Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 7:08 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2008 7:16 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det står i någon av böckerna, kanske Ringens Värld, att när Aragorn valde självmant att gå så ville hon inte eller protesterade eller nåt sånt. Och sen när han väl dog så kände hon att människornas öde var bittert. Det var länge sen jag läste det men det etsade sig liksom fast. Någon annan får gärna fylla i med källuppgifter.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2008 7:32 am 
Offline
Östring

Blev medlem: ons aug 13, 2008 7:40 am
Inlägg: 27
Ort: sthlm
vad menas med att Aragorn självmant valde att gå?
han var ju människa, dock en väldigt långlivad sådan men hans öde var väll alltid att dö av ålder innom sinnom tid?

lite ot, men varför levde mäniskorna från numenor så länge? varför fick de extraordinärt långa liv?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2008 9:44 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det var en gåva till de av Elros ätt eftersom han valde att tillhöra människosläktet. Och de fick också gåvan att slippa tyna bort och bli föråldrade och gaggiga genom att de själva "valde" att gå.

Men allt det här står i Silmarillion eller flera av de andra skrifter som blivit publicerade efter Professorns död. :wink:

Nu återgår vi till ämnet.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 12, 2009 12:53 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 12, 2009 12:21 am
Inlägg: 138
Ort: Skellefteå
Som jag förstått det efter att ha läst De förlorade sagornas bok beskrivs det för Eriol (som, enligt Christopher Tolkien är en slags germansk sjöfarare från vår värld under tiden ca. 600-800 e.Kr som lyckas ta sig till Tol Eressëa som förstås egentligen numer ligger "utanför" världen) att vissa alver levde kvar i den gamla världen men sakta tynat bort, i och med att människorna tog all makt över världen, till den grad att de numer är osynliga för människor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alvernas riken i början av fjärde åldern
InläggPostat: tis jan 26, 2010 2:02 pm 
Offline
Uruk
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 25, 2010 2:02 pm
Inlägg: 19
Jag har för mig att Elrond och Celeborn typ lägger ihop sina riken elr nåt... hmm... Legolas och Gimli sticker iaf när Aragorn dör.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 26, 2010 2:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Elrond åker ju över havet med det vita skeppet, tillsammans med ringbärarna, Galadriel och Gandalf. Medan Celeborn stannade en tid i Midgård-- han regerade över södra delen av f.d. mörkveden men tröttnade snart och flyttade till Riftedal för att umgås med Elronds söner som ännu inte lämnat midgård.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 27, 2010 9:27 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Gautrek skrev:
Som jag förstått det efter att ha läst De förlorade sagornas bok beskrivs det för Eriol (som, enligt Christopher Tolkien är en slags germansk sjöfarare från vår värld under tiden ca. 600-800 e.Kr som lyckas ta sig till Tol Eressëa som förstås egentligen numer ligger "utanför" världen) att vissa alver levde kvar i den gamla världen men sakta tynat bort, i och med att människorna tog all makt över världen, till den grad att de numer är osynliga för människor.


Hmm, intressant. Kan han med denna "germanska sjöfarare", underförstått ha menat en viking?

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 27, 2010 12:12 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Nja, det ska nog snarare vara tidigare än vikingatiden, eftersom Tol Eressëa ska motsvara det gamla England. Isf skulle Eriol kunna tänkas tillhöra angler, saxare eller jutar som tog sig över till England under 500- och 600-talet.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 27, 2010 12:24 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 12, 2009 12:21 am
Inlägg: 138
Ort: Skellefteå
Túrin Turambar skrev:
Nja, det ska nog snarare vara tidigare än vikingatiden, eftersom Tol Eressëa ska motsvara det gamla England. Isf skulle Eriol kunna tänkas tillhöra angler, saxare eller jutar som tog sig över till England under 500- och 600-talet.


Precis, jag tror Christopher nämner 400-800 e.Kr, men det bör ju vara betydligt tidigare än 800 ifall man tänker på Tol Eressëa-England idén.

_________________
"We are moving toward a dictatorship of relativism which does not recognize anything as definitive and has as its highest value one's own ego and one's own desires."

- Benedikt XVI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: ...
InläggPostat: tor jan 28, 2010 7:22 pm 
Offline
Uruk
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 25, 2010 2:02 pm
Inlägg: 19
Egalmoth skrev:
Elrond åker ju över havet med det vita skeppet, tillsammans med ringbärarna, Galadriel och Gandalf. Medan Celeborn stannade en tid i Midgård-- han regerade över södra delen av f.d. mörkveden men tröttnade snart och flyttade till Riftedal för att umgås med Elronds söner som ännu inte lämnat midgård.


Ja ,jag kom på det sen... Jag blandade nog ihop Elrond med Thranduil...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alvernas riken i början av fjärde åldern
InläggPostat: tor jan 27, 2011 11:06 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Vad gäller Arwens val så är det nog ganska enkelt samma val som Luthien gjorde; hellre döden än en evighet utan den man älskar.

Vad gäller alvriken så citerar jag Wikipedia;
Citera:
Following the departure of Galadriel for Valinor at the beginning of the Fourth Age, the Elves of Lothlórien were ruled by Celeborn alone, who led them across the Anduin to found a new, larger realm, East Lórien, centred around Amon Lanc. By the time of the death of Queen Arwen, Celeborn and Galadriel's granddaughter, Lothlórien itself was deserted.


De alver som aldrig begav sig till Valinor av kärlek till Midgård blev ett vandrande folk som blev bildligt osynligt för människorna, de höll sig kort och gott undan. Det kan tolkas som att de tynade bort även om Tolkien aldrig helt säger att de dog ut häröver.

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alvernas riken i början av fjärde åldern
InläggPostat: ons apr 13, 2011 1:11 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
Får man fråga var det står att Elladan och Elrohir åker till Valinor tillsammans med Celeborn? eller var det står att de åker till Valinor över huvud taget för den delen? Jag hade för mig att de stannade, de fick ju samma val som Arwen och när de inte åkte tillsammans med Elrond borde det betyda att de valde dödlighet. Eller?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alvernas riken i början av fjärde åldern
InläggPostat: ons apr 13, 2011 1:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Celeborn åkte över havet det är ju självklart. Med Elladan och Elrohir är det oklart, kanske ville de dela sin systers öde eller så färdades de till Valinor till slut.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alvernas riken i början av fjärde åldern
InläggPostat: ons apr 13, 2011 6:40 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
Men enligt vissa här verkar det också självklart att tvillingarna åkte dit, därför jag frågar.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010