Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 7:38 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Berget och Orcherna,- Gundabad
InläggPostat: tor aug 05, 2010 8:29 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Hej!

Jag är för övrigt helt ny här på forumet. Det verkar vara ett mycket trevligt forum. Mitt intresse för Tolkiens verk har jag haft sedan jag var i yngre tonåren för ungefär tio år sedan. Roligt att se att det finns så många som är lika intresserade som jag.

Nåväl jag har lite funderingar kring berget Gundabad i det fjärran norden. Inte bara kring berget i sig, utan också hur den Orch huvudstad som finns beskriven kan tänkas ha sett ut. Finns det utöver omnämnadet i Bilbo, någon närmare information om Gundabad?

Vad har ni för tankar kring berget och dess Orcher?

T e x själva berget då. Det verkar ligga lite för sig självt och vara stort. Har det några speciella attribut?

När började Orcherna använda det? Fanns det byggnader där, eller bestod det mestadels av grottor och tunnlar?

Ja, skulle som sagt vilja veta lite mera om Gundabad. Berget har altid gjort mig lite nyfiken.

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Senast redigerad av Turgonin tor aug 05, 2010 8:42 am, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 05, 2010 8:41 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Hej och välkommen hit, Turgonin!

Gundabad har också fascinerat mig en del genom åren, då det är ett oerhört viktigt berg av minst två anledningar.

1. Det var under det berget som Dúrin den dödlöse (den första dvärgen) vaknade, placerad där av Aulë själv.

2. Härskarringen befann sig där i ca 500 år, dold från Sauron.

Såvitt jag vet står det inte så mycket om just Gundabad i mainstream böckerna, däremot kan det stå en del om the i HOME (The History of Middle Earth).

Det verkar oklart när orcherna koloniserade det. Men det fanns bosättningar i Dimmiga bergen redan på Isildurs tid, så jag skulle tro att de levt i Gundabad väldigt länge. Dúrin valde ju att bygga sin första boning längre söderut vid grottorna vid Kheled-zâram, så orcherna fick nog ganska tidigt fritt spelrum vid Gundabad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 05, 2010 8:06 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
OK, Tack ska du ha. Mycket nytt för mig :) .

Intressant, men som sagt relativt knapphändiga uppgifter kring Gundabad. T e x hur berget såg ut.

När befann sig ringen där? Detta kan jag inte minnas att jag hört förut.

Att Durin den dödlöse var väcktes där var också nytt för mig. Och jag förstår då varför dvärgarna höll det heligt.

Hade Gundabads utveckling till orcherfäste något samband med häxmästarens uppstigande i Angmar tro?

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 06, 2010 8:55 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Man kan ju undra varför inte dvärgarna själva besatte berget efter att de drivit ut orcherna under kriget de emellan. Inte minst med tanke på att de höll det heligt.

Kanske fanns där inga fyndigheter? Ändock lite märkligt då det faktum att berget kommit under orcherna var en av orsakerna till dvärgarnas starka hat.


http://lotr.wikia.com/wiki/Mount_Gundabad

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 06, 2010 8:09 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Ringen befann sig där från ungefär 2463 (samma år första Vita rådet hölls), då Gollum hittade ringen (möjligen nåt år senare), ända fram till Bilbo att Bilbo hittade ringen 2941.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 06, 2010 8:33 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Egalmoth skrev:
Ringen befann sig där från ungefär 2463 (samma år första Vita rådet hölls), då Gollum hittade ringen (möjligen nåt år senare), ända fram till Bilbo att Bilbo hittade ringen 2941.


Hoppsan! Här fick jag verkligen lära mig något nytt! :D Jag har alltid föreställt mig att Gollum bodde längre söderut i dimmiga bergen. Så det var alltså i eller i närheten av Gundabad som Bilbo och dvärgarana hölls fångna?

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 06, 2010 9:00 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Turgonin skrev:
Egalmoth skrev:
Ringen befann sig där från ungefär 2463 (samma år första Vita rådet hölls), då Gollum hittade ringen (möjligen nåt år senare), ända fram till Bilbo att Bilbo hittade ringen 2941.


Hoppsan! Här fick jag verkligen lära mig något nytt! :D Jag har alltid föreställt mig att Gollum bodde längre söderut i dimmiga bergen. Så det var alltså i eller i närheten av Gundabad som Bilbo och dvärgarana hölls fångna?
Mt Gundabad ligger väsentligt längre norrut än Goblin-town, där Bilbo och dvärgarna blev tillfångatagna. Kolla tex på Fonstads karta: http://users.abo.fi/jumppa/Atlas_of_Mid ... ntains.gif


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 06, 2010 11:11 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Helt rätt Eldalie, jag blandade ihop de två bergen. Men Durin vaknade i Gundabad dock.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010