kan bevisa det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 22, 2008 9:35 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
ja fallit i någon bemärkelse tror jag med. Fast jag tror att han fortfarande hade avsikten att bekämpa Sauron men med makt istället för i enhetlighet med uppdraget.
Kan tänka mig att han påverkades av insikten om makten i östern och hur stark Sauron egentligen kunde bli.
Sen förleddes han av makten och svartsjuka för konkurrans om den och tvivel om det möjliga att kunna bekämpa Sauron.

Mord på de blå, kanske de framstod som konkurrenter om makt över människor om de redan börjat grunda sina kulter?

Ja det är verkligen synd att det inte finns mer info om dem.

Deras kraft och förmågor, jag har min syn på dem för mycket (blå)färgad av MEccg spel. I skenet av det känns det som lite hädelse, men jag tycker din bedömning utifrån befintlig info verkar rimlig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Orker+ andra från den "onda" sidan
InläggPostat: tor jan 27, 2011 11:15 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Tolkiens mest spridda antagande var att de blå trollkarlarna i öster avfallit från sitt uppdrag och byggde egna kulter som levde efter Saurons fall, vet inte om de dessförinnan antagits varit i hans tjänst.

I slutet av sitt liv ändrade han dock på sitt antagande (Wikipedia):
Citera:
However, some of this changes in a text written in the last year or two of Tolkien's life (published in The Peoples of Middle-earth) of 1968. They are said to have arrived not in the Third Age, but in the Second, around the year 1600, the time of the Forging of the One Ring. Their mission was to travel to the east and weaken the forces of Sauron. And it is here said that the Wizards far from failed; rather, they had a pivotal role in the victories of the West at the end of both the Second and the Third Ages. At the same time, Tolkien considered the possibility that Glorfindel arrived back in Middle-earth along with the Blue Wizards. On this later, more positive interpretation, the Blue Wizards may have been as successful as Gandalf, just located in a different theatre beyond the borders of the map in The Lord of the Rings.


Vad gäller orker, troll osv får vi anta att de levde vidare här och var.
Problemet för orker utan en enande kraft (Morgoth, Sauron, nazguler eller Balroger) vore väl att de aldrig kunnat förena sig mer än kortvarigt och att deras stammar således fallit offer för både andra fientliga folk och andra orksatmmar tills de utrotades?
Trollen gick kanske för ofta ut i solen och blev rökta? ;)

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Orker+ andra från den "onda" sidan
InläggPostat: ons apr 13, 2011 1:02 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
Jag tycker om tanken att Alatar och Pallando också skulle ha "lyckats", eller åtminstone bidragit till segern i Ringens krig. Att Saruman skulle ha mördat dem ser jag inte som troligt, Alatar får ju dessutom anses vara tämligen kraftfull i och med att han var den andre som valdes ut till uppdraget. Det skulle ju vara ett ganska stort fiasko om alla utom Gandalf skulle ha "fallit" på ett eller annat sätt. Nu tycker jag inte heller att Radagast har misslyckats men det tycker ju tydligen Tolkien... ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Orker+ andra från den "onda" sidan
InläggPostat: ons apr 13, 2011 6:16 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 06, 2011 10:11 pm
Inlägg: 38
De blå trollkarlarna är tillsammans med Moria och Dvärgarnas sju fäder det mest mystiska i Tolkiens värld i mina ögon :)

Tror att de grundade egna riken i Östern.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Orker+ andra från den "onda" sidan
InläggPostat: ons apr 13, 2011 6:43 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
Du glömde gamle Tom Bombadil och entiskorna! De är ganska så mystiska de med. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010